قلعه والی کجاست؟
قلعه والی کجاست؟

یکی از مهم‌ترین بناهای تاریخی و جاذبه‌های گردشگری ایلام را می‌توان قلعه والی دانست.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از صد آنلاین ، یکی از مهم‌ترین بناهای تاریخی و جاذبه‌های گردشگری ایلام را می‌توان قلعه والی دانست که در سال ۱۳۲۶ هجری قمری ساخته شد.
 این قلعه به دستور «غلامرضا خان والی» و در محله‌ای به نام «حسین آباد فیلی» که به آن «ده بالا» گفته می‌شود، بنا نهاده شد. مساحت این قلعه در حدود ۴۶۸۷ مترمربع و زیربنای ساختمان آن تقریبا ۱۴۶۴ مترمربع است. مصالح به کار رفته در ساخت این قلعه تاریخی شامل سنگ، آجر، کاشی، گچ و چوب بوده و از دوام بالایی برخوردار است. قلعه والی در سال ۱۳۶۷ الی ۱۳۶۹ مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت و در سال ۱۳۸۵ موزه مردم شناسی ایلام در آن احداث شد.

تاریخچه قلعه والی
در سال ۱۳۲۶ هجری قمری غلام رضا خان فیلی، پسر حسینقلی خان ابوقداره، والی این منطقه در دوره قاجار دستور ساخت قلعه والی ایلام را صادر کرد. این قلعه در ده بالا روی تپه ای نسبتا بلند احداث شد و اکنون در ضلع شمالی خیابان پاسداران قرار گرفته و ارتفاع فعلی از کف حیاط حدودا ۴ متر است. بر روی سنگ نوشته‌ ای در این منطقه غلام رضاخان در مورد دستور وی به ساختن قلعه حسین آباد فیلی با معماری حاج درویش علی کرمانشاهی و حجاری رضاقلی اشاره شده است. ساخت Vali Castle در سال ۱۳۲۵ قمری به اتمام رسیده است.
معماری قلعه والی
قلعه والی دارای اتاق ‌های تو در تو است که دارای ۲۰ اتاق بزرگ، ۵ اتاق کوچک، ۴ ایوان و ۲ تراس کوچک در ضلع جنوبی است. ضلع شرقی و غربی قلعه کاملاً به صورت قرینه ساخته شده اند و از حیاط با چهار پله سنگی به اتاق ها و ایوان ‌ها خواهید رسید. این قلعه دارای سه راه پله است که به پشت بام دسترسی خواهید داشت. هم چنین این قلعه دو برج نگهبانی به صورت نیم دایره دارد. در داخل راهرو ها نیز قسمت هایی به صورت طاق نما در دیوار ساخته شده که محل استقرار نگهبانان بوده ‌است. سقف راهروی ورودی ضلع شرقی و اتاق شاهنشین با کاشی‌ های رنگی و گچبری‌ های زیبایی تزیین شده ‌اند. همچنین در این قلعه شش زیر زمین در سه ضلع شمال، غرب و شرق وجود دارد و روشنایی این قسمت ها به وسیله پنجره‌ های مشبک آجری و رنگی تامین می شود. در بازسازی های انجام گرفته بر روی این قلعه، در سقف‌ ها از ملات گچ و در دیوار ها از گل و آهک و از ملات ماسه و سیمان استفاده شده‌ است.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]