طوفان شن و گرد و غبار می‌توانند زیان صدها میلیون دلاری داشته باشد
طوفان شن و گرد و غبار می‌توانند زیان صدها میلیون دلاری داشته باشد

نماینده منطقه ای فائو در خاور نزدیک و شمال آفریقا با تاکید براینکه طوفان شن و گرد و غبار ماهیت فرامرزی دارد، گفت: زیان‌های اقتصادی ناشی از این پدیده می‌تواند به صدها میلیون دلار برسد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از فائو عبدالحکیم الوائر، دستیار مدیر کل و نماینده منطقه ای فائو در خاور نزدیک و شمال آفریقا در اجلاس بین المللی مقابله با توفان‌های ماسه و گرد و غبار در تهران گفت: برای مقابله با افزایش توفان‌های  ماسه و گرد و غبار که بیش از ۱۵۰ کشور در سراسر جهان را تحت تاثیر قرار می دهد، تلاش های هماهنگ جهانی بسیار مهم و قابل توجه است.

این اجلاس که توسط سازمان حفاظت محیط زیست و با حمایت سازمان ملل متحد در تاریخ ۱۸ و ۱۹ شهریور برگزار شد، نمایندگانی از بیش از ۵۰ کشور را گرد هم آورد و بر ضرورت مقابله با توفان‌های  ماسه و گرد و غبار در مقیاس جهانی تاکید کرد.

الوائر در سخنرانی خود به نمایندگی از ائتلاف جهانی مقابله با توفان‌های گردوغبار، بر ماهیت فرامرزی این پدیده تأکید کرد و تهدیدهای اساسی آن بر سلامت انسان، امنیت غذایی، حمل و نقل، انرژی و محیط زیست را برشمرد. وی خاطرنشان کرد که زیان های اقتصادی ناشی از یک طوفان شن و گرد و غبار می تواند به صدها میلیون دلار برسد و بر فوریت این موضوع تأکید نمود.

وی با تاکید بر نقش تغییر اقلیم در تشدید خطرات پدیده گرد و غبار، اظهار داشت: تغییرات دما و کاهش بارندگی منجر به خشکسالی و تخریب پوشش گیاهی می شود، این تأثیرات به طور نامتناسبی بر کشاورزان و جوامع متکی به منابع طبیعی برای امرار معاش تأثیر می گذارد. وی توسعه شیوه ها و سیاست های پایدار را ضروری دانست.

الوائر گفت: برای پرداختن به این موضوع حیاتی، ائتلاف جهانی مقابله با توفان‌های گردوغبار در سال ۲۰۱۹ تشکیل شد که شامل ۱۹ آژانس سازمان ملل متحد و سازمان غیر ملل متحد است. ائتلافی که در حال حاضر توسط فائو اداره می شود، موظف به ترویج تبادل دانش، گفتگو، ظرفیت سازی و اقدام جهانی علیه توفان‌های  شن و گرد و غبار است.

وی همچنین بر اهمیت اجرای استراتژی و برنامه اقدام ائتلاف برای بسیج منابع و اراده سیاسی و تقویت همکاری‌های جهانی تاکید کرد و همکاری بین المللی را لازمه کاهش منشاء و تأثیر این توفان‌ها بر مردم، جوامع و اقتصادها دانست.

دستیار مدیر کل فائو در پایان ابراز امیدواری کرد که کنفرانس بین المللی مبارزه با توفان‌های ماسه و گردوغبار به موفقیت بزرگی دست یابد. وی با اشاره به تعهد فائو برای تقویت همکاری بین اعضای ائتلاف و کشورها، خواستار ادامه تلاش در مدیریت پایدار زمین، خاک و آب برای حفظ سلامت، معیشت و امنیت غذایی شد.

وی در انتها اظهار آمادگی کرد که فائو و ائتلاف سازمان ملل برای مبارزه با توفان‌های گردوغبار آماده حمایت از کشورها در تلاش‌هایشان برای مبارزه با این پدیده و کاهش تأثیر آن بر بخش‌های مختلف هستند.

انتهای پیام/

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]