معاون حفاظت امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی گفت: حدود ۲ میلیون هکتار عرصه اراضی ملی دارای سند تک برگ کاداستر شدند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، حامد بهرامی با اشاره به مساحت اراضی ملی و مستثنیات سطح استان اظهار داشت: مساحت کل اراضی استان بالغ بر ۲ میلیون و ۹۸۵ هزار هکتار است که از این میزان، مساحت ۲ میلیون هکتار اراضی ملی و مابقی اراضی مستثنیات سطح استان است. 
وی افزود: سال گذشته یک هزار و ۳۰ مورد ابلاغیه به سامانه ثنا واصل شده است، این در حالی است که دادگاه‌های حقوقی بیشترین ابلاغیه و شامل ۵۰ درصد، دادگاه تجدید نظر ۲۷ درصد، اجرای احکام کیفری ۴ درصد، دیوان عالی کشور کمتر از یک درصد، اجرای احکام مدنی حدود ۵ درصد، دیوان عدالت اداری ۴ درصد و دادسرای عمومی و انقلاب استان و شهرستان هم ۱۱ درصد ابلاغیه را شامل می‌شوند. 
معاون حفاظت امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی تصریح کرد: یکی از اقداماتی که در سطح کشور فقط دو استان اصفهان و مرکزی موفق به انجام آن بودند پیش بینی و خریداری سامانه تخلفات حقوقی است، این نرم افزار بر خط و قابل کنترل هم برای دستگاه‌های نظارتی و قضایی استان است و قابلیت گزارش‌گیری از پرونده‌های منابع طبیعی موجود در دستگاه قضایی را دارد. مزایای این سامانه ثبت تمامی اطلاعات از ابتدا تاکنون است و هر میزان پرونده در بایگانی، آرشیو و پرونده جاری  اداره وجود داشت وارد این سامانه شده و امکان گزارش گیری از این پرونده‌ها وجود دارد. 
بهرامی عنوان کرد: تاکنون ۱۱ هزار و ۹۶۴ فقره پرونده‌های حقوقی، کفیری و اعتراض اشخاص به ملی شدن اراضی در سامانه ثبت شده است که شامل ۶ هزار و ۷۶۵ فقره پرونده‌های حقوقی، ۵ هزار و ۲۸۰ پرونده‌های کیفری و ۲ هزار و ۳۳۴ فقره پرونده اعتراض به ملی شدن اراضی وارد سامانه شده است که قابلیت کنترل و گزارش گیری را برای ما فراهم می‌کند. 
وی ادامه داد: با عنایت ویژه دستگاه قضایی به پرونده‌های اراضی ملی نیز دبیرخانه پرونده‌های مهم در دستگاه قضایی تشکیل شده است و به فراخور مساحت اراضی ملی و ارزشمند بودن این اراضی پرونده‌ها دردبیرخانه پیگیری می‌شوند، سال گذشته برای نمونه پرونده گوشه اراک با ۳۵۰ هکتار، پرونده عقیل‌آباد با ۸ هکتار و پرونده خمار باقی کمیجان با ۶۰ هکتار به دبیرخانه ارسال شد و در حال پیگیری است. 
معاون حفاظت امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی افزود: اتفافی که بعد از کاداستر در منابع طبیعی افتاده اتفاقات ویژه‌ای است به خصوص در پیگیری پرونده‌های اعتراض به ملی شدن اراضی که در واقع بخش اعظمی از پرونده‌های منابع طبیعی را به خود اختصاص می‌دهد و باید از آنها به خوبی دفاع شود، بعد از اینکه نظرات کاشناسی به شهرستان‌ها واصل می‌شود شهرستان‌ها نظرات کارشناسی را به اداره کل ارسال می‌کنند و در اداره کل کارگروه تفسیر عکس‌های هوایی برای رسیدگی به پرونده‌ها وجود دارد، سه نفر از همکاران نظرات کارشناسی را در ستاد استان پیگیری می‌کنند و با کاربری که شهرستان برای کابر پر کرده است به استان ارسال می‌کنند، ما دراداره کل تصمیم گیری می‌کنیم و اگر نظریه کارشناسی منطبق بر واقعیت باشد اعتراضی نخواهیم داشت اما اگر منطبق بر واقعیت نباشد با استدلال اعتراض می‌کنیم و از شعبه ذی ربط موضوع پیگیری می‌شود. 
