رونق ۵۴ درصدی صادرات از بنادر غرب هرمزگان
رونق ۵۴ درصدی صادرات از بنادر غرب هرمزگان

بندرعباس- مدیر بنادر و دریانوردی غرب هرمزگان از رونق ۵۴ درصدی صادرات انواع کالا و افزایش ۴۳ درصدی حمل و نقل ساحلی در بنادر غرب استان در سال جاری خبر داد.

به گزارش بازار، به نقل از روابط عمومی بنادرو دریانوردی هرمزگان، مرتضی سالاری در تشریح عملکرد یک‌ماهه تخلیه و بارگیری بنادر غرب استان در سال «جهش تولید با مشارکت مردم» اظهار کرد: از مجموع ۸۸۸ هزار و ۶۶۸ تن عملیات تخلیه و بارگیری، ۴۵۳ هزار و ۴۴۰ تن انواع کالا با ۵۴ درصد افزایش به کشورهای هدف صادر شد.
وی با اشاره به افزایش ۴۰ درصدی عملیات تخلیه و بارگیری انواع کالای نفتی و غیرنفتی در این مدت، گفت: از مجموع صادرات نفتی و غیرنفتی انجام شده که شامل میوه و تره بار، خشکبار، مواد معدنی و مصالح ساختمانی بوده، ۱۵۰ هزار و ۳۸۹ تن مربوط به صادرات غیرنفتی و ۳۰۳ هزار و ۵۱ تن به صادرات نفتی اختصاص دارد.
به گفته مدیر بنادر و دریانوردی غرب هرمزگان؛ از مجموع عملیات انجام شده نیز ۳۶۷ هزار و ۵۵۱ تن فرآورده نفتی و غیرنفتی با ۴۳ درصد افزایش به صورت رویه کابوتاژ (حمل و نقل ساحلی) در بنادر غرب استان هرمزگان جابه‌جا شد.
سالاری افزود: از این میزان ۱۴۰ هزار و ۸۸۸ تن مربوط به کاپوتاژ فرآورده‌های غیرنفتی و ۲۲۶ هزار و ۶۶۳ تن نیز کاپوتاژ نفتی بوده است.
وی با بیان اینکه در ۳۰ روزه نخست سال جاری از مجموع عملیات جابه‌جایی کالا، ۵۲۹ هزار و ۷۳۴ تن فرآورده نفتی و ۳۵۸ هزار و ۹۳۴ تن نیز به کالاهای غیرنفتی اختصاص داشته است، از افزایش ۲۰ درصدی تخلیه و بارگیری کالاهای یخچالی از بنادر غرب استان خبرداد.
مدیر بنادر و دریانوردی غرب استان تصریح کرد: با تلاش مجموعه بنادر و دریانوردی غرب در راستای ایجاد بستری ایمن و اقتصادی برای تولید کنندگان و صادرکنندگان در یک ماهه امسال، نه هزار و ۹۸۸ TEU کانتینر یخچالی با تناژ ۱۰۱ هزار و ۹۴۴ تن تخلیه و بارگیری و نزدیک به چهار هزار و ۹۹۴ TEU کانتینر یخچالی با تناژ ۵۰ هزار ۹۷۲ تن نیز صادر شد.

افزایش ۲۴ درصدی ترانزیت در بنادر غرب هرمزگان
سالاری در ادامه از افزایش ۲۴ درصدی ترانزیت نفتی و غیر نفتی در بنادر غرب استان هرمزگان خبرداد و بیان کرد: در دوره زمانی یاد شده، حجم ترانزیت کالاهای نفتی و غیرنفتی که عمده آن محموله خودرو است به ۳۸ هزار ۲۱۴ تن رسید.
وی با اشاره به جابه‌جایی ۱۵ هزار و ۸۳۲ دستگاه خودروی ترانزیتی با ۱۴ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته گفت: تخلیه این تعداد خودروی ترانزیتی توسط ۲۱۰ فروند شناور فلزی انجام گرفت که پس از تخلیه و انجام تشریفات گمرکی به مقاصد کشورهای عراق، افغانستان و آسیای میانه بارگیری شد.
مدیر بنادر و دریانوردی غرب هرمزگان با اشاره به ترابری ایمن ۱۷۵ هزار و ۳۴۸ مسافر دریایی، گردشگران داخلی و بین‌المللی اظهار کرد: از این تعداد ۱۷۳ هزار و ۵۶۴ نفر سفر در مسیرهای دریایی داخلی از بنادر لنگه، آفتاب و چارک به مقصد کیش، ابوموسی و سایر جزایر خلیج‌فارس جابه‌جا و یک هزار و ۷۸۴ نفر مسافر نیز به مقصد بنادر کشور امارات متحده عربی تردد کردند.

تردد بیش از ۲ هزار فروند شناور در بنادر غرب
سالاری تعداد تردد شناورها در بنادر غرب استان هرمزگان در این مدت را نیز دو هزار و ۹۶۴ فروند اعلام کرد که از این میزان تردد، یک هزار و ۴۰۴ فروند شناور بالای هزار تن و ۸۴ فروند شناور زیر هزار تن بوده است.
«بندرلنگه» به عنوان قلب تپنده ترانزیت خودرو در ایران و چهار راهی امن برای ترابری دریایی و زمینی به کشورهای آسیای میانه محسوب می‌شود.
بنادر غرب هرمزگان نیز با راه اندازی ترمینال یخچالی با ظرفیت ۳۰۰ کانتینر یخچالی چرخدار و ۱۲ رمپ مخصوص بارگیری برای شناورهای حامل کانتینر یخچالی طلایه دار تخلیه و بارگیری و صادرات کالاهای یخچالی در بین بنادر ایران است.
اداره بنادر و دریانوردی غرب استان هرمزگان با پوشش بر ۱۰ بندر تجاری و مسافری و نظارت بر ۴۶ سازه دریایی و دربرگیری ۶۰۰ کیلومتر مرز دریایی، علاوه بر ترانزیت کالا و مسافر، فعالیت صادراتی، وارداتی و کاپوتاژ را پشتیبانی می‌کند.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]