پتانسیل ارزآوری ۷ میلیارد دلاری گردشگری درمانی برای اقتصاد کشور
پتانسیل ارزآوری ۷ میلیارد دلاری گردشگری درمانی برای اقتصاد کشور

کارشناس مسائل اقتصادی با تأکید بر حمایت از تعاونی های حوزه گردشگری گفت: ایران در حوزه توریست درمانی موفق عمل کرده است و می تواند با حمایت در این بخش حدود ۷ میلیارد دلار ارزآوری داشته باشد.

آرمان حاجیان فرد, کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگاراقتصادی خبرگزاری تسنیم، درباره ی ظرفیت های صنعت گردشگری و ایجاد شغل گفت: یکی از صنعت های پرطرفدار و پردرآمد در سرتاسر جهان صنعت توریسم و گردشگری است . صنعتی که هر ۱۵ نفر در دنیا ۱ نفر در آن مشغول به کار است . این صنعت ابعاد مختلفی دارد که به صورت توریسم الکترونیکی ، اکوتوریسم ، توریسم درمانی ، ورزشی ، فرهنگی ، روستایی و تاریخی تقسیم بندی شده است. طبق آمارهای ارائه شده از سوی سازمان جهانی جهانگردی ، ایران رتبه ی پنجم جاذبه های طبیعی و رتبه ی دهم جاذبه های باستانی تاریخی جهان را دارد .

 وی ادامه داد: صنعت گردشگری عبارتست از: مجموعه ای از ارائه کنندگان خدمات که از جمله مهمترین آنها می توان خدمات مسافرتی و تورگردانی، عاملان حمل و نقل مانند ریلی، جاده ای، هوایی، دریایی، متصدیان جاذبه های گردشگری، محصولات صنایع دستی و سوغاتی ها، پوشاک و وسایل چرمی، مهمانسراها، هتل ها و رستوران ها و دیگر مواردی که مورد علاقه گردشگران می باشد.

حاجیان فرد افزود: توسعه صنعت گردشگری می تواند علاوه برتاثیر مستقیم بر کاهش نرخ بیکاری،تولید ناخالص ملی و افزایش ارزش پول ملی نیز اثرگذار بوده وطبق برآوردهای بعمل آمده تا حدود ۶درصد می تواند به رشد تولید ناخالص ملی ایران کمک کند.در اغلب کشورها در جهت توسعه صنعت توریسم با ارائه بسته های حمایتی از بخش های خصوصی حمایت کرده و در واقع بخش خصوصی بازیگردان حوزه گردشگری کشورها می باشند.

 کارشناس مسائل اقتصادی اظهار داشت: البته هر چند محدودیت های دولت ها در جذب یا دفع گردشگران تاثیر گذار بوده و گاهاً برخی محدودیت ها و الزامات باعث زیان بخش های خصوصی می شود،کشورهای مسلمان در خصوص حجاب و پوشش محدودیت های خاص خود را دارند ولیکن برخی کشورها با لغو محدودیت های رعایت حجاب ،طی سالهای اخیر مقصدی برای گردشگران خارجی بوده و از کشورهای مسلمان موفق در جذب گردشگر می توان به ترکیه، امارات اشاره کرد.

 وی ادامه داد: یکی از مدل های توسعه گردشگری در کشورهای موفق در این حوزه حمایت از بخش خصوصی مخصوصاً تعاونی ها بوده است، تعاونی ها از موثرترین عوامل رشد و توسعه اقتصادی ،اجتماعی و فرهنگی کشورهاست به نحویکه موجبات افزایش تولید ، افزایش بازدهی ، ارتقای سطح زندگی ، رهایی از وابستگی اقتصادی  ، رفع محرومیت و فقر ، ارتقای سطح خدمات بهداشتی و درمانی ، برطرف کردن مشکلات بیکاری و تورم ، تامین نیازهای اقتصادی  – اجتماعی و…را فراهم می آورد.

 حاجیان فرد بیان کرد: متأسفانه حمایت از فعالان حوزه گردشگری فقط به اعطای تسهیلات معطوف میشود که گاهاً برخی افراد پس از اخذ تسهیلات ،اعتبارهای دریافتی را در حوزه های دیگری صرف میکنند، لذا به جای ارائه تسهیلات و تاثیرات منفی این تسهیلات بر اقتصاد و ریسک های مترتب از انحراف از هدف تسهیلات،با حمایت از تشکیل و تسهیل تأسیس تعاونی های گردشگری، نظارت بر عملکرد تعاونی های حوزه های گردشگری می بایست در جهت رفع موانع عملکردی مستمرا انجام شده و با ایجاد بسترهای مناسب اقتصادی برای تعاونی ها و معرفی و تشریح علایق گردشگران و آموزش صنایع و هنرهای بومی و جذاب از نظر گردشگران، تعاونی ها را در کسب موفقیت هدایت و راهبری نمایند.

 وی با بیان اینکه طی سالهای اخیر با توجه به جاذبه های  طبیعی و اکولوژیکی ایران، اکوتوریسم مورد توجه فعالین این حوزه و گردشگران قرار گرفته ولیکن این حوزه می بایست بیشتر مورد توجه قرار گرفته شود گفت: با ارائه خدمات مورد نیاز گردشگران ،در رشد و استقبال از این صنعت حمایت بایسته بعمل آید.یکی از بخش های مهم و درآمد زایی حوزه گردشگری ، توریسم درمانی است و خوشبختانه ایران با وسعت و امکاناتی که دارد، توانسته علی‌رغم تحریم‌ها، نظام درمانی خوبی را در منطقه غرب آسیا راه‌اندازی کند و طی اظهارات معاون درمان وزارت بهداشت، طی یکسال گذشته حدود یک میلیارد دلار بابت حضور گردشگران حوزه درمان به کشور وارد شده، لذا با حمایت دولت از تعاونی های بخش درمان، با ارائه خدمات درمانی مناسب و ایجاد بیمارستان های تراز اول، و تعامل با بیمه های کشورهای مختلف ،بسترهای جذب توریست درمانی را فراهم نماید این در حالیست که کارشناسان حوزه درمانی،امکان جذب توریست درمانی را تا ۱۵ میلیون نفر در سال را دور از ذهن نمی بینند که در این صورت شاهد حدود۷ میلیارد دلار ارزآوری این بخش برای اقتصاد کشور خواهیم بود.

 این کارشناس اقتصادی گفت: در پایان با توجه به انعطاف ،توانمندی و تاثیر مثبت تعاونیها در اقتصاد کشور ها،با حمایت از تعاونیهای حوزه گردشگری ،می توانیم شاهد درون زا بودن اقتصاد کشور و جذب مشارکت مردم در توسعه کشور باشیم.

 انتهای پیام/

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]