خبر فوری شورای نگهبان از بیمه کارگران ساختمانی/ به مجلس برگشت
خبر فوری شورای نگهبان از بیمه کارگران ساختمانی/ به مجلس برگشت

سخنگوی شورای نگهبان گفت: بند ۵ قانون بیمه‌های ساختمانی نیز در شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفت با ایراداتی مواجه شد که از جمله بار مالی این مصوبه که مهم‌ترین ایراد آن بود، برطرف شد، بعد از اصلاحات نیز که مصوبه به شورای نگهبان ارجاع داده شد، مصوبه به صورتی بود که به نظر می‌رسید با مصوبه جدیدی مواجه هستیم لذا بعد از بررسی مجدداً به مجلس برگشت.

هادی طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان امروز (شنبه ۴ شهریور ماه) در نشست خبری خود گفت:  طرح تشکیل سازمان پدافند غیرعامل که پیش از این با ایراداتطس از. ظرف شورای نگهبان مواجه شده بود که بعد از اصلاحات صورت گرفته، خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد و می‌تواند به عنوان قانون ابلاغ شود.

او افزود: بند ۵ قانون بیمه‌های ساختمانی نیز در شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفت با ایراداتی مواجه شد که از جمله بار مالی این مصوبه که مهم‌ترین ایراد آن بود، برطرف شد، بعد از اصلاحات نیز که مصوبه به شورای نگهبان ارجاع داده شد، مصوبه به صورتی بود که به نظر می‌رسید با مصوبه جدیدی مواجه هستیم لذا بعد از بررسی مجدداً به مجلس برگشت. لایحه موافقتنامه همکاری‌های نظامی ایران و قرقیزستان نیز با ایرادی مواجه شد که تنها ایراد استفاده از واژگان غیر فارسی بود.

طحان نظیف در ادامه تصریح کرد: ۳ منطقه آزاد تجاری در سرخس، مازندران و دوقارون مورد بررسی قرار گرفت. در این مصوبات اشکال خاصی وجود ندارد اما به قانون تجارت ارجاع شده که این مورد باید برطرف شود. همچنین در منطقه سرخس با توجه به که زمین‌ها مربوط به اوقاف است، مسائلی مطرح است.

سخنگوی شورای نگهبان درباره مصوبه حمایت از گزارشگران فساداظهار کرد: ابهامات مصوبه حمایت از گزارشگران فساد برطرف شده اما ابهام جزئی آن باقی مانده که امیدوارم برطرف شود.

 طحان نظیف در مورد قانون انتخابات ادامه داد: مبنای همه دست‌اندرکاران انتخابات قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی با اصلاحات اخیری که بر روی آن صورت گرفته خواهد بود. درباره نحوه احراز صلاحیت‌ها تغییری در قانون صورت نگرفته است و تفاوتی با قانون سابق ندارد.

او با اشاره به دخالت نمایندگان در انتصابات دولتی و تعارض آن با قانون اساسی اظهار کرد: ما در شورای نگهبان بارها در این مورد صحبت کردیم که اگر موردی باشد، لحاظ شود. در هر صورت باید توجه کرد که صلاحیت همه نمایندگان در قانون لحاظ شده است.

طحان نظیف درباره علت پیش ثبت‌نام در انتخابات مجلس دوازدهم متذکر شد: اتفاق جدیدی صورت نگرفته، کما اینکه همچنان شورای نگهبان ناظر است و وزارت کشور مجری. آنچه در فرآیند پیش ثبت‌نام اتفاق افتاد این بود که داوطلبان شرایط عینی مانند سن، سوءسابقه، مدرک تحصیلی و غیره افراد مورد بررسی قرار می‌گرفت.

او در پاسخ به اینکه مصوبه عفاف و حجاب به شورای نگهبان ارجاع داده شده یا خیر گفت:  مصوبه عفاف و حجاب هنوز به شورای نگهبان ارجاع داده نضده، و هنوز در کمیسیون تخصصی است. کما اینکه هنوز در صحن هم مطرح نشده است.

طحان نظیف در واکنش به قرآن سوزی در کشورهای اروپایی ادامه داد:  این اقدام اسلام هراسی است. در شورای نگهبان مصوبات مجلس را بررسی می‌کنیم. قرآن در شریعت و فقه یکی از منابع اصلی است که ما از احکام آن بهره‌مند می‌شویم.

سخنگوی شورای نگهبان در مورد شفافیت مالی داوطلبان انتخابات مجلس دوازدهم تصریح کرد: داوطلبان باید شماره حسابی را اعلام می‌کنند، میزان هزینه‌کردی که افراد دارند، باید براساس تعداد نمایندگان هر حوزه مشخص شود و یا ضمانت اجرا در نظر گرفته شود. مبنا در شورای نگهبان قانون است و اساس بر این است که مصلحت اندیشی نداشته باشیم. مورد دیگر این است که هنوز بحث احراز صلاحیت‌ها در شورای نگهبان شروع نشده است.

این خبر به‌روزرسانی می‌شود…

 

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]