«تسنیم»، تنها رسانه مدعی و پیگیر تخلف در پرونده چای از بهمن ۱۴۰۱
«تسنیم»، تنها رسانه مدعی و پیگیر تخلف در پرونده چای از بهمن ۱۴۰۱

خبری در فضای مجازی منتشر شد مبنی بر اینکه خبرگزاری تسنیم برای شرکت متخلف در حوزه چای رپرتاژ منتشر کرده است، اما واقعیتی که برخی رسانه‌های معلوم‌الحال در این قضیه قلب کردند و صددرصد عکس موضوع را وانمود کردند، چیست؟

خبری در فضای مجازی منتشر شد مبنی بر اینکه خبرگزاری تسنیم برای شرکت متخلف در حوزه چای رپرتاژ منتشر کرده است، اما واقعیتی که برخی رسانه‌های معلوم‌الحال در این قضیه قلب کردند و صددرصد عکس موضوع را وانمود کردند، چیست؟

میانه زمستان سال گذشته در محافل کارشناسی حوزه تجارت خارجی، خبری غیررسمی در خصوص وقوع سودجویی و تخلفات ارزی مرتبط با واردات چای مطرح شد که خبرگزاری تسنیم با پیگیری موضوع اولین خبر از این پرونده را در تاریخ ۲۴ بهمن ۱۴۰۱ با عنوان «ثبت سفارش واردکنندگان چای به‌جز یک شرکت خاص متوقف شد»، منتشر کرد.

مدتی بعد از انتشار خبر تسنیم و در اوایل سال جاری با پیگیری بخش خصوصی موضوع انحصار در واردات چای از سوی چند رسانه دیگر نیز مطرح شد.

با توجه به حجم نامتعارف ارز تخصیص داده‌شده و حساسیت احتمالی موضوع، خبرگزاری تسنیم با توجه به ورود کارشناسی به مسائل حوزه ارزی و تجارت خارجی به‌صورت جزئی‌تر به پرونده واردات چای، تخصیص ارز، صدور مجوزهای مرتبط با این موضوع ورود کرد و به‌عنوان اولین خبرگزاری از معدود رسانه‌هایی که پیگیر این پرونده بودند، از فروردین تا شهریور ماه ۱۴۰۲ بیش از ده خبر و گزارش از این پرونده فساد منتشر کرد که مستندات آن در سایت خبرگزاری قابل رؤیت است.

به‌عنوان نمونه می‌توان به خبری با عنوان «جزئیات مهم از پرونده فساد در واردات چای» در تاریخ ۲۱ فروردین امسال، یا گزارش ۲۴ فروردین تسنیم با عنوان «تخصیص ارز واردات چای به یک شرکت خاص و پاسکاری دستگاه‌ها برای تعیین مقصر» و یا گزارش ۶ تیر ۱۴۰۲ تسنیم با عنوان «پیچیده‌تر شدن پرونده رانت چای» اشاره کرد.

گزارش‌های انتقادی تسنیم از شرکت متخلف به‌گونه‌ای ادامه داشت که می‌توان مدعی شد خبرگزاری تسنیم تنها رسانه‌ای بوده که به‌صورت مستمر و کارشناسی ابهامات این پرونده واردات چای را رصد، پیگیری و مطالبه کرده است.

درپی پیگیری‌های متعدد به‌عنوان تنها رسانه کشور در این موضوع و انتشار گزارش‌های متعدد علیه این شرکت، مسئولان شرکت مزبور هم خواستار پاسخگویی دراین‌باره شده بودند که کار حرفه‌ای ایجاب می‌کرد نکات شرکت موردبحث نیز در پاسخ به سؤالات انتقادی تسنیم شنیده شود.

بر این اساس در گفتگویی با مدیرعامل شرکت که اوایل مهر ماه و پس از انتشار چندین مطلب انتقادی از این شرکت انجام شد ضمن طرح همه انتقادها و اتهام‌ها پاسخ وی را هم منتشر کردیم.

البته این گفتگو پایان ماجرا نبود و رویه انتقادی تسنیم از این شرکت با انتشار چندین مطلب انتقادی دیگر از شرکت مزبور در ماه‌های مهر و آبان هم ادامه پیدا کرد، به‌عنوان نمونه می‌توان به انتشار دو نامه انتقادی فعالان صنعت چای، به رئیس قوه قضائیه و دیگری به رؤسای سه قوه برای تعیین تکلیف هرچه سریعتر پرونده تخلفات شرکت موردنظر اشاره کرد که احتمالاً غیر از تسنیم رسانه دیگری به این موضوع ورود نداشته است.

بر این اساس طرح ادعای رپرتاژ تسنیم برای این شرکت از سوی برخی رسانه‌های معلوم‌الحال هیچ پایه و اساسی ندارد و احتمالاً طرح چنین ادعای مضحکی از طرف یک جریان مفسد و ذی‌نفوذ دیگری باشد که می‌خواهد مثلاً با بی‌اعتبارسازی تسنیم مانع ادامه پیگیری‌ها در این پرونده یا پرونده‌های فساد دیگر توسط خبرگزاری تسنیم شود.

انتهای پیام/+

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]