دیدگاه ضد و نقیض مجلسی ها درباره خرید مسکن از بورس
دیدگاه ضد و نقیض مجلسی ها درباره خرید مسکن از بورس

طرح فروش متری مسکن در بورس به مراحل نهایی رسیده و دستورالعمل این معاملات تا شهریورماه به تصویب هیأت مدیره سازمان بورس می‌رسد. خبرنگار گسترش نیوز در گفتگو با ۳ نماینده مجلس به بررسی نگاه بهارستان نشین‌ها به این طرح پرداخته است که در ادامه می‌خوانیم.

خرید مسکن، آرزویی که در کلانشهرها بیش از نیم قرن و حتی بیشتر زمان می‌طلبد تا فردی بتواند صاحب خانه شود. البته تمام این تخمین‌ها با فرض ثابت ماندن قیمت‌ها و تورمی منطقی پیش‌بینی شده است و بنابراین وضیعت وخیم‌تر از این حرف‌ها است. خرید مسکن با تسهیلات یا در چارچوب نهضت ملی مسکن و قبل‌تر از این خرید مسکن مهر طرح‌هایی که دولت برای آسان‌تر کردن خانه‌دار شدن افراد اجرایی کرد اما خرید متری مسکن در بورس حرف جدیدی است که ظاهرا قرار بر اجرایی شدن آن است.

در این گزارش خبرنگار گسترش نیوز گفتگویی با ۳ نماینده مجلس داشت و به بررسی نظرات موافق و مخالف با طرح فروش متری مسکن در بورس می‌پردازد که در ادامه می‌خوانیم.

بورس قیمت مسکن را بالا می‌برد

محمدحسن آصفری عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به خبرنگار گسترش نیوز در مورد خرید متری مسکن از بورس که آیا راهکار مناسبی برای خانه دار شدن است یا خیر، گفت: تا زمانی‌که ما کمک نکنیم و بانک‌ها برای تامین تسهیلات مسکن ورود نکنند، دولت زمین رایگان در اختیار مردم نگذارد و تا زمانیکه سیاست‌های تشویقی برای سازندگان مسکن وجود نداشته باشد، این طرح موفق نخواهد بود.

آصفری

وی افزود: فروش مسکن در بورس با توجه به اینکه الان بیش از ۸ میلیون خانوار درگیر مشکل مسکن هستند، غیر از اینکه قیمت‌ها را بالا ببرد و منجر به تاخیر بیشتر خانه‌دار شدن در افرادی که مسکن ندارد شود، خروجی دیگری نخواهد داشت.

آصفری تاکید کرد: مسکن در زمانی باید وارد بورس شود که حداقل بازار مسکن را بتوان تا حدودی اشباع کرد. این اقدامات و تصمیمات نمی‌تواند خیلی کمکی به خانه دار شدن افراد کند و در ادامه قادر نخواهد بود زمینه خوبی برای تسهیل ازدواج جوانان شود.

فروش متری مسکن در بورس اتفاق خوبی است

صدیف بدری عضو کمیسیون عمران مجلس به گسترش نیوز گفت: در حوزه سرمایه‌گذاری خرد کسانی که قصد دارند در زمینه مسکن بورسی سرمایه‌گذاری کنند و اقدام به داد و ستد کنند، اتفاق خوبی می‌تواند باشد. همچنین برای کسانی که قصد دارند با خرید متری مسکن صاحب متراژ مناسبی از یک خانه شوند، می‌تواند سودمند باشد.

بدری-مجلس

وی در ادامه افزود: از جهتی برای بورس اتفاق جذابی است و سرمایه خرد به بازار سرمایه تزریق می‌شود و هم اینکه در پی این اتفاق افرادی که قادر به خرید مسکن در یک مرحله نیستند، با خرید متری مسکن در بورس به صورت مرحله‌ای می‌توانند صاحب خانه شوند.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: البته همه این فرضیه‌های مطرح شده به شرطی است که چارچوب‌ها و ساختار مشخص شده و خوبی برای آن در نظر گرفته شده باشد و سرنوشت این طرح بورسی نیز مثل سرمایه‌گذاری در قسمت‌های دیگر بازار سرمایه نشود. متاسفانه وضیعت حال حاضر بورس مناسب نیست و باعث شده است مردم نسبت به این بازار بی‌اعتماد باشند. یعنی باید سازوکار و قانون مشخصی برای آن تعریف شود تا مردم با خیال راحت اقدام به سرمایه‌گذاری کنند.

