سیگنال دلار نزولی به بورس
سیگنال دلار نزولی به بورس

بورس تهران روز شنبه با خروج ۵۵۸ میلیارد تومان پول حقیقی در انتهای بازار، دهمین روز معاملاتی پی‌درپی را با کاهش مالکیت حقیقی بازار سهام پشت سر گذاشت. با توجه به رکود حاکم بر معاملات سهامی، بورس تهران همچنان با احتمال بالایی در قفل ریزش سرمایه حقیقی قرار دارد.

بازار سهام در روند معاملات روز گذشته شاهد ریزش تراز بیشتر شاخص هم‌وزن به نسبت افت تراز شاخص کل بود. معاملات شنبه با رشد تراز شاخص‌های سهامی آغاز شد و این روند در دقایق اول معاملات تغییر کرد تا تراز‌ شاخص‌های اصلی بازار سهام در انتهای معاملات با تراز کمتری به نسبت تراز بازگشایی ابتدای روز کار خود را به پایان برساند. در معاملات روز شنبه شاخص کل بورس تهران ۸۱ صدم درصد و شاخص هم‌وزن ۱.۱۵ درصد افت تراز داشتند.

دیروز شاخص‌های فرابورسی نیز یکپارچه قرمزپوش بودند. شکاف بین بازدهی شاخص کل و شاخص هم‌وزن که در فرابورس که شدت بالایی داشت؛ کاهش یافته است و در بین شاخص‌های فرابورسی، شاخص کل هم‌وزن فرابورس با ۱.۵۹ درصد افت تراز به نسبت روز چهارشنبه، نوسان بیشتری از خود نشان داد.

در بین شاخص صنایع نیز صنعت قند و شکر با ۷.۲ میلیارد تومان ورود پول حقیقی بالاترین میزان ورود پول حقیقی را در بین صنایع به ثبت رساند. صنعت محصولات چوبی با ۳.۵ میلیارد تومان و صنعت اطلاعات و ارتباطات با ۲.۶ میلیارد تومان در جایگاه‌های بعدی قرار گرفتند. از سوی دیگر صنعت بانک‌ها و مؤسسات اعتباری با ۱۰۵.۹ میلیارد تومان خروج پول حقیقی بیشترین میزان کاهش مالکیت حقیقی را به ثبت رساند و صنعت فلزات اساسی با ۶۸.۵ میلیارد تومان و صنعت خودرو و ساخت قطعات با ۶۷.۶ میلیارد تومان دیگر صنایعی بودند که میزان بیشتری از مالکیت حقیقی خود را از دست دادند.

دیروز شاخص صنعت انتشار، چاپ و تکثیر تنها شاخص صنعتی بود که رشد تراز داشت. از سوی دیگر بیشترین افت تراز شاخص نیز به شاخص صنعت استخراج سایر معادن تعلق گرفت. در بین شاخص صنایع سنگین نیز در معاملات روز شنبه صنعت انبوه‌سازی و خودرو بیشترین ریزش و صنعت محصولات شیمیایی کمترین میزان ریزش را تجربه کردند.

روند معاملات سهامی ۳۰ روز اخیر

روز شنبه روند معاملات و خرید و فروش سهام با ارزش معاملات خرد ۳ هزار و ۷۲۰ میلیارد تومانی همراه بود. ارزش معاملات خرد روز شنبه در حالی به ثبت رسید که روز چهارشنبه این معیار با رقم ۳ هزار و ۳۰۵ میلیارد تومان کمترین میزان ۸ ماهه اخیر بوده است.

خروج جریان پول حقیقی از سهام در معاملات روز شنبه به دهمین روز معاملاتی پی در پی رسید. با وجود کاهش شدید جریان پول حقیقی به وسیله افت ارزش معاملات خرد در روز چهارشنبه، دیروز خروج پول حقیقی در معاملات سهامی شدت یافت و به سطحی بالاتر از روز سه‌شنبه رسید. روز معاملاتی اخیر خروج ۹۴ میلیارد تومان پول حقیقی از صندوق‌های درآمد ثابت نیز زنگ خطری برای بازار سرمایه به شمار می‌رفت. البته با درنظر گرفته عرضه اولیه سهام بمولد و حرکت منابع به سمت این نماد، خروج پول از صندوق‌های درآمد ثابت منطقی به نظر می‌رسد. برآیند معاملات همچنان خروج پول حقیقی از سهام و احتمالاً ورود به صندوق‌های درآمد ثابت و یا بازار‌های موازی را ترجیح می‌دهد.

روز گذشته ارزش صف‌های فروش سهامی با ۵۸ درصد افزایش به ۶۶۱ میلیارد تومان رسید. ارزش صفوف خرید نیز که در معاملات روز چهارشنبه در سطح ۱۴۹ میلیارد تومان قرار داشت؛ دیروز با افزایش ۶۲ درصدی به ۲۴۱ میلیارد تومان رسید.

نکته قابل تأمل دیگر در داده‌های معاملات روز قبل افزایش سنگین سهم نماد‌های منفی از نماد‌های بازار به سطح ۸۴ درصدی بود. معاملات روز چهار‌شنبه در حالی قرمز پوشی ۶۴ درصد نماد‌های بازار را به تصویر کشید که این معیار در روز شنبه هفته قبل نیز شاهد قرمزپوشی ۸۷ درصدی و در روز سه‌شنبه هفته گذشته شاهد قرمزپوشی ۸۰ درصدی نماد‌های بازار سهام بود.

متوسط سرانه فروش هر کد حقیقی که با عرضه اولیه سهام بمولد با افت شدیدی مواجه شده بود؛ دوباره به سطح بالای ۲۵ میلیون تومان برگشت و از سمت دیگر نیز سرانه خرید هر کد حقیقی با کاهش قابل توجهی تا کمتر از ۲۰ میلیون تومان افت کرد.

قیمت‌های جهانی

روند قیمت‌های جهانی در روز‌های اخیر با نوسانات مهمی همراه بوده است. قیمت حامل‌های انرژی و علل خصوص نفت جهانی که در روز پنج شنبه یک پله عقب نشینی کرده بود؛ دوباره به سطح ۸۱.۵ دلار رسید و قیمت متانول جهانی، پلی اتیلن و پروپان نیز رفتار متأثری از خود نشان دادند.

بازار فلزات جهانی که مدتی با افت قیمت سنگ آهن بورس شانگهای دچار ریزش شده بود؛ در سه روز اخیر با اصلاح روند قبلی مواجه شد. رشد قیمت جهانی فلزات در قیمت فولاد بورس شانگهای با شدت بالاتری روبرو بود اما این روند اصلاحی ریزش اخیر در قیمت سایر فلزات به جز طلا و نقره نیز دیده می‌شود.

بازار اونس جهانی که مدتی بود با روند ریزشی سنگ آهن دچار افت قیمت شده بود؛ تا بعد از ظهر روز شنبه واکنشی را نسبت به روند اصلاحی سنگ آهن به ثبت نرساند و قیمت داخلی طلا نیز با در نظر گرفت افت اندک نرخ دلار در بازار آزاد و کاهش قیمت اونس جهانی، همچنان نزولی با شیب کم پیش بینی می‌شود.

قیمت دلار نیز در بازار آزاد نزولی بوده است و در جریان معاملات روز شنبه ۴۸ هزار و ۷۲۰ تومان کمترین میزان قیمت معاملاتی دلار در بازار آزاد بود. با توجه به شرایط سیاسی کشور و سفر وزیر امور خارجه به عربستان سعودی، همچنان انتظارات کوتاه مدت از نرخ دلار بازار آزاد نزولی است.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]