راهنمای اجاره سرور مجازی ایران و خارج
راهنمای اجاره سرور مجازی ایران و خارج
سرورهای مجازی کاربردهای متنوعی دارند؛ از میزبانی سایت و اپلیکیشن گرفته تا استفاده به‌عنوان آی‌پی ثابت برای خرید و فروش ارز دیجیتال و گیمینگ و… .

از طرفی، سرورهای مجازی از لحاظ موقعیت مکانی سرورها، به دو دسته ایرانی و خارجی تقسیم می‌شوند که در برخی جزئیات با هم فرق می‌کنند. اگر قصد خرید VPS را دارید، حتما این راهنما را بخوانید.

در این مقاله از تفاوت‌ها و معیارهای انتخاب یک سرور مجازی مناسب گفته‌ایم. تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

سرور مجازی یا VPS چیست؟

قبل از اینکه بگوییم VPS چیست، باید با خود سرور آشنا شوید.

سرورهای فیزیکی، کامپیوترهای غول‌پیکری هستند که به‌طور شبانه‌روزی و در تمام طول سال به اینترنت متصل هستند؛ وظیفه اصلی سرورها، میزبانی از سایت، انواع اپلیکیشن‌ها و نرم‌افزارها بازی‌های ویدیویی است؛ اما خب خرید و نگهداری از آن‌ها برای چنین کارهای جزئی و کوچکی از نظر اقتصادی به‌صرفه نیست.

به همین دلیل، ارائه‌دهندگان سرویس‌های میزبانی با استفاده از تکنولوژی‌های مجازی‌ساز، فضاهایی ایزوله و مستقل را به‌عنوان Virtual Private Server یا همان VPS روی این سرورها ایجاد می‌کنند. در واقع این‌طوری کاربران می‌توانند از بخشی از یک سرور بزرگ با هزینه خیلی کمتری استفاده کنند.

برای اینکه بتوانید مفهوم سرور مجازی را به‌درستی درک کنید، یک کیک را تصور کنید که بین ۱۵ نفر تقسیم می‌شود. این کیک، می‌تواند یک سرور بزرگ فیزیکی باشد و تکه‌های آن، همان سرور مجازی هستند که هر کدام در اختیار یک نفر قرار می‌گیرند.

هر فرد، روی تکه کیک خود مالکیت دارد و آن را با کسی شریک نمی‌شود و در عین حال، در کلیت کیک نیز شریک است. VPS، در واقع همان تکه اختصاصی است که هر کس روی آن مالکیت مجزا دارد.

VPSها برخلاف هاست‌های اشتراکی از نظر سیستم‌عامل، RAM، نرم‌افزارها، فضای ذخیره‌سازی و… کاملاً مستقل هستند و فقط هسته پردازنده مرکزی تمامی آن‌ها به سرور اصلی وابسته است.

پس عملکرد هیچ‌کدام از vps‌ها روی سایر vpsها تاثیری ندارد.

بسته به اینکه سرورهای مجازی در چه دیتاسنتری (داخل ایران یا خارج از ایران) نگهداری می‌شوند به دو دسته ایرانی و خارجی تقسیم می‌شوند.

تفاوت سرور مجازی ایرانی و خارجی چیست؟

معیارهای انتخاب بهترین VPS

کسانی که در داخل کشور قصد راه‌اندازی سایت یا اپلیکیشن داشته باشند، یا به هر دلیلی به VPS نیاز پیدا کنند، ممکن است بین خرید سرور مجازی ایران یا خارج سردرگم شوند. این سردرگمی، به این دلیل است که هر یک از این موارد، مزایا و معایب خاص خود را دارند و در هر موقعیتی، یکی از آن‌ها کارآمدتر از دیگری است.

بهترین کار برای انتخاب بین VPS ایرانی و VPS خارجی، این است که به تفاوت‌های آن‌ها توجه داشته باشید. از جمله معیارهای مهم برای انتخاب یکی از این دو مورد، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. پهنای باند

منظور از پهنای باند ظرفیت سرور برای کنترل و مدیریت ترافیک ورودی و خروجی به سرور است. شما برای اینکه بتوانید روی سایت خود چیزی آپلود کنید یا کاربران بتوانند از سایت شما چیزی دانلود کنند، به پهنای باند زیادی نیاز خواهید داشت. یکی از تفاوت‌های اصلی سرور مجازی ایران و خارج، در میزان پهنای باند است.

