کاهش قیمت جهانی مواد غذایی؛ شکر، ذرت و سویا ارزانتر می شود| تقاضای ضعیف برای مواد غذایی در سال ۲۰۲۴
کاهش قیمت جهانی مواد غذایی؛ شکر، ذرت و سویا ارزانتر می شود| تقاضای ضعیف برای مواد غذایی در سال ۲۰۲۴

روند کاهشی قیمت جهانی مواد غذایی همچون شکر و ذرت ادامه دارد و کارشناسان معتقدند در سال۲۰۲۴ نیز تقاضا ضعیف باقی می ماند زیرا مصرف کنندگان همچنان با چالشهای اقتصادی مثل تورم بالا دست و پنجه نرم می کنند.

بازار؛ گروه صنعت: بر اساس گزارش سالانه چشم انداز بازار کالاهای کشاورزی رابوبانک، قیمت های جهانی کالاهای غذایی پس از سه سال رکورد بالا ناشی از جنگ، آب و هوای نامناسب و افزایش هزینه های انرژی و نهاده در سال ۲۰۲۴ برای مهلت تعیین شده است.

در واقع بانک تخصصی مواد غذایی و کشاورزی پیش ‌بینی می‌ کند که قیمت ‌های جهانی مواد غذایی اصلی یعنی «شکر، قهوه، ذرت و دانه‌ های سویا» کاهش می‌ یابد زیرا تولید مدتی برای تطبیق با قیمت‌ های بالاتر فرصت دارد و هزینه ‌ها را برای خریداران و در برخی موارد برای مصرف ‌کنندگان نیز کاهش می ‌دهد.

پیش بینی می شود که در سال ۲۰۲۴ نیز تقاضا همچنان ضعیف باقی بماند زیرا مصرف کنندگان همچنان با چالش های اقتصادی از جمله تورم بالا و نرخ های بهره مقابله می کنند

بر اساس این گزارش، علیرغم کاهش قیمت ها و در دسترس بودن، پیش بینی می شود که در سال ۲۰۲۴ نیز تقاضا همچنان ضعیف باقی بماند. زیرا مصرف کنندگان همچنان با چالش های اقتصادی از جمله تورم بالا و نرخ های بهره مقابله می کنند. به گفته کارشناسان، انتظار می رود رشد ضعیف اقتصاد جهانی در سال ۲۰۲۴ رشد تقاضای کالاهای کشاورزی را محدود کند.

تولید و عرضه گندم؛ در معرض اختلالات مرتبط با آب و هوا

در این گزارش همچنین آمده است، عدم اطمینان در سایر بازارهای کلیدی کالاهای کشاورزی نیز ادامه خواهد داشت. ضمن اینکه گندم، که کشورهای در حال توسعه به ویژه به آن وابسته هستند، با وجود حجم زیادی که در منطقه تولید می شود و ذخیره می شود، در معرض اختلالات مرتبط با آب و هوا و محدودیت های احتمالی در صادرات دریای سیاه قرار خواهد گرفت.

در واقع به گفته کارشناسان، تولیدکنندگان همچنان با پیامدهای جنگ، آب و هوای نامساعد، تورم بالای نهاده مزرعه و تقاضای ضعیف مصرف‌کننده دست و پنجه نرم می‌کنند، اما به سال ۲۰۲۴ به عنوان بازگشت به حالت عادی نگاه می‌کنند.

این در حالی است که در خصوص محصول گندم، کارشناسان کسری دیگری را در بازار جهانی پیش بینی می کند که پنجمین کسری متوالی است. این در حالی است که پیش بینی می شود در ماه‌ های آینده سال میلادی جدید، گندم تولیدی در نیمکره جنوبی چندان اثر گذار نخواهد بود زیرا هم آرژانتین عملکرد ضعیفی دارد و هم استرالیا از محصولات بسیار خوب سه سال گذشته عقب ‌تر است.

درآمد در بازار مواد غذایی در سال ۲۰۲۳ به ۹.۳۶ تریلیون دلار رسیده است در حالی که برآورد می شود تا سال ۲۰۲۸ بازار جهانی مواد غذایی سالانه حدود ۷ درصد رشد کند

از سوی دیگر بر اساس جدیدترین گزارشی که از سوی موسسه آماری تحلیلی Statista منتشر شده است، درآمد در بازار مواد غذایی در سال ۲۰۲۳ به ۹.۳۶ تریلیون دلار رسیده است در حالی که برآورد می شود تا سال ۲۰۲۸ بازار جهانی مواد غذایی سالانه حدود ۷ درصد رشد کند.

شیرینی و تنقلات؛ صاحب بزرگترین بخش بازار جهانی مواد غذایی

نکته جالب توجه اینکه بزرگترین بخش بازار، بخش شیرینی و تنقلات با حجم بازار ۱.۶۶ تریلیون دلار در سال ۲۰۲۳ است. از سوی دیگر در این گزارش آمده است در مقایسه جهانی، بیشترین درآمد در چین ایجاد می شود. همچنین داده های آماری این گزارش نشان می دهد که در بازار جهانی مواد غذایی، ۳.۷ درصد از کل درآمد از طریق فروش آنلاین ایجاد می شود. این در حالی است که در بازار مواد غذایی، انتظار می‌ رود حجم بازار تا سال ۲۰۲۸ به ۳۱۱۸.۰۰ میلیارد کیلوگرم برسد. از سوی دیگر انتظار می ‌رود بازار مواد غذایی در سال ۲۰۲۴ رشد حجمی ۴.۳ درصدی را نشان دهد.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]