واردکنندگان نهاده‌های دامی آمار غلط از مصرف سرانه اعلام می‌کنند
واردکنندگان نهاده‌های دامی آمار غلط از مصرف سرانه اعلام می‌کنند

رئیس اتاق بازرگانی استان گیلان گفت: واردکنندگان نهاده های دامی با توجه به تخصیص و تامین ارز از سوی دولت، آمارهای غلط و بالایی را در مصرف سرانه اعلام می کنند.

قاسم رضائیان، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی رشت در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی تسنیم در خصوص برخی اخبار از مشکلات تخصیص و تامین ارز برای واردات نهاده های دامی گفت: متاسفانه بزرگترین مشکل در روند تامین ارز، همان آمارهای غلطی است که توسط وارد کننده ها اعلام می شود. من این موضوع را در نشست وزیر کشاورزی هم مطح کردم و گفتم برخی از واردکنندگان با تغییر و افزایش درصد مصرف سرانه قصد دارند تا ارز بیشتری را دریافت کنند در حالیکه مصرف سرانه واقعی پایین تر از آمار اعلام شده توسط آنهاست.

وی ادامه داد: علاوه بر آمار مصرف سرانه نهاده های دامی در آمار سرانه های دیگر هم شاهد آمارهای غلط هستیم. به عنوان مثال مصرف سرانه برنج حدود ۲۴ تا ۲۶ کیلوگرم است، ولی این آمار را در حدود ۳۷ کیلوگرم اعلام می کنند و یا مثلا مصرف سرانه چای در یک دوره ای ۱٫۷ بود و سپس به ۱٫۳ رسید اما هم اکنون چیزی در حدود  ۰٫۷ است، ولی برخی واردکنندگان سوری القا کرده اند که مصرف سرانه چای همچنان بالای ۱٫۷ است. در واقع آنها امار را بالا می برند تا بتوانند ضریب بگیرند و با احتساب سرانه بتوانند واردات بیشتری داشته باشند.

این فعال اقتصادی به آمارهای غلط در بحث برنج هم اشاره کرد و گفت: همین موضوع باعث شد واردات برنج آنچنان زیاد شود که برنج پارسال روی دست کشاورزان ماند و هم اکنون نیز در برداشت امسال با مشکل مواجه هستند. تا اینکه وضعیت در حال عادی شدن بود دوباره آمار مصرف سرانه را بالا اعلام کردند و بلافاصله چند شرکت آمدند . شروع به واردات کردند. باور کنید اینت وضعیت به گونه ای است که اگر تا دو سال دیگر محصولاتی مثل چای هم وارد نشود، باز هم می توانیم از آن مقدار از واردات، نیسازهای کشور را تامین کنیم. وضعیت نامطلوب واردات حتی در تولید چای هم مشکل ساز شده و چای کاران اعلام کردند دیگرنمی توانند با توجه به حجم واردات در این بخش فعالیت کنند.

وی با تاکید بر اینکه روند تخصیص و تامین ارز برای واردات این محصولا ت و حتی نهاده های دامی به خوب از سوی دولت و بانک مرکزی در حال انجام شدن است گفت:  دولت و بانک مرکزی باید به این موضوع توجه و به وضعیت آمارهای غلط نظارت کنند. خوشبختانه تامین وتخصیص ارز در بسیاری از موارد به خوبی انجام شده و حتی می توان گفت در برخی موارد زیاده روی هم صورت گرفته و واردات بیشتری با توجه به آمارهای غلط انجام شده است.

انتهای پیام/

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]