مردم باید خودشان اقدام به خانه‌سازی کنند

بهروز محبی عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس نیز درباره فروش متری مسکن به خبرنگار گسترش نیوز گفت: بنده به شخصه با فروش متری مسکن در بورس موافق نیستم و امروز باید با اضطرار برای خانه دار شدن افراد، زمین رایگان در اختیار قرار دهیم، تسهیلات مورد نیاز را هم فراهم کنیم تا افراد نیازمند به مسکن مخصوصا در شهرستان‌ها خودشان اقدام خانه‌سازی کنند اما برای کلانشهرها می‌توان گفت دولت باید شرکت‌های تعاونی‌های قدرتمندی را تشکیل دهد و اقدام به انبوه‌سازی در متراژ پایین کند. این اقدام در کوتاه مدت می‌تواند عده‌ی کثیری را از معضل نبود مسکن نجات دهد.

محبی-مجلس

وی افزود: عملکرد دولت در شهرهای کوچک نشان داد که سازنده مسکن نبوده است و قادر به ساخت و ساز نیست و بنابراین پیشنهاد بنده این است که مردم خودشان در این شهرها اقدام به خانه‌سازی کنند. ما اراضی ملی و زمین‌های حوزه مسکن و شهرسازی فراوانی داریم و می‌توان این زمین‌ها را به صورت رایگان یا ۹۹ساله با همان شیوه که قانون جهش تولید مسکن بیان کرده است، واگذار کنیم تا در ادامه بتوانیم مردم را از معضل مسکن نجات دهیم.

این نماینده مجلس تاکید کرد: مسکن یک کالای سرمایه‌ای نیست اما عملا مردم این باور دارند که مسکن را به عنوان یک کالای سرمایه‌ای در نظر می‌گیرند و شاید با این دیدگاه بتوان در بورس توسط انبوه سازان دارای برند نامدار ویژه، اقداماتی کرد تا خانواری که با مشکل مسکن دست به گریبان هستند از سیکل تورم بازار مسکن عقب نمانده و قادر به خرید خانه شوند.

۳ راهکار برای خرید متری مسکن در بورس

در راهکار اول افراد مختلف با توجه به سرمایه خود می‌توانند به اندازه مالکیتی که تمایل دارند، اوراق سلف مسکن را خریداری کنند. به عنوان مثال، هر فرد می‌تواند به اندازه ۶ متر مربع در بازار مسکن سرمایه‌گذاری داشته باشد. این راهکار می‌تواند هم به پوشش ریسک قیمتی بازار مسکن کمک کند و هم به تأمین مالی پروژه‌های ساخت و ساز کمک کند.

راهکار دوم شامل راه‌اندازی صندوق‌های سرمایه‌گذاری است که با پیمانکاران ساختمانی قرارداد می‌بندند و تأمین مالی پروژه‌های ساخت و ساز را بر عهده می‌گیرند. این صندوق‌ها به عملکرد و سوددهی پروژه‌های ساخت و ساز وابسته هستند و درآمد حاصل از واحدها و واحدهای ساخت و ساز در اختیار صندوق قرار می‌گیرد. این راهکار می‌تواند بازار مسکن را تحریک کرده و تأمین سرمایه در این صنعت را تسهیل کند.

در راهکار سوم صندوق‌های املاک و مستغلات راه‌اندازی می‌شود که به فروش و مدیریت املاک بزرگ می‌پردازند. این صندوق‌ها امکان بهادارسازی املاک بزرگ را فراهم می‌کنند، به طوری که املاک به واحدهای کوچکتر تقسیم می‌شوند و به صورت اوراق بهادار عرضه می‌شوند. به عنوان مثال، یک خانه که ۸۰ درصد پیشرفت داشته، به ۵۰ هزار ورقه بهادار تقسیم می‌شود و هر ورقه حاوی بخشی از آن مسکن، مانند یک مترمربع، است اما برای تحویل نهایی واحدهای مسکونی و دریافت آن‌ها در سررسید، صاحب اوراق سلف باید متراژ قابل تحویل را به عنوان صاحب اوراق سلف استاندارد مسکن باشد. این راهکار، نوعی روش فروش، راه‌اندازی صندوق‌های املاک و مستغلات است. این صندوق‌ها امکان اوراق بهادارسازی املاک بزرگی را فراهم می‌کنند که فروش یک جای آن‌ها چالش برانگیز است. البته برای تخصیص نهایی واحدهای مسکونی و تحویل آن‌ها در سررسید، دارنده باید به میزان متراژ قابل تحویل، صاحب اوراق سلف استاندارد مسکن باشد.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]