اختصاص کمتر از یک درصد بودجه آموزشی کشور به آموزش های مهارتی
اختصاص کمتر از یک درصد بودجه آموزشی کشور به آموزش های مهارتی

رئیس سازمان فنی وحرفه ای کشور گفت:کمتر از یک درصد بودجه آموزشی کشور به سازمان آموزش فنی و حرفه ای اختصاص دارد و این در حالی است که آموزش های مهارتی به‌ دلیل نیاز به مواد مصرفی، تجهیزات آموزشی منطبق با نیاز بازار کار پر هزینه است.

به گزارش خبرنگاراقتصادی خبرگزاری تسنیم، با توجه به مشکلات عدیده در حوزه اشتغال و همچنین وجود نیروهای کار فراوان و آموزش ندیده و البته فارغ التحصیل دانشگاهی، نیاز جدی کشور به بحث آموزش های تخصصی که منجر به ایجاد شغل شود از مهمترین مسایل است. مسئله ای که وجود دارد این است که مطابق آمار سازمان فنی و حرفه ای تقریباً ۵۰درصدمهارت آموزان جذب بازار کار می شوند.

مهارت آموزی از جمله مقوله های مورد توجه نظام های آموزشی کشورهای پیشرفته به شمار می رود زیرا برای پرورش نسلی کارآمد و پویا باید راه های افزایش مهارت دانش آموزان و دانشجویان را گسترش داد. این مهم در سال های اخیر از طرف فعالان حوزه آموزش و پرورش چندین مرتبه مطرح شده است. بدین منظور باید الگوی مهارت آموزی از دوران آموزش ابتدایی شکل بگیرد و در تمام دوره ها مبتنی بر یادگیری دانش به همراه تربیت انسان، پرورش مهارت ها و پژوهش ها همراه باشد.

مهرداد عظیمی , رئیس سازمان فنی وحرفه ای کشوربا اشاره به اینکه در ۶ماه نخست سال حدود   ۱۹۷ میلیون نفر ساعت آموزش‌های مهارتی ارائه شده است گفت: ۴۰ درصد از آموزش ها در بخش دولتی ارائه می شود که از این ۴۰ درصد، بخش اعظمی از آموزش ها در مشارکت با سایر ارگان‌ها و نهادها در قالب تفاهم نامه و قرارداد، جهت رفع نیاز به نیروی کار ماهر، انجام می‌پذیرد.

وی با اشاره به  ۱۹۷٫۱۰۴٫۰۲۶ نفرساعت آموزش های مهارتی ارائه شده، بیان داشت: ۶۰ درصد از کل آموزش در بخش خصوصی (۱۰۴٫۱۵۵٫۰۳۳ نفر ساعت بخش خصوصی و ۱۳٫۲۹۵٫۷۴۴ در مراکز جوار و بین کارگاهی) ارائه شده است که نشان از توسعه آموزش ها در بخش خصوصی و چابک سازی دولت می باشد.

عظیمی  مراکز جوار و بین کارگاهی را مراکزی بهره ور و پیش رو در آموزش های مهارتی عنوان کرد که با بهره گیری از ظرفیت خط تولید، آموزش های منطبق با نیاز واقعی بازار کار و آمایش سرزمین؛ در راستای ارتقاء بهره وری و پایداری شغلی آموزش های مهارتی را ارائه می دهند.

* ارائه ۱۳ میلیون نفر ساعت آموزش های مهارتی در بیش از ۲۶۰ هزار مرکز جوار و بین کارگاهی

وی تصریح کرد: آموزش های تخصصی و منطبق با نیاز بازار کار برای شش ماهه ابتدای سال ۱۴۰۲ به میزان ۱۳٫۲۹۵٫۷۴۴ نفرساعت در مراکز کارآموزی جوار کارگاهی و ۲۶۰٫۰۱۴ نفرساعت در مراکز بین کارگاهی که توسط بنگاه‌های اقتصادی راه اندازی شده و مراکزی که تحت نظارت آموزش فنی وحرفه ای فعالیت دارند، صورت پذیرفته است که این میزان در مقایسه با دوره های قبل، بی نظیر می‌باشد.

* ۲۱۵ اتحادیه دارای مجوز مراکز جوار و بین کارگاهی هستند

عظیمی خاطرنشان ساخت: ۲۱۵ اتحادیه در سراسر کشور دارای مجوز مرکز جوار و بین کارگاهی سازمان آموزش فنی و حرفه ای می باشد که ویژه شاغلین بنگاه های اقتصادی، به ارائه آموزش های مهارتی می پردازند.

* عدم اجرای قانون الزام فراگیری آموزش های فنی و حرفه‌ای چالش پاسخگویی به نیروی ماهر در کشور

وی در راستای پاسخگویی به نیاز به نیروی ماهر در کشور، گفت: عدم اجرای قانون الزام فراگیری آموزش های فنی و حرفه‌ای برای اشتغال به کار مصوب سال ۱۳۷۶ به منظور بهره‌گیری از سرمایه‌گذاری های انجام شده، ارتقای کیفی تولیدات و تنظیم مهارت های موجود، ارتقاء آموزش کارگران ساده، ماهر، نیمه ماهر و … از چالش هایی است که با اجرای این قانون توسط کارفرمایان برطرف شود.

* اختصاص کمتر از یک درصد بودجه آموزشی به آموزش های مهارتی

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور خاطرنشان ساخت: کمتر از یک درصد بودجه آموزشی کشور به سازمان آموزش فنی و حرفه ای اختصاص دارد و این در حالی است که آموزش های مهارتی یکی از پر هزینه ترین نوع آموزش‌ها به‌ دلیل نیاز به مواد مصرفی، تجهیزات آموزشی منطبق با نیاز بازار کار، تکنولوژی روز بازار کار و عملی بودن آموزش ها به جای آموزش های تئوری می باشد.

انتهای پیام/

 
 
✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]