همکاری صنایع ریلی و دانش بنیان‌ها در ساخت قطار ملی
همکاری صنایع ریلی و دانش بنیان‌ها در ساخت قطار ملی

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران می گوید: همکاری ۵ واحد تولیدی در صنعت ریلی و ۲۵ شرکت دانش بنیان به تولید قطار ملی منجر شد و با تولید انبوه آن بخشی از نیاز به واگن مترو در حمل و نقل عمومی برطرف

به گزارش بازار، محسن هرمزی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: در ماده ۵۴ و ۵۸ قانون برنامه ششم تکلیف کار مشخص شده است بر این اساس وزارت کشور و سازمان شهرداری‌ها مکلفند ۲ هزار دستگاه واگن برای تهران و کلانشهرها تامین کنند که سهم تهران هزار و ۵۰ دستگاه است.

وی گفت: بر اساس این قانون، وزارت کشور مناقصه‌ای را در سال ۹۵ برگزار کرد و یک شرکت چینی و واگن سازی تهران با هم برنده این مناقصه می‌شوند.

هرمزی گفت: قرار بر این شد که واگنی تولید شود که سهم داخلی سازی آن ۳۰ درصد باشد و از محل خط اعتباری بین ایران و چین این قرارداد انجام شود.

وی گفت: ما تعداد ایستگاه‌های مترو را برای توسعه حمل و نقل عمومی و رفاه مردم افزایش می‌دهیم، اما چون واگن به میزان کافی نداریم، رضایت مردم جلب نمی‌شود.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: در دولت قبل پیش پرداخت ۱۵ درصدی قرارداد با چینی‌ها پرداخت نشده و طبیعتا ۸۵ درصد فاینانس چین هم محقق نشد، اما در دولت اقای رئیسی این اتفاق افتاد و سهم ایران از قرارداد پرداخت شد.

هرمزی گفت: سهم داخلی سازی هم از ساخت بدنه فراتر رفته و با انتقال فناوری، بوژی را در داخل کشور تولید میکنیم.

وی گفت: در تهران ۱۵۰۰ دستگاه دیگر واگن نیاز است و این نیاز را تا حدودی پوشش داده ایم.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: در متروی تهران کارگروه قطار علمی تشکیل شد با همکاری معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور و وزارت صمت، ۵ شرکت تولیدکننده شامل واگن سازی تهران، مپنا، جهاد دانشگاهی، تیوان ترمز و صدرافن و همچنین ۲۵ شرکت دانش بنیان در این کارگروه عضو هستند.

وی افزود: قرار شد هر کدام از این شرکت‌ها بخشی از قطار را تولید کنند تا به یک قطار ملی برسیم.

هرمزی گفت: در دوسال اخیر روند ساخت واگن مترو را به صورت علمی پیش بردیم، آزمایش‌های استاتیک، دینامیک و ترمز را انجام دادیم و ایرادات را برطرف کردیم و در هفته گذشته تایید سیر ایمن قطار صادر شد.

وی گفت: هم اکنون کشور توان دارد تا ۸۵ درصد یک قطار مترو را تولید کند. بر این اساس بوژی، سیستم رانش، درب‌ها، ترمز و بدنه در شرکت‌های داخلی تولید شد و به نوعی همه شرکت‌ها میتوانند در تولید این قطار همکاری کنند.

هرمزی افزود: اکنون ساخت ۷ دستگاه بدنه واگن تکمیل شده و ۲۱ دستگاه بدنه در متروی تهران در حال تولید است و پس از تکمیل، تولیدکنندگان، دیگر تجهیزات را بر روی این بدنه نصب می‌کنند.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: در این بخش، دولت تخصیص ۷۷ میلیون یورو به عنوان پیش پرداخت را مصوب کرد و برداشت انجام شد و در حساب شهرداری تهران این رقم موجود است.

هرمزی در پایان گفت: قرارداد ۶۳۰ دستگاه واگن برای متروی تهران به ۷۹۱ دستگاه رسید و با اضافه شدن ۱۱۳ دستگاه قطار ملی به ۹۰۰ دستگاه میرسد و تا حدودی نیازمندی به واگن مترو مرتفع می‌شود همچنین همه شرکت‌های تولید کننده تجهیزات واگن می‌توانند در تولید قطار ملی مشارکت کنند.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]