چه مقدار از تسهیلات اشتغال روستایی باقی مانده است؟
چه مقدار از تسهیلات اشتغال روستایی باقی مانده است؟

مطابق اظهارات معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رئیس جمهور از ۱.۵ میلیارددلار اشتغال پایدار روستایی حدود ۱۵۰ هزار دلار باقی مانده است.

به گزارش خبرنگاراقتصادی خبرگزاری تسنیم،پرداخت وام اشتغال روستایی و طرح اشتغال روستایی و عشایری با هدف جلوگیری از مهاجرت به کلانشهرها، کاهش حاشیه‌نشینی و ماندگاری ساکنان روستا‌های کشور در بهمن ۹۶ کلید خورد. با تصویب مجلس مجوز برداشت ۱٫۵ میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی برای ایجاد اشتغال و حفظ مشاغل روستایی صادر شد.

بر اساس این طرح مقرر شد معادل ریالی ۱٫۵ میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی نزد مؤسسات عامل (بانک‌های کشاورزی، پست بانک، توسعه تعاون، صندوق کارآفرینی امید و صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی) سپرده گذاری شود و با تلفیق منابع هر مؤسسه برابر با سهم صندوق توسعه ملی به متقاضیان پرداخت شود.

محمود کریمی بیرانوند، معاون اشتغال وزارت کار اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ با بیان این که منابع موجود و بازپرداخت شده اعتباری اشتغال روستایی هزار میلیارد تومان است، عنوان کرد: اعتبارات اشتغال روستایی سال گذشته ۳هزار میلیارد تومان بود و پیش بینی ما برای امسال حداقل ۸هزار میلیارد تومان است.

اما امیرحسین مدنی؛معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه سقف وام اشتغال روستایی ۵۰۰ میلیون تومان شد گفت: برای تشویق مردم به مهاجرت معکوس به روستاها تا مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان برای ایجاد اشتغال از سوی معاونت توسعه روستایی و ستاد اجرایی پرداخت می‌شود و بر این اساس در ۵ سال منتهی به ۱۴۰۰ تعداد ۴۵۰ هزار مراجعت به روستا داشته‌ایم.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رئیس‌جمهور درباره  تسهیلات اشتغال روستایی گفت: از ۱٫۵ میلیارد دلار اشتغال پایدار روستایی ۱۵۰ هزار دلار باقی مانده که در اختیار ۴ بانک عامل قرار داده می‌شود و با منابع داخلی بانک‌ها دو برابر می‌شود و با نرخ ۶ درصد به متقاضیان پرداخت می‌شود.

* پرداخت تسهیلات روستایی اشتغال پایدار از صندوق توسعه ملی

مدنی در مورد تسهیلاتی که به واحدهای تولیدی داده می‌شود، گفت: تسهیلات اشتغال پایدار روستایی از محل صندوق توسعه ملی مبلغ یک و نیم میلیارد دلار بعد از اجازه مقام معظم رهبری اختصاص پیدا کرده که این تسهیلات تبدیل به ریال شده و با نرخ ۶ درصد پرداخت می‌شود. از این مبلغ وام‌های ۱۵۰ و ۲۰۰ میلیون تومانی پرداخت می‌شود و در برخی موارد هم وام‌های ۱۵ و ۲۰ میلیارد تومانی به واحدهای تولیدی داده می‌شود.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم اظهار داشت: از ۱٫۵ میلیارد دلار اشتغال پایدار روستایی ۱۵۰ هزار دلار باقی مانده که در اختیار ۴ بانک عامل قرار داده می‌شود و با منابع داخلی بانک‌ها دو برابر می‌شود و با نرخ ۶ درصد به متقاضیان پرداخت می‌شود.

* سهم روستاها از حساب پیشرفت و عدالت ۲۶ درصد

وی اضافه کرد: تاکنون ۱۱ هزار میلیارد تومان از محل برگشت اقساط این وام‌ها دریافت شده است. همچنین برای اشتغال روستایی در جزء ۳ و ۴ تبصره ۱۸ قانون بودجه که مبلغ ۵۰ هزار میلیارد تومان منابع قرض‌الحسنه برای اشتغال در نظر گرفته شده که سهم روستاها ۲۶ درصد از این مبلغ است.

مدنی افزود: منابع تبصره ۱۸ تا سقف ۱۵۰ میلیون تومان پرداخت می‌شود، البته در برخی موارد توسط نهادها مجوزهایی گرفته شده است که تا ۳۰۰ میلیون تومان هم برای متقاضیان تحت پوشش کمیته امداد و ستاد اجرایی فرمان امام(ره) پرداخت می‌شود.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم تصریح کرد: به غیر از منابع تبصره ۱۸، ارقامی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دولت در اختیار بانک‌ها قرار می‌دهد و دو برابر آن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بانک در نظر می‌گیرد و با نرخ سود ترجیحی به متقاضیان وام‌های ۱۵ درصد پرداخت می‌شود که باز هم نسبت به نرخ سود بانکی بین ۸ تا ۹ درصد پایین‌تر است.

وی افزود: برای تشویق مردم به مهاجرت معکوس به روستاها تا مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان برای ایجاد اشتغال از سوی معاونت توسعه روستایی و ستاد اجرایی پرداخت می‌شود و بر این اساس در ۵ سال منتهی به ۱۴۰۰ تعداد ۴۵۰ هزار مراجعت به روستا داشته‌ایم.

مدنی در مورد اقتصاد روستا گفت: ما اقتصاد روستا را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به آب گره زده‌ایم، درحالی‌که لزوماً اقتصاد روستا آب و کشاورزی نیست. در نمایشگاه روستا آباد صنایع مختلفی مانند صنایع دستی، خدمات، صنایع خلاق، پوشاک، صنایع تبدیلی، غذایی، گیاهان دارویی، ساخت وسایل چوبی، مبلمان، گردشگری، بوم‌گردی، شیلات، فرش و گلیم و خشکبار ارائه می‌شود.

انتهای پیام/

 
✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]