از آن‌جایی که سرورهای ایرانی، از بسترهای داخلی استفاده می‌کنند، پهنای باند بیشتر با هزینه کمتری در اختیار شما قرار خواهند داد. دلیل این موضوع این است که سرورهای داخلی، ممکن است از ترافیک رایگان بهره‌مند شوند؛ به همین دلیل سایت‌ها و برنامه‌هایی که میزان دانلود و آپلود در آن‌ها بسیار زیاد است، بهتر است از VPS ایرانی استفاده کنند.

۲. سرعت

مسئله سرعت در VPSهای ایرانی و خارجی، به نوع نیاز شما بستگی دارد. اگر قصد دارید یک سایت یا برنامه کاملا ایرانی طراحی کنید، سرورهای مجازی داخلی بسیار پرسرعت‌تر و کارآمدتر خواهند بود؛ زیرا سرورهای مجازی ایرانی، به لحاظ موقعیت مکانی دیتاسنترهای آن‌ها، به کاربران داخل ایران نزدیک‌تر هستند و در حالت کلی، سرعت بیشتری هم دارند.

در عوض، سرورهای مجازی خارجی به دلیل فاصله مکانی، ممکن است برای کاربران داخلی کمی تاخیر داشته باشند.

۳. آپتایم

راهنمای خرید VPS ایران و اروپا

Uptime، به مدت زمانی گفته می‌شود که یک سرور، در دسترس و اصطلاحاً بالا است و می‌تواند به کاربران سرویس ارائه دهد. اغلب ارائه‌دهندگان VPS، ادعا می‌کنند که آپتایم آن‌ها ۹۹.۹۹ درصد است؛ یعنی در اغلب موارد آماده ارائه خدمت هستند، مگر اینکه مشکل غیرمنتظره‌ای پیش بیاید.

با اینکه آپتایم VPS‌های ایرانی و خارجی تقریباً برابر است، ولی خب اگر منطقی‌تر فکر کنیم، دیتاسنترهای خارجی از نظر تجهیزات و زیرساخت‌ها قوی‌تر از دیتاسنترهای ایرانی هستند و احتمالاً در صورت بروز مشکل بتوانند خیلی سریع‌تر آن را رفع و رجوع کنند.

۴. کاربرد سرور مجازی

از سرورهای مجازی ایرانی و خارجی در بخش‌های مختلف می‌توان استفاده کرد؛ چندتا از رایج‌ترین موارد عبارتند از:

  • وصل شدن به بازارهای مالی بین‌المللی و خرید و فروش ارز دیجیتال
  • میزبانی از سایت‌ها و اپلیکیشن‌های پرترافیک
  • استفاده به‌عنوان سرور پشتیبان
  • محلی برای تست و توسعه پروژه‌های برنامه‌نویسی
  • سرور گیم

برای کارهایی مثل خرید و فروش ارز دیجیتال و گیم، از آنجایی که ایران جزو کشورهای تحریم‌شده است، باید آی‌پی ثابت کشورهای مجاز را داشته باشید. پس برای این کاربردها، VPS خارجی انتخاب بهتری است.

برای باقی کاربردها مثل میزبانی از سایت و اپلیکیشن و تست پروژه‌های برنامه‌‌نویسی و… کارتان با VPS ایران هم راه می‌افتد.

معیارهای انتخاب بهترین سرور مجازی ایران یا خارج

تفاوت سرور مجازی ایران و خارج

تا اینجای ماجرا، درباره تفاوت‌های سرورهای مجازی ایران و خارج صحبت کردیم؛ اما پس از انتخاب مکان سرور- که البته خود یکی از مهم‌ترین معیارهاست- باز هم گزینه‌های متعددی پیش روی شما خواهند بود؛ به همین دلیل، بهتر است معیارهای انتخاب یک VPS خوب را دقیق‌تر بررسی کنیم.

