صعود دوباره در بورس / نمادهای مهم معرفی شد + نقشه
صعود دوباره در بورس / نمادهای مهم معرفی شد + نقشه

بورس در معاملات ۱۲ مهر ماه ۱۴۰۲ با رشد ۲۲۶۳ واحدی به کار خود خاتمه داد. شاخص کل در پایان معاملات امروز روی کانال ۲ میلیون و ۶۹ واحدی قرار گرفت.

معاملات بورس با رشد نسبی همراه بود و منجر به صعود محدود شاخص کل در پایان معاملات شد.

بورس معاملات روز چهارشنبه را در وضعیت صعودی آغاز کرد در ادامه این حجم از رشد کاهشی شد، طوریکه در میانه بازار به رشد نزدیک به ۱ هزار واحدی رسید. نمادهای بورسی شپدیس، خودرو، پاکشو، شستا، شبندر، خساپا و فارس تاثیرات مثبت و منفی موجب ریزش نسبی شاخص کل شدند. براساس نظر کارشناسان روند بازار پتانسیل رشد را دارد و تک سهم‌هایی از هر گروه قابلیت صعود بیشتر را دارند.

نمای پایانی نقشه بازار بورس ۱۲ مهر ۱۴۰۲

نقشه-بازار

شاخص هم وزن بورس امروز در نخستین ساعت معاملات با رشد نسبی روبه‌رو شد در ادامه نیز  روند  رشد کاهش یافت تا با رشد ۳۲۵۶ واحدی به ۷۱۵ هزار و ۹۸۹ واحدی رضایت دهد.

شاخص-کل

در پایان معاملات بازار امروز شاخص کل در نهایت با رشد بالای ۲ هزار واحد به کار خود پایان داد. ارزش بازار در پایان معاملات امروز ۷۲,۶۸۰,۷۶۲.۹۹۸ میلیارد ریال، ارزش معاملات ۴۰,۱۶۸.۸۶۸ میلیارد ریال و حجم معاملات ۵.۷۶۶ میلیارد سهم است.

نمادهای تاثیرگذار بر شاخص کل فرابورس در معاملات امروز آریا، تجلی، غصینو، شگویا، زاگرس، هرمز و خدیزل هستند.

نمادهای-بورسی

خبرهای مهم بورسی در ۱۲ مهر ۱۴۰۲

وزیر نفت: ۲۰‌ میلیارد دلار پروژه نفتی در ۲ سال اول دولت سیزدهم تکمیل شد.

مدیر عامل بورس تهران: ۳ مگا پروژه دیگر با هدف تامین مالی برای پذیرش در بازار سرمایه‌گذاری حرفه‌ای درخواست داده‌اند.

مدیرعامل بورس انرژی ایران: فرآیند فعال‌سازی حساب‌های وکالتی ویژه معاملات برق بورس انرژی ایران با همکاری بانک ملت تسهیل شد.

اصلاح دستورالعمل پذیرش شرکت‌های دانش‌بنیان در فرابورس

مجید عشقی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در جمع خبرنگاران در رابطه با راه‌اندازی بازار دانش‌بنیان‌ها، اظهار کرد: اصلاح دستورالعمل پذیرش شرکت‌های دانش‌بنیان در فرابورس انجام شده و به منظور نظرخواهی از فعالان بازار سرمایه روی سایت سازمان بورس قرار گرفته است.

او افزود: پس از آنکه فعلان و متخصصان بازار سرمایه نظرات خود را در خصوص دستورالعمل و اصلاحات اعلام کنند، نظرات در هیئت مدیره جمع‌بندی و تصویب خواهد شد.

رئیس سازمان بورس تاکید کرد: بازار شرکت‌های دانش‌بنیان‌ که شامل دو قالب بازار رشد و دانش‌بنیان‌ است، در دستورالعمل پذیرش فرابورس تعریف شده و امیدواریم تا پایان مهرماه مصوبه هم تایید شود و شاهد راه‌اندازی بازار دانش بنیان‌ها باشیم.

درج نماد معاملاتی سه شرکت در بازار توافقی

وحید روشن قلب مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس  در خصوص کلیت بازار توافقی، اظهار کرد: طبق ماده ۳۶ قانون احکام دائمی توسعه، تمامی شرکت‌های سهامی عام که مشمول ثبت نزد سازمان هستند باید معاملات سهامشان در یکی از تابلوهای بورس یا فرابورس انجام گیرد.

او افزود: برخی از شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان بورس به سبب ساختار مالی و زیرساخت‌های ناکافی کنترل داخلی، شرایط پذیرش در بورس و تابلوهای اصلی فرابورس را نداشتند و به همین خاطر در گذشته در بازار پایه فرابورس درج می‌شدند.

مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس گفت: انجام معاملات همانند شرکت‌های پذیرفته شده‌ای که از لحاظ وضعیت عملیاتی و ساختار، حایز شرایط پذیرش نبوده اند، ریسک‌های مختلفی را برای خریداران سهام به دنبال داشت، در همین راستا مقرر شد بنا به مصوبه هیئت مدیره سازمان بورس بازاری تحت عنوان (بازار توافقی) در فرابورس شکل گیرد تا سهامداران این شرکت‌ها بتوانند با سازوکار معاملاتی متفاوت معاملات خود را انجام دهند.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]