بازار طلا خطرناک شد | قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار سقوط می کند؟
بازار طلا خطرناک شد | قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار سقوط می کند؟

سوالات مهمی به وجود می‌آید. به عنوان مثال، بازدهی ۷۰ درصدی طلا و افزایش قیمت ۲۸ تا ۶۰ درصدی انواع سکه طلا، سرمایه‌گذاران را در موقعیتی دشوار قرار داده و موجب می‌شود که همواره از خود بپرسند آیا اکنون زمان مناسبی برای خروج از بازار طلا است یا خیر؟

هدف اصلی افرادی که از ریسک‌های منطقه‌ای در اقتصاد ایران نگران هستند، بازار طلا بوده است. با افزایش قیمت طلا در بازارهای جهانی و همچنین نرخ دلار در بازار آزاد ایران، تقاضا برای طلا به طور قابل توجهی افزایش یافته است. در پایان معاملات هفتگی بازارها در روز جمعه، هر اونس طلا به قیمت ۲۶۷۲ دلار رسید.

طلا در شروع فصل تازه، رکوردی جدید از خود به جا گذاشت.طلا آخرین بار در ۲۵ فروردین ۱۴۰۳ چنین وضعیتی را تجربه کرده بود اما با وجود صعود به قله سه میلیون و ۸۷۹ هزار تومان، همان‌جا متوقف شد و در ادامه به اجبار تا سه میلیون و ۲۷۸ هزار تومان عقب نشست.پنج ماه و ۹ روز بعد، در اوایل فصل  پاییز، روند صعودی قیمت طلا با تاثیرپذیری از تحولات جهانی بازار طلا شدت گرفت.

سوالات مهمی هم این وسط مطرح می‌شود. مثلا بازدهی ۷۰ درصدی طلا و رشد قیمت ۲۸ تا ۶۰ درصدی انواع سکه طلا، سرمایه‌گذاران را سر دوراهی قرار داده و باعث می‌شود مدام بپرسند آیا زمان مناسبی برای خروج از بازار طلا فرار رسیده یا نه؟

رشد ۳.۱۶ درصدی اونس طلا در این هفته در کنار افزایش ۱.۳۵ درصدی دلار تهران شرایط بهتری را برای بازار طلا و سکه رقم زده است و این افزایش قیمت نشان‌دهنده تداوم «تقاضا برای طلا به عنوان یکی از دارایی‌های امن در شرایط ناپایدار اقتصادی است. گزارش‌های اخیر نشان می‌دهند بازار‌های جهانی تحت تاثیر «نگرانی‌ها از رکود اقتصادی» و «افزایش تنش‌های سیاسی» قرار دارند و در این شرایط «افزایش تقاضا» برای «سرمایه‌گذاری روی طلا» به عنوان محافظی در برابر ریسک‌ها نقش‌آفرینی می‌کند.

در بازار داخلی، قیمت یک گرم طلای ۱۸ عیار به ۴ میلیون تومان رسید و طلای ۲۴ عیار هم که پیش از این هم به کانال بالاتر صعود کرده بود، دیروز به قیمت حدود ۶ میلیون تومان رسید. سایت اتحادیه طلا و جواهر تهران نوشته است که سکه طرح جدید اکنون (۷ مهر ماه) به نرخ ۴۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسیده است. سکه طرح قدیم هم با نرخ ۴۱ میلیون تومان به بازار عرضه می‌شود.

 
 

برزو حق‌شناس، کارشناس بازار‌های مالی می‌گوید که دو عامل قیمت طلا و سکه را در ایران تعیین می‌کنند؛ نخست طلای جهانی و سپس نرخ ارز. معمولا بازارساز سعی می‌کند هنگام افزایش نرخ طلای جهانی، قیمت دلار را در کشور کنترل کند تا موجب افزایش زیاد طلا و سکه در کشور نشود.

او توضیح می‌دهد: «هفته گذشته تحت تاثیر اتفاقات لبنان و افزایش ریسک‌های سیستماتیک دلار صعودی شد و هر دو عامل تعیین‌کننده قیمت طلا و سکه به شکل کم‌سابقه‌ای صعودی شدند و طلا و سکه رشد کردند. در این میان، ربع سکه و نیم سکه حباب خالی کردند.»

این کارشناس بازار‌های مالی ادامه می‌دهد: «به نظر می‌رسد اونس جهانی به روند افزایشی خود ادامه دهد و در مساله طلا و سکه در کشور هم احتمال سقف‌شکنی جدید وجود دارد. حتی اگر در این هفته سقف‌شکنی انجام نشود، در هفته‌ها و ماه‌های آینده شاهد این اتفاق هستیم. البته در این میان باید منتظر ماند و مشاهده کرد که بازارساز در این شرایط چه واکنشی از خود نشان می‌دهد.»


منبع:

عرشه آنلاین



کدخبر:
۳۳۶۱۵۳

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]