فولاد هرمزگان تخلف مالیاتی ندارد
فولاد هرمزگان تخلف مالیاتی ندارد

قهرمانی گفت: فولاد هرمزگان تخلف مالیاتی نداشته و ندارد، البته لیست شرکت‌ها متخلف داریم.

فرار مالیاتی و یا پرداخت مالیات در استانی غیر از استان محل فعالیت از جمله مواردی بوده که همواره به عنوان یکی از چالش‌های مالیاتی مطرح است، امری که بنابر گفته مجتبی قهرمانی، رئیس دادگستری استان هرمزگان امری خلاف قانون محسوب می‌شود. بر همین اساس قوه قضائیه با ورود جدی به این مقوله توانست از این اقدام غیرقانونی جلوگیری کند.

در این خصوص مجتبی قهرمانی، رئیس دادگستری استان هرمزگان به خبرنگار گسترش نیوز گفت: شاید در نگاه اول شرکت‌ها فرار مالیاتی انجام نمی‌دادند، واقعیت امر این است که ۹۲ شرکت بسیار بزرگ در حد پالایشگاه‌ها و شرکت‌های معدنی را شناسایی کردیم و متوجه شدیم که شرکت‌های مذکور در استان هرمزگان فعالیت می‌کردند اما مالیات آنها در ۱۷ استان دیگر پرداخت می‌شد. بنابراین دادگستری استان هرمزگان به شرکت‌ها و استان‌های مذکور نامه نوشت که شما وقتی در استان هرمزگان فعالیت می‌کنید باید مالیات خود را هم در همین استان پرداخت کنید و این اقدام که مالیات را به سایر استان‌ها پرداخت می‌کنید، خلاف قانون است.

قهرمانی

او افزود: نکته قابل توجه درباره مالیات این است که مقداری از مالیات دریافتی تحت عنوان عوارض به شهرداری‌ها پرداخت می‌شود، لذا پرداخت مالیات‌ها را پیگیری کردیم و بعد از آن خود دولت هم ورود پیدا کرد و وزارت اقتصاد پای کار آمد که در نتیجه آن ۳ هزار شرکت در کشور شناسایی شدند که از این تعداد ۹۲ مورد در هرمزگان بودند. مورد حائز اهمیت درباره مالیات شرکت‌ها این است که مالیات برخی از شرکت‌های مذکور در یک فصل چند صد میلیارد تومان می‌شود که هم‌اکنون پرداخت می‌کنند. سهم شهرداری و دهیاری‌ها نیز جداگانه پرداخت می‌شود.

قهرمانی در ادامه تصریح کرد: در این شرایط ممکن بود، فرار مالیاتی هم صورت بگیرد. وقتی شرکتی در استان هرمزگان فعالیت می‌کند، در زمان پرداخت مالیات، استان نظارتی بر فعالیت شرکت مذکور ندارد و نمی‌تواند درآمدهای آن را برآورد کند که طبق آن مالیات بگیرد. بنابراین امکان داشت در استان دیگر مالیات کمتری پرداخت کند و از این طریق فرار مالیاتی هم داشته باشد. لذا با این اقدام جلوی فرار گرفته شد و با انتقال پرونده مالیاتی آنها به هرمزگان عوایدش نصیب مردم می‌شود. چنانچه همانطور که وجود یک شرکت عوارض، گرانی، آلودگی و تصادف به همراه دارد باید عواید آن هم شامل استان محل فعالیت شود.

رئیس دادگستری استان هرمزگان در پاسخ به اینکه آیا پرداخت مالیات توسط شرکت‌های بزرگ در استان محل فعالیت نهادینه شده یا خیر؟ اظهار کرد: بعد از ورود قوه قضاییه به پرداخت مالیات‌های شرکت‌های بزرگ سازمان مالیاتی بخشنامه‌ای مبنی بر نحوه پرداخت مالیات شرکت‌ها صادر کرد، وزیر اقتصاد هم به این موضوع ورود پیدا کرد که باتوجه به اطلاعی که دارم مالیات این ۳ هزار و ۵۰۰ شرکت حدود ۶ و نیم میلیارد هزار تومان بود.

قهرمانی ضمن اشاره به مسئله فرار مالیاتی شرکت‌های معدنی گفت: در این مورد اطلاعی ندارم. اداره مودیان بزرگ در تهران داریم که به صورت قانونی فعالیت می‌کند. احتمالا شرکت‌ها مالیات خود را به این اداره پرداخت می‌کردند اما غیر از این شرکت‌ها در ۱۷ استان دیگر غیر از تهران، مالیات پرداخت می‌کردند. برای نمونه ما در اینجا معدن داریم، شرکت سنگ آهن مورد نیاز خود را از استان ما استخراج می‌کند اما مالیات خود را در استان دیگر پرداخت می‌کرد و این ظلم به استان محسوب می‌شد.

رئیس دادگستری استان هرمزگان درباره اینکه دادگستری به درآمدهای معادن استان نیز ورود پیدا کرده یا خیر؟ خاطرنشان کرد: وقتی شرکتی هزار میلیارد تومان مالیات پرداخت کند ۴ درصد این مبلغ برای شهرداری است.

قهرمانی در پاسخ به اینکه کدام شرکت‌های حاضر در استان هرمزگان مالیات خود را در استان دیگر پرداخت می‌کردند؟ یادآور شد: تا جایی که اطلاع دارم فولاد هرمزگان تخلف مالیاتی نداشته و ندارد، البته لیست شرکت‌ها را داریم.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]