آغاز همکاری مشترک ایران و ارمنستان در حوزه "دیپلماسی مهارت "
آغاز همکاری مشترک ایران و ارمنستان در حوزه "دیپلماسی مهارت "

نشست مشترک وزیر کار و امور اجتماعی جمهوری ارمنستان و مهــرداد عظیــمی معاون وزیـر تعـاون،کـار و رفـاه اجتمـاعی و رئیس سـازمان آمـوزش فنـی و حـرفه ای کشوربرگزار شد.

به گزارش خبرنگاراقتصادی خبرگزاری تسنیم،در حال حاضر بسیاری از کشورهای پیشرفته دنبال کسب مهارت و ارائه دوره های کارآموزی و کارورزی برای تربیت نیروی ماهر و تأمین نیروی مورد نیاز بازار خود هستند. طی سال های اخیر نیز در کشور ما هم تلاش شده است تا با تکیه بر آموزش های مهارتی نیروی کارآمد تربیت و نیاز بازار کار تأمین شود.در این راستا کارجویان و فارغ التحصیلان تحت آموزش های مهارتی جذب بازار شده اند. به عبارتی اجرای نهضت ملی مهارت در راستای گام دوم انقلاب در دستور کارقرار گرفته است.

 در این راستا نشست مشترک “نارک مکرتچیان وزیر امور اجتماعی جمهوری ارمنستان” و “مهرداد عظیــمی معاون وزیـر تعـاون،کـار و رفـاه اجتمـاعی و رئیس سـازمان آمـوزش فنـی و حـرفه ای کشور” در مرکز ملی تربیت مربی کرج برگزارشد.

در این نشست، طرفین بر ضرورت توسعه همکاری های دوجانبه در حوزه ارائه آموزش های مهارتی متناسب با نیاز بازارکار این کشور، ایجاد مرکز تخصصی آموزش فنی و حرفه ای با استفاده از ظرفیت بخش دولتی و آموزشگاه های آزاد ایران، برگزاری جشنواره دوجانبه معرفی مهارت آموختگان به بنگاه های اقتصادی،برگزاری مسابقات مهارت و … تأکید کردند.

* ظرفیت های سازمان آموزش فنی و حرفه ای در تربیت نیروی کار ماهر

مهرداد عظیمی، رئیس سـازمان آمـوزش فنـی و حـرفه ای کشور گفت: سفر وزیر کار جمهوری ارمنستان نقطه عطفی در گسترش روابط دو کشور و افزایش تعاملات دو جانبه می باشد و ضروری است گام های عملی برای تدوین ساز و کار اجرایی و ارتقاء همکاری ها برداشته شود.
رئیس سازمان فنی و حرفه ای کشور با اشاره به ۱۹ گروه هدف این سازمان، اذعان داشت: سازمان، متولی ارائه آموزش های غیررسمی مهارتی در دو بخش دولتی و خصوصی می باشد و ۶۵۸مرکز آموزش فنی و حرفه ای دولتی، چهارهزار ۸۰۰کارگاه آموزشی، بیش از ۲۱هزار آموزشگاه فنی و حرفه ای آزاد فعال و پنج هزار مربی از ظرفیت های این مجموعه است که در قالب۱۱ هزار و ۵۰۰استاندارد به شاغلین بنگاه های اقتصادی و افراد جویای کار و مهارت در ۴ حوزه صنعت، کشاورزی، خدمات و فرهنگ و هنر، آموزش های مهارتی را ارائه می کند.

اعتبار بین المللی گواهینامه های مهارت وی سنجش مهارت و تعیین صلاحیت حرفه ای را یکی از وظایف اصلی این سازمان عنوان و تصریح کرد: برای افرادی که پس از کسب آموزش های مهارتی موفق به کسب نمره قبولی در آزمون های دانشی و عملی هستند، گواهینامه بین المللی مهارت صادر خواهد شد.

عظیمی افزود: دارندگان گواهینامه های مهارت می توانند در بازار کار استخدام و یا با گرفتن مجوز، شخصاً کسب و کار خود را راه اندازی کنند و به موجب همین امر استقبال از آموزش های مهارتی افزایش یافته است.

عظیمی افزود: آموزش های ارائه شده در این سازمان مبتنی بر استانداردهای ایسکو ۲۰۰۸ سازمان بین المللی کار می باشد و برای گروه های مختلف اعم از جوانان، بانوان، دانش آموزان، دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی، اقشار آسیب پذیر جامعه و … برنامه های متنوع آموزش مهارتی در نظر گرفته شده است.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در پایان تقویت توسعه دیپلماسی مهارت را مبتنی بر شعارهای راهبردی دولت سیزدهم و استفاده از ظرفیت های بی نظیر جمهوری اسلامی ایران خواند و آمادگی این سازمان برای اعزام مربی به جمهوری ارمنستان برای ارائه آموزش های مهارتی و سنجش صلاحیت حرفه ای، تربیت نیروی کار ماهر متناسب با نیاز بازار کار جمهوری ارمنستان، برگزاری مسابقات مهارت بین جوانان دو کشور و همکاری در برگزاری اردوهای آماده سازی مسابقات جهانی مهارت، تبادل تجربیات و نظرات فنی در زمینه تدوین استانداردهای آموزشی و … اعلام کرد.

*راه اندازی مرکز مهارتی در سیونیک به پشتوانه تنوع خدمات و ظرفیت‌های مهارتی ایران

«نارک مکرتچیان»،وزیر کار و امور اجتماعی جمهوری ارمنستان در ادامه نشست، تنوع خدمات و ظرفیت‌های مهارتی ایران را علت اصلی تمایل جمهوری ارمنستان برای گسترش همکاری‌ها و راه اندازی مرکز مهارتی در سیونیک عنوان کرد.

وی بااشاره به اینکه سازمان آموزش فنی و حرفه ای ایران راهگشای مشکل آموزش مهارت در ارمنستان می باشد گفت:آموزش و آماده سازی نیروی کار سالانه بیش از یک میلیون نفر و متناسب با نیاز بازار کار ایران را از نقاط برجسته این سازمان در امر مهارت آموزی است.

وی افزود: به دنبال راه اندازی مرکز آموزش فنی و حرفه ای در استان سیونیک واقع در جنوب ارمنستان هستیم و سازمان آموزش فنی و حرفه ایران با داشتن تجارب ارزشمند در این امر می تواند راهگشای مشکل آموزش های مهارتی در کشور ما باشد.

* برگزاری جشنواره مهارت آموختگان به صورت دوجانبه

وی برگزاری جشنواره مهارت آموختگان در کشور ارمنستان را تجربه بسیار خوبی دانست و گفت: از برگزاری این جشنواره در کشور ایران برای شناسایی نیروی کار ماهر توسط بنگاه های اقتصادی در دو کشور استقبال می کنیم.

* کارگروه توسعه همکاری های جمهوری ارمنستان و سازمان آموزش فنی و حرفه ای تشکیل می شود

در این نشست، مقرر شد کارگروهی برای تدوین سند همکاری های دو جانبه و تسریع در اجرای مفاد آن مبنی بر ارائه آموزش های مهارتی، راه اندازی مرکز آموزش فنی و حرفه ای سیونیک، اعزام مربی و سنجش صلاحیت حرفه ای، تربیت نیروی کار ماهر متناسب با نیاز بازار کار جمهوری ارمنستان، برگزاری مسابقات مهارت بین جوانان دو کشور، همکاری در برگزاری اردوهای آماده سازی مسابقات جهانی مهارت و … تشکیل شود.

انتهای پیام/

 
 
✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]