بهرامی بیان کرد: در اداره کل منابع طبیعی بانک اطلاعاتی دقیقی در گذشته وجود نداشت و همکاران در جریان اعتراضات قبلی نبودند و زمانی که شخصی نسبت به زمینی اعتراض داشت مشخص نبود که آیا این زمین در مرجع قضایی رسیدگی شده یا خیر؟ اما اتفاق ویژه بعد از کاداستر اراضی ملی و اخذ اسناد تک برگ نیز تکمیل لایه اعتراض بود و اکنون هر اعتراضی در دستگاه قضایی مطرح می‌شود به فوریت اطلاعات مکانی را در سامانه وارد می‌کنیم و اگر قبلا به این پرونده رسیدگی شده باشد سامانه هشدار می‌دهد که پرونده قبلا درکدام شعبه مورد رسیدگی قرار گرفته است. 
وی ادامه داد: آرای شاخص له اداره منابع طبیعی در سال گذشته شامل حکم بدوی حقی در اراضی شهرستان محلات به مساحت سه هزار هکتار، خلع ید از اراضی ملی شهرستان زرندیه به مساحت ۶۹۰ هکتار، رای بدوی در اراضی شهرستان فراهان ۲۱۰ هکتار، حکم بدوی حقی در اراضی شهرستان خنداب به مساحت ۲۰ هکتار بوده است، سال گذشته ۸۲ درصد آرا در دستگاه قضایی استان، له اداره کل منابع طبیعی در پرونده‌های اعتراض اشخاص به ملی شدن اراضی شده است. 
معاون حفاظت امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی تصریح کرد: پیگیری اجرای احکام قضایی در استان به طور دائم حداقل دو جلسه ماهانه در قالب جلسات آنلاین با شهرستان‌ها برگزار می‌شود و این موضوع در دو بُعد تقاضای صدور اجرایی و تعقیب عملیات اجرایی و نظارت مستمر بر اقدامات اداره تابع در خصوص اجرای احکام دنبال می‌شود، سال گذشته ۱۹ جلسه برگزار شد و با مساعدت دستگاه قضا احکامی که سال گذشته و سنوات گذشته بوده از ۲۴۸ فقره در ابتدای سال به ۲۳ فقره رسیده است که این موارد نیز جاری است. 
بهرامی با اشاره به اقدامات یگان حفاظت منابع طبیعی استان مرکزی عنوان کرد: در بخش یگان حفاظت منابع طبیعی سامانه امداد جنگل و مترتع ۱۵۰۴ فعال است و اگر گزارشی ارسال شود حتما برخورد می‌شود، تعداد تماس‌های سال گذشته ۳۶۲ مورد است، برخورد با قاچاق چوب از دیگر اقدامات است که ۱۶ فقره پرونده برخورد با قاچاق چوب تشکیل شده است و مساحت ۱۱۷ متر مکعب کشفیات اداره کل بوده است. 
وی ادامه داد: سال گذشته مساحت بالایی از اراضی ملی، دچار حریق نشد و مجموعا ۳۴ هکتار اطفای حریق به موقع انجام شد، در حوزه جلوگیری از چرای غیر مجاز دام ۹۲ فقره پرونده تشکیل شده است و ۲۴ هزار و ۷۴۵ راس دام اخراج شدند، همچنین در حوزه برخورد با تخریب و تصرف اراضی ملی ۳۱۳ فقره به مساحت هزار و ۷۸هکتار وجود داشته است. 
معاون حفاظت امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی بیان کرد: با اقدامات ویژه و پیگیری شورای حفظ حقوق بیت المال، سند کاداستر اراضی ملی متر به متر صادر شد و حدود ۲ میلیون هکتار عرصه اراضی ملی دارای سند تک برگ کاداستر شدند. همچنین نقشه جامع موزائیک استان تهیه شده که این یک اقدام ویژه است. 
بهرامی عنوان کرد: در حوزه رفع تداخلات اراضی ملی موضوع ماده ۵۴ رفع موانع تولید نیز از سال ۹۵ تا سال ۱۴۰۲ نیز ۸۲۱ پرونده به مساحت ۸۸۸ هزار هکتار رسیدگی شد و از این میزان مساحت ذکر شده ۱۰۱ هزار هکتار به اراضی غیر ملی اضافه شده و مساحت اراضی ملی در پلاک‌های رفع تداخل شده ۵۶۴ هکتار است که تثبیت اراضی ملی شده است. 
وی خاطرنشان کرد: در حوزه بررسی اعتراضات در هیات ماده واحده قانون تعیین تکلیف نیز از سال ۹۵ تا سال گذشته ۲ هزار و ۶۶ فقره پرونده در کمیسیون ماده ۵۶ رسیدگی شده است، ۱۲۲ فقره پلاک با مساحت ۱۳۴ هزار هکتار با اوقاف رفع اختلاف شده و مساحت ۸۴ هزار هکتار از اراضی ملی تثبیت شده است. 

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]