انتظار کارگران برای توضیح صریح مسئولین درمورد حادثه معدن طبس
انتظار کارگران برای توضیح صریح مسئولین درمورد حادثه معدن طبس

رییس کانون عالی انجمن های صنفی کارگران ایران با انتقاد از عدم تامین ایمنی کافی در معادن کشور گفت: اگر فاجعه معدن طبس منبعث از اهمال دستگاه های دولتی یا نظارتی است از مسئولین میخواهم که سریعا در این خصوص به جامعه کارگری توضیح دهند.

– اخبار اقتصادی –

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، سمیه گلپور رییس کانون عالی انجمن های صنفی کارگران ایران با ابراز همدردی و اعلام تسلیت و تعزیت به جامعه کارگری بویژه خانواده های مظلوم کارگران جان باخته در معدن معدنجوی طبس گفت : دستگاههای اجرایی(وزارتخانه های صمت ، بهداشت و کار)، نظارتی و قضایی که باید بر ایمن سازی و استانداردسازی معادن در کشور اجرا و نظارت فعال داشته باشند اکنون مکلف به پاسخگویی هستند.

این عضو شورای عالی اشتغال با انتقاد از پایین بودن موضوع ایمن سازی در معادن حادثه خیز ، این فاجعه دردناک را حاصل اهمال در استاندارد سازی و سالم سازی محیط کار توسط مسئولین وزارت صمت ، وزارت بهداشت و وزارت کار قلمداد کرد.

رییس کانون عالی انجمن های صنفی کارگران ایران با انتقاد شدید از تکرار این حوادث تلخ افزود :چرا نتایج و گزارشاتی که منجر به حل این معضل بزرگ کارگری در مشاغل سخت و زیان آوری چون معدنکاری می شود در مورد حوادث تلخ قبلی نظیر معدن یورت ، معدن طزره و معدن شازند منتشر نمیشود؟

وی ادامه داد: چرا همه ساله باید شاهد جان باختن بهترین جوانان شاغل در معادن کشور باشیم که با عرق جبین و کد یمین با حداقل حقوق غیرمکفی مصوب شورای عالی کار در سخت ترین شرایط کار میکنند و نمی‌دانند آیا صبح که از منزل خارج می شوند چقدر شانس دیدن عزیزانشان را خواهند داشت؟ حقیقتا ارزش جان معدنکاران برای صاحبان معادن چه میزان است؟ در دنیا غالبا کارگران معدن در معادنی که کار می کنند صاحب سهمی ولو اندک از معدن می شوند و در معدن یورت و طزره و شازند و معدن جو و….این طور نیست.

گلپور افزود: در جان باختن این کارگران مظلوم مسئولین باید پاسخگو باشند ، اگر معدن امن نیست چرا در آن فعالیت انجام میشود؟ اگر امن نیست و همچنان با ناامنی کار میکند چرا دستگاههای نظارتی و قضایی وارد عمل نمیشوند؟ مگر سال گذشته ایران به مقاوله نامه ۱۵۵ سازمان جهانی کار در زمینه ایمنی و بهداشت کار نپیوسته است؟ هنوز داغ معدن کاران مظلومی که چندی پیش از همین معادن حادثه خیز تا افلاک عروج کرده اند سرد نشده است که شاهد این فاجعه در اثر اهمال کاری در نظارت و اجرا و… هستیم.

وی گفت: همه ساله حوادث معدن ، جاده ای ، حین اشتغال کارگران بویژه کارگران ساختمانی و … در مشاغل مختلف جان صدها و هزاران نفر از عزیزان هم وطن را میگیرد و هزاران نفر را از داشتن سرپرست محروم میکند ، وطنی که بدرستی در حل بحران وضعیت اسفناک جمعیتی برنامه ها و بودجه های مصوبی دارد تا برای یک نفر اضافه کردن به جمعیت هزینه کند آیا شاهد پر پر شدن این جوانان هم می باشد و برای آن چاره ای می اندیشد؟ و آیا برای حفظ جان کارگران معدن نیز برنامه ای دارد؟

رییس کانون عالی انجمن های صنفی کارگران ایران در پایان گفت: جالب اینجاست که متاسفانه اولین مصوبه هیات محترم دولت چهاردهم در اولین جلسه خود لغو آیین نامه صلاحیت ایمنی پیمانکاران از شروط مناقصه می باشد!!! و تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل… اگر این فاجعه منبعث از اهمال در سیستمهای اجرایی دولت است یا اهمال در سیستمهای نظارتی مجلس شورای اسلامی و… و یا اهمال در سیستمهای قضایی و… می باشد هیچ کدام قابل توجیه نیست و به عنوان یک فعال و نماینده کارگری و به عنوان رییس یکی از سه تشکل بزرگ کارگری کشور از مسئولین میخواهم که سریعا در این خصوص به جامعه کارگری توضیح دهند…

انتهای پیام/

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]