سقوط سنگین دوباره در بورس + نقشه بازار
سقوط سنگین دوباره در بورس + نقشه بازار

بورس در معاملات ۳۱ مرداد ماه ۱۴۰۲ با ریزش ۱۸۲۱۶ واحدی به کار خود خاتمه داد. شاخص کل در پایان معاملات امروز روی کانال ۱ میلیون و ۹۳۸ واحدی قرار گرفت.

بورس، مانند سایر بازارهای مالی، تحت تأثیر عوامل متعددی قرار می‌گیرد و نوسانات را تجربه می‌کند. با وجود ارتباطات متقابل بین پارامترهای مختلف اقتصادی، همچنان احتمال وقوع روندهای غیرقابل پیش‌بینی وجود دارد و هیچ‌گونه قطعیتی در بازار سرمایه وجود ندارد، و نوسانات همواره جزئی از ذات بازار است. در چند ماه اخیر، شاخص کل بازار سهام با اصلاحات سنگینی روبرو شده است و در ماه تیر نیز شاهد نزول قوی شاخص بودیم. در این ماه، بازار در حالت آرامش قرار دارد و در برخی روزها نوسان با رنگهای سبز و قرمز مشاهده می‌شود. مدیران بورس این روند را طبیعی می‌دانند، با این حال خبرهای حاشیه‌ای در زمینه سیاست و تصمیمات دولت همچنان تأثیرگذار بر روند معاملات هستند.

بعضی از افراد باور دارند که سرمایه‌گذاری در بورس باید همواره سودآور باشد، اما این انتظار کاملاً غیرمنطقی است. به همین دلیل، به افراد توصیه می‌شود قبل از ورود به بازارهای مالی، اطلاعات لازم را درباره خطرات و زیان‌های احتمالی در بازار کسب کنند و سپس با دیدگاهی باز و دوراندیش وارد بورس شوند.

بورس معاملات روز سه شنبه را با ریزش نسبی آغاز کرد در ادامه این حجم از ریزش کاهشی شد، طوریکه در میانه بازار به ریزش بالای ۸ هزار واحدی رسید. نمادهای بورسی فولاد، خودرو، فارس، شستا، فملی، حکشتی و وبملت  تاثیرات مثبت و منفی موجب ریزش نسبی شاخص کل شدند. براساس نظر کارشناسان روند بازار خنثی و متعادل است و تک سهم‌هایی از هر گروه امکان رشد را دارند.

نمای پایانی نقشه بازار بورس ۳۱ مرداد ۱۴۰۲

نقشه-بازار

شاخص هم وزن بورس امروز در نخستین ساعت معاملات با ریزش نسبی روبه‌رو شد در ادامه نیز  روند  رشد کاهشی یافت تا با کاهش ۱۰۹۹۵ واحدی به ۶۶۳ هزار و ۲۲۱ واحدی رضایت دهد.

شاخص-کل

در پایان معاملات بازار امروز شاخص کل در نهایت با ریزش بیش از ۱۸ هزار واحد به کار خود پایان داد. ارزش بازار در پایان معاملات امروز ۶۸,۳۸۰,۶۳۵.۵۳۶ میلیارد ریال، ارزش معاملات ۳۲,۷۷۵.۷۳۲ میلیارد ریال و حجم معاملات ۵.۰۳۳ میلیارد سهم است.

نمادهای تاثیرگذار بر شاخص کل فرابورس در معاملات امروز خاور، آریا، صبا، بپاس، غصینو، هرمز و فجهان هستند.

نمادهای-بورسی

خبرهای مهم بورسی در ۳۱ مرداد ۱۴۰۲

به گفته مدیر عامل شرکت رتبه‌بندی اعتباری برهان، از سال آتی انتشار این رتبه‌ها الزامی خواهد بود تا سرمایه‌گذاران نسبت به بازدهی، ریسک‌ها و کیفیت مدیریت صندوق‌های سرمایه‌گذاری آگاهی یابند.

بر اساس گزارش شرکت‌های رهیابی محموله‌های نفتی، صادرات نفت ایران در ۲۰ روز نخست ماه جاری میلادی افزایش یافته و به ۲.۲ میلیون بشکه در روز رسیده است.

طبق گزارش مرکز آمار کمیسیون اروپا (یورو استات)؛ کل مبادلات تجاری ایران و ۲۷ عضو اتحادیه اروپا در نیمه نخست سال جاری میلادی ۲ میلیارد و ۳۱۳ میلیون یورو است.

بازار سرمایه کشور به افق و چشم‌انداز تولید و سرمایه گذاری وابسته است

مرتضی افقه، استاد اقتصاد گفت: بازار سرمایه کشور به افق و چشم‌انداز تولید و سرمایه‌گذاری وابسته است؛ چرا که سرمایه‌گذاری شاخص مهمی برای تولید محسوب می‌شود و مادامی که شرایط تحریمی حل نشود، بازار سرمایه هم تحت تاثیر نوسانات فصلی و سیاست‌های کوتاه مدت قرار می‌گیرد.پس از تحریم اگر فضا برای سرمایه‌گذاری مناسب باشد، در میان‌مدت و بلندمدت بازار سرمایه اولین جایی است که واکنش مثبت به آن نشان داده و رشد خواهد کرد.

ایجاد سقف ارزش تعهدات حاصل از موقعیت‌های باز پوشش داده نشده در سطح کارگزار

در راستای مدیریت ریسک بازار اختیار معامله و عدم تسری آثار احتمالی آن به بازار نقد، سقف ارزش تعهدات موقعیتهای باز پوشش داده نشده هر کارگزار در هر سررسید، معادل ۱۵ درصد حد اعتباری هر کارگزار تعریف شد.در صورت بیشتر شدن مجموع ارزش تعهدات موقعیتهای باز پوشش داده نشده از سقف فوق، امکان اخذ موقعیت فروش فزاینده در کارگزاری و سررسید مربوطه، مسدود می‌شود.

درج صندوق سرمایه گذاری صدف در بورس تهران

صندوق سرمایه گذاری صدف سهام قابل معامله در سهام، با نماد «صدف» در فهرست نرخ‌های بازار صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس تهران درج شد. ‌تعداد واحدهای سرمایه‌گذاری عادی جهت پذیره‌نویسی ۹۸,۰۰۰,۰۰۰ واحد در نظر گرفته شده است.

اعطای پاداش به چهارمین گزارشگر حرفه‌ای ناهنجاری بازار سرمایه

محمد حسین‌پور، رئیس اداره دیده‌بان سلامت بازار سرمایه گفت: با ارسال گزارش ناهنجاری در سامانه دیده‌بان سلامت بازار سرمایه، مدیران و اعضای هیئت مدیره یک شرکت ناشر بورسی پس از بررسی پرونده در مراجع رسیدگی و طی مراحل قانونی از سوی مرجع تجدیدنظر، به جرائم نقدی محکوم شدند.تخطی از مواد قانون بازار اوراق بهادار و دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان بورس، تخلفات این ناشر بورسی بوده است.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]