تکلیف بازار طلا در نیمه دوم سال روشن شد (۱ مهر)
تکلیف بازار طلا در نیمه دوم سال روشن شد (۱ مهر)

رئیس اتحادیه طلا و جواهر در مورد وضعیت بازار طلا و سکه در نیمه دوم سال اظهار می‌دارد: احتمال کاهش قیمت بسیار ناچیز است و می‌توان گفت که این احتمال حتی به ۵ درصد هم نمی‌رسد. با این حال، اگر پیش‌بینی‌ها و تحلیل‌های بازارهای جهانی به واقعیت بپیوندد، قطعاً بازار داخلی ما نیز تحت تأثیر قرار خواهد گرفت.

اقتصاد ایران در حالی به نیمه دوم سال ۱۴۰۳ وارد شده که عملکرد بازارها در ۱۸۶ روز گذشته تفاوت‌های قابل توجهی داشته است. بازار طلا و سکه به دلیل تأثیرات جهانی، روندی صعودی را تجربه کردند، در حالی که سایر بازارهای موازی با کاهش‌های شدید قیمتی مواجه شدند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که در نیمه اول سال، قیمت طلا ۱۴.۸ درصد و سکه ۱۳.۹ درصد افزایش یافته است. اکنون این پرسش مطرح است که روند بازار در ماه‌های آینده چگونه خواهد بود؟

نادر بذرافشان، رییس اتحادیه طلا و جواهر درباره وضعیت بازار طلا در نیمه دوم سال ۱۴۰۳ می‌گوید: بازارهای جهانی همیشه می‌تواند در بازارهای دنیا تاثیر بگذارد. از پارسال تحلیلی در سطح دنیا وجود داشت که تا پایان سال میلادی ۲۰۲۴، اونس جهانی به ۳ هزار دلار افزایش پیدا کند. این مسیر تا حدی سپری شده و این اتفاق با افزایش حدود ۴۰۰ دلاری طلا تاکنون رخ داده است.

وی با بیان این‌که اونس از ۲ هزار و ۹۰ دلار تا بیش از ۲ هزار و ۶۰۰ دلار افزایش تغییر کرده است، می‌افزاید: با این اتفاق، بازارهای داخلی دنیا نیز واکنش نشان داده و تحت‌تاثیر بوده‌اند. در بازار ایران نیز باید ببینیم در کنار این‌ها، بازار ارز و عرضه و تقاضا چگونه بوده است. ما شرایط نوسانی را در بازار ارز شاهد بودیم، اما در کل، پیش‌بینی‌ها دارد اتفاق می‌افتد.

بذرافشان

اونس طلا به ۳ هزار دلار می‌رسد؟

رییس اتحادیه طلا و جواهر تصریح می‌کند: ما در حال حاضر در نیمه دوم سال قرار گرفته‌ایم و چند ماه تا پایان سال میلادی مانده است. اگر پیش‌بینی‌ها به وقوع بپیوندد و اونس جهانی طلا تا قیمت ۳ هزار دلار برسد، به طور قطع بازارهای داخلی ما تحت‌تاثیر قرار می‌گیرد.

بذرافشان عنوان می‌کند: در کنار این‌ها، نکته‌ای که در کشور ما وجود دارد، این است که ما تورم هم داریم و نوسان بازار ارز نیز زیاد است. برای همین شرایط بازار طلای ایران متفاوت است. یک زمان‌هایی با وجود این‌که بازارهای جهانی افزایشی بوده، اما کاهش قیمت ارز باعث شده که بازارهای داخلی خیلی تحت‌تاثیر قرار نگیرند. ولی در کل نیمه دوم سال را طبق تحلیل‌ها در سطح دنیا، به صورت تدریجی افزایشی می‌بینیم.