اگر می‌خواهید بهترین سرور مجازی ایران یا خارج را انتخاب کنید، به فاکتورهای زیر توجه داشته باشید:

۱- نوع سیستم مجازی‌ساز

در ابتدای مقاله به این نکته اشاره کردیم که VPS، با استفاده از نرم‌افزارهای مجازی‌ساز در فضای سرورهای اصلی ایجاد می‌شوند. اینکه سرور مجازی با چه نرم‌افزاری ساخته شده باشد، اهمیت ویژه‌ای دارد؛ زیرا می‌تواند روی سرعت VPS اثرگذار باشد.

از جمله مشهورترین سیستم‌های مجازی‌ساز که بسیار کارآمد هستند، می‌توان به KVM ،XEN و VMWar اشاره کرد.

۲- میزان مقیاس‌پذیری منابع VPS

وقتی در حال راه‌اندازی یک سایت یا برنامه هستید، به حافظه RAM زیاد، فضای ذخیره‌سازی بزرگ و سیستم پردازنده چندان قدرتمندی نیاز نخواهید داشت؛ اما با افزایش ترافیک، نیاز شما افزایش خواهد یافت.

یکی از مواردی که در خرید VPS باید به آن دقت کنید، این است که منابع آن قابل ارتقا هستند یا نه. عموم، سرورهای مجازی به شما اجازه می‌دهند که حافظه رم و فضای ذخیره‌سازی را با گذشت زمان، بالاتر ببرید و البته در ازای آن، باید هزینه بیشتری هم بپردازید.

۳- نوع سیستم عامل

سرور مجازی درست مانند یک کامپیوتر مستقل عمل می‌کند و سیستم عامل آن، می‌تواند لینوکس یا ویندوز باشد. سیستم عامل ویندوز، رابط کاربری گرافیکی دارد، برای سایت‌هایی که به زبان ASP.NET نوشته شده باشند مناسب است و با استفاده از پروتکل FTP می‌توانید به سرور خود متصل شوید.

در مقابل، سیستم عامل لینوکس ظاهر گرافیکی ندارد و با Command Line کار می‌کند، زبان برنامه‌نویسی در آن می‌تواند C و C++ و Perl و PHP باشد و از پروتکل‌های امن SSH برای اتصال کمک می‌گیرد.

به طور کلی هر یک از این سیستم عامل‌ها برای انواع خاصی از سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها کاربردی هستند و باید با توجه به نیاز خود، یکی از آن‌ها را انتخاب کنید.

در کل اگر به مباحث فنی و برنامه‌نویسی مسلط هستید و آزادی عمل بیشتری می‌خواهید سیستم‌عامل لینوکس انتخاب بهتری است.

۴- امکانات مدیریت سرور

از آنجایی که همه دانش مدیریت سرور و انجام تنظیمات به‌صورت دستی را ندارند، سرورهای مجازی اغلب به صورت مدیریت شده ارائه می‌شوند. در این نوع سرورها، در صورتی که سیستم عامل لینوکس را انتخاب کنید، می‌توانید با استفاده از Cpanel یا Directadmin سرور خود را مدیریت کنید.

همچنین در صورت استفاده از سیستم عامل ویندوز، با Plesk می‌توانید مدیریت سرور خود را در دست بگیرید. در صورتی که توانایی مدیریت سرور به‌صورت مستقیم را ندارید، حتما هنگام خرید VPS به اینکه سیستم شما مدیریت شده است یا نه توجه کنید.

بهترین VPS را از کجا بخریم؟

لیمو هاست، یکی از ارائه‌دهندگان معتبر ایرانی است که سرورهای مجازی ایران و خارج را با قیمت مناسب و در پلن‌های متنوع ارائه می‌دهد.

با خرید سرور مجازی از لیمو هاست، علاوه بر قیمت مناسب، ضمانت بازگشت وجه تا ۳۰ روز (در صورت نارضایتی) و پشتیبانی ۲۴ ساعته،‌ از بالاترین آپتایم، سرعت، امنیت و پایداری برخوردار می‌شوید.

امیدواریم نکات موجود در این مقاله، به خوبی شما را برای اجاره سرور مجازی ایران و خارج راهنمایی کنند. اگر سوالی دارید می‌توانید در بخش نظرات از ما بپرسید.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 1 میانگین: 5]