رتبه اول ایران در صید تون ماهیان در غرب اقیانوس هند
رتبه اول ایران در صید تون ماهیان در غرب اقیانوس هند

در حالیکه بر اساس آخرین امارهای سال ۲۰۲۰ سازمان فائو، میزان تولید و صید جهانی تون ماهیان ۷.۸ میلیون تن بوده به گفته مسئولان شیلات، ایران از نظر صید تون ماهیان در غرب اقیانوس هند رتبه اول را دارا است.

بازار؛ گروه کشاورزی: در نشست خبری اطلاع رسانی همایش ماهیگیری مسئولانه با تاکید بر زنجیره ارزش تون ماهیان که امروز با حضور نمایندگانی از سازمان شیلات ایران و سندیکای صنایع کنسروی ایران برگزار شد، عباس مختاری مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان سازمان شیلات کشور با تاکید بر اهمیت جایگاه اهمیت تون ماهیان گفت: بر اساس آخربن امارهای سازمان فائو که در سال ۲۰۲۰ منتشر شده است، میزان تولید و صید جهانی تون ماهیان ۷.۸ میلیون تن بوده که از نظر حجم ۷ درصد کل صید جهانی و ۸درصد ارزش صید جهانی بوده است. ضمن اینکه در حوزه تجارت آبزیان، تون ماهیان ۹درصد ارزش جهانی را داشته است.

صید سالانه بیش از ۲۰۰ هزار تن انواع تون ماهیان در کشور

مختاری همچنین با اشاره به اینکه اصلی ترین تون ماهیانی که در ایران صید می شود شامل «هوور، اسکیپ جک» است گفت: این گونه ماهیان در واقع ۵۵ درصد صید جهانی تون ماهیان را شکل می دهد. این در حالی است که در سال ۱۴۰۱ در کشور بیش از ۲۰۰ هزار تن انواع تون ماهیان را صید کرده ایم.

وی همچنین افزود: در حال حاضر بیش از ۱۳۶ واحد تولید با ظرفیت ۷۳۸ میلیون تن در سال در کشور داریم. با این تفاسیر و با توجه به سهم و اهمیت قابل توجهی، که تن ماهیان در صید و صیادی و در صنایع وابسته دارند تصمیم گرفتیم بعد از گذشت۱۷ سال از برگزاری آخرین همایش در چابهار، امسال نیز همایش ماهیگیری مسئولانه با تاکید بر زنجیره ارزش تون ماهیان را در بهمن ماه جاری برگزار کنیم.

مختاری همچنین در خصوص اهداف برگزاری این همایش نیز گفت: در این همایش اهداف مختلفی را دنبال می کنیم از جمله ایجاد یک سکوی دایمی و تخصصی به عنوان نقطه تمرکز مباحث تون ماهیان در غرب آسیا، ایجاد هم افزایی بین ذی نفعان حلقه های متصل، توسعه کسب و کار داخلی و تجارت بین المللی، بهبود شیوه های صید و حمل و نقل، توانمندسازی بخش خصوصی در راستای تکمیل و ایجاد حلقه های زنجیره ارزش تون ماهیان و غیره که معتقدیم برگزاری چنین همایشی فرصتی برای دستیابی به اهداف نامبرده است.

۴۵ درصد صید کشور صید تون ماهیان است

در ادامه مراسم، فریبرز رجایی رییس گروه صید آب های دور و دبیر کمیسیون ملی تون ماهیان اقیانوس هند، نیز گفت: همانطور که گفته شد ۹درصد ارزش صید جهان، تون ماهیان است اما در ایران بالغ بر ۴۵ درصد صید ما صید تون ماهیان است که نشان می دهند چقدر بحث تون ماهیان در کشور با اهمیت و با ارزش، است.

رجایی افزود: در واقع بالغ بر ۱۰۰هزار تن صید دو گونه نامبرده است و لذا این گونه ها جزو گونه های با اهمیت برای کشور محسوب می شوند.

دبیر کمیسیون ملی تون ماهیان اقیانوس هند همچنین گفت: ایران از نظر صید تون ماهیان در غرب اقیانوس هند رتبه اول و در کل اقیانوس هند هم رتبه دوم را دارد.

وی همچنین با اشاره به برگزاری همایش ماهیگیری مسئولانه با تاکید بر زنجیره ارزش تون ماهیان گفت: این همایش با محوریت صید، پژوهش، فناوری، ترویج، بازار و صادرات برگزار خواهد شد.

گفتنی است نشست خبری اطلاع رسانی همایش «ماهیگیری مسئولانه با تاکید بر زنجیره ارزش تون ماهیان» با حضور نمایندگانی از سازمان شیلات ایران و سندیکای صنایع کنسروی ایران امروز در اتاق بازرگانی تهران برگزار شد.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]