پیش‌بینی جدید درباره قیمت طلا و سکه در نیمه دوم سال ۱۴۰۳/ مقصد بعدی قیمت طلا کجاست؟

وی با اشاره به تقویب ارزش پول یورو در اروپا و در عین حال، دلار آمریکا، بیان می‌کند: این‌ها همه عامل‌های تاثیرگذار در بازار طلا است. کشورهای دنیا نیز در حال تقویت ذخایر طلا هستند و با توجه به پیش‌بینی‌ها از قیمت طلا، در نیمه دوم سال و تا پایان سال ۱۴۰۳ به تبع بازارهای داخلی، روند افزایشی را طی می‌کند.

رییس اتحادیه طلا و جواهر متذکر می‌شود: از سوی دیگر، خبرهای سیاسی و اقتصادی در سطح دنیا، عاملی است که می‌تواند بازارها را تحت‌تاثیر بگذارد.

بازار روال عادی را طی می‌کند

بذرافشان با اشاره به عرضه و تقاضا در بازار طلای داخلی، می‌گوید: خوشبختانه امسال خیلی در بازار التهاب نداشتیم. یعنی با وجود سنوات گذشته که وقتی بازار روند افزایشی را طی می‌کرد، به تدریج بازار داخلی التهاب پیدا می‌کرد و تقاضا زیاد می‌شد، اما خوشبختانه از ابتدای امسال خیلی التهاب در بازار نداشتیم.

وی می‌افزاید: حتی یک زمان‌هایی، رکود در ماه محرم و به خصوص در ماه صفر تشدید شد. الان هم با وجود این‌که ۱۵ روز است وارد ماه ربیع‌الاول شده‌ایم، اما خیلی شرایط التهاب و یا افزایش تقاضا نداشتیم. بازار روال عادی را طی می‌کند، اما متاسفانه رکود و کاهش تقاضا را داریم.

طلا گران می‌شود یا ارزان؟

رییس حاتادیه طلا و جواهر در ادامه می‌گوید: این سوال را خیلی از مردم می‌پرسند که احتمال کاهش قیمت وجود دارد؟ و یا این‌که افزایش قیمت‌ها ادامه دارد و یا مقطعی است؟

بذرافشان می‌افزاید: به نظر من، احتمال کاهش قیمت خیلی کم است و می‌توانیم بگوییم احتمال آن شاید ۵ درصد هم نباشد، ولی در صورتی که در بازارهای جهانی پیش‌بینی‌ها و تحلیل‌ها به واقعیت تبدیل شود، بازار داخلی ما نیز به طور قطع تحت‌تاثیر قرار می‌گیرد.

سکه در نیمه دوم سال در چه مسیری قرار می‌گیرد؟

رییس اتحادیه طلا و جواهر با اشاره به روند قیمت‌ها در بازار سکه نیز می‌گوید: بازار سکه هم شرایط بازار طلا را دارد. اما نکته این‌جاست که مردم یکی دو سال است که در بازار طلای آب شده ورود می‌کنند، چون حباب سکه افزایش خیلی زیادی طی سال‌های گذشته داشته است.

بذرافشان عنوان می‌کند: حباب سکه دو سال قبل ۳۰۰ هزار تومان بوده و الان در مقطعی تا ۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان هم بالا رفته است. الان حباب سکه ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است.

وی تصریح می‌کند: در حال حاضر مردم خرید مصنوعات طلا و سکه را کم کرده‌اند و حالت دید مردم در سرمایه‌گذاری طلا و سکه، اقتصادی شده است. این مساله باعث شده که طی سال‌های گذشته و به خصوص امسال در صنعت طلا، رکود و کاهش تقاضا را سپری کنیم.

رییس اتحادیه طلا و جواهر خاطرنشان می‌کند: واحدهای تولیدی و توزیعی، به خصوص واحدهای تولیدی در طول ۶ ماه گذشته شرایط خوبی را نداشتند.


منبع:

خبر آنلاین



کدخبر:
۳۳۵۳۰۵

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]