در بازار ارزهای دیجیتال چه خبر است؟ / چرا قیمت بیت کوین بالا نمی‌رود؟
در بازار ارزهای دیجیتال چه خبر است؟ / چرا قیمت بیت کوین بالا نمی‌رود؟

در فاصلهٔ کوتاه ۷ ماه تا هاوینگِ بیت‌کوین، حجم معاملات صرافی‌ها به طور چشمگیری کاهش‌یافته و داده‌های درون زنجیره‌ای نشان از عدم تمایل به تحرک بازیگران بلندمدت دارد. در حال حاضر بازار تحت سلطهٔ هولدرهای بلندمدت قرار دارد که سهم آنها از عرضه کل بیت‌کوین در سپتامبر به بالاترین حد خود یعنی ۷۶ درصد رسیده است. این موضوع به بی‌رغبتی معامله‌گران تعبیر می‌شود. آیا همه چیز مرتب است؟

بنا بر داده‌های گلس نود، بیت‌کوین بالاخره پس از گذراندن ۶ سپتامبر نزولی متوالی، توانست سپتامبر امسال یعنی ماه گذشته را با رشد ۴درصدی پشت سر بگذارد. الان زمینهٔ روانی برای پذیرش اهداف قیمتی بالاتر تا حدودی برای سرمایه‌گذاران و معامله‌گران فراهم شده است؛ اما بااین‌حال، بررسی داده‌های درون زنجیره‌ای و شرایط کلی اقتصاد کلان ممکن است کار بیت‌کوین را برای یک شروع قوی و مثبت در سه‌ماههٔ چهارم دشوارتر کند.

قیمت بیت‌کوین در ماه گذشته ۴ درصد رشد داشت و با ثبت نقطهٔ پایان بر بازدهی منفی ۶ساله در ماه‌های سپتامبر، زمینه را برای ادامه روند مثبت در ماه اکتبر فراهم کرد. بااین‌حال، چالش‌های پیش رو چه در بازار رمزارزها چه در زمینه اقتصاد کلان ممکن است کار بیت‌کوین را برای یک شروع قوی و مثبت در سه‌ماههٔ چهارم دشوارتر کند. به طور دقیق‌تر، یکی از این چالش‌ها ادامهٔ روند انقباض نقدینگی است. در حال حاضر حجم نقدینگی در تراکنش‌های درون زنجیره‌ای و خارج از زنجیره (صرافی‌های متمرکز) به پایین‌ترین حدِ چند ساله اخیر رسیده است. در میان کارشناسان از این کاهش نقدینگی با عنوان بی‌تفاوتی به بازار یاد می‌شود که با محدوده‌های معاملاتی محدود و نوسانات سرکوب شده قابل‌شناسایی است.

یکی از مهم‌ترین دلایل کاهش حجم معاملات، تعداد نسبتاً کم معامله‌گران فعال در بازار است. در حال حاضر بازار تحت سلطهٔ سرمایه‌گذاران بلندمدت قرار دارد که سهم آنها از کل عرضهٔ بیت‌کوین در سپتامبر به بالاترین حد خود یعنی ۷۶ درصد رسیده است.

۲شاخص چرخهٔ توزیع ثروت نشان‌دهنده تعادل توزیع ثروت بین سرمایه‌گذاران باتجربه و سرمایه‌گذاران جدید در بازار بیت‌کوین است. این معیار نشان می‌دهد که سکه‌های قدیمی تا حد زیادی در ماه سپتامبر دست‌نخورده مانده‌اند. این امر نه‌تنها نمایانگر عدم شتاب در فروش بیت‌کوین، بلکه نشان‌دهندهٔ ثبت نسبتاً ضعیف تقاضاهای جدید است. چنین الگویی که در آن HODLERS (سرمایه‌گذاران بلندمدت یک رمزارز که بدون درنظرگرفتن قیمت، آن ارز را خرید و نگهداری می‌کنند) همچنان و تا حدودی فعال باقی می‌مانند نشان می‌دهد بازار در فاز خماری (Hangover Phase) و رکود قرار گرفته است.

علی‌رغم این که نقدینگی پایین می‌تواند منجر به حرکت‌های بزرگ در هر جهت بازار شود، نوسانات بازار بیت‌کوین در طول ماه سپتامبر در یک روند نزولی قرار داشته است. علاوه‌برآن، با نگاهی به بازار معاملات آپشن (اختیار معامله) مشاهده می‌شود که معامله‌گران تمایلی به باز کردن معامله با دامنهٔ نوسان بالا در بازهٔ کوتاه‌مدت ندارند. سطوح نوسان به طور قابل‌توجهی کمتر از میانگین‌های تاریخی بوده و به پایین‌ترین حد تاریخی خود نزدیک شده است.

 بااین‌حال، از حیث بررسی تاریخچهٔ بازار باید اشاره کرد دوره‌هایی که نوسان قیمت در سطوح پایین قرار دارد اغلب پیش‌آهنگی برای دوره‌های پر نوسان هستند. علاوه‌برآن، داده‌های درون زنجیره‌ای نشان می‌دهد که اکثریت سرمایه‌گذاران کوتاه‌مدت (Short Term Holders) در موقعیت ضرر یا سربه‌سر هستند. این درصد بالای STHهای به‌اصطلاح زیر آب‌رفته را می‌توان به‌عنوان نشانه‌ای از “فرسودگی فروشنده” در نظر گرفت. مفهوم “فرسودگی فروشنده” یک مفهوم مهم و آشنا در تجارت، تحلیل فنی و امور مالی است. این مفهوم به نقطه‌ای اشاره دارد که در آن یک روند نزولی غالب به دلیل خروج اکثر فروشندگان از موقعیت قبلی خود در شرف پایان است. چنین سناریویی می‌تواند پیامدهای منفی برای پویایی بازار داشته باشد، زیرا خستگی فروشندگان که از محاسبات آن‌ها از عدم تحمل قیمت‌های پایین‌تر توسط بازار ناشی می‌شود ممکن است به کاهش فشار فروش منجر شود و به طور بالقوه زمینه را برای بازگشت بازار یا حداقل تجمیع قوی معاملات در سطح قیمتی فعلی فراهم کند. در نتیجه این موضوع موجب سکون قیمت با دامنهٔ نوسان اندک در همین سطوح فعلی خواهد شد.

شاخص Market Value/Realized Value یا به‌اختصار MVRV بیانگر نسبت کل ارزش بازار به کل ارزش واقعی بازار یک رمزارز است. این نسبت بین کل ارزش بازار (حاصل‌ضرب تمام سکه‌های در گردش در قیمت لحظه‌ای) و کل ارزش تحقق‌یافته (مجموع هزینه صرف شده برای خرید رمزارزهای در گردش) می‌تواند برای ارزیابی حد بالا و حد پایین قیمت بیت‌کوین استفاده شود. همچنین این شاخص نشان‌دهندهٔ سود یا زیان محقق نشده معامله‌گران است. در اینجا مشاهده می‌کنیم سرمایه‌گذاران کوتاه‌مدت سطوحی از “عدم سودآوری بالقوه” را برای چند هفته حفظ کرده‌اند؛ بنابراین با وجود حفظ سطوح قیمتی، این سؤال مطرح است که آیا عوامل بیرونی به تغییر چشم‌انداز و احساسات سرمایه‌گذاران کوتاه‌مدت کمک کرده است یا این معامله‌گران تسلیم بازار شده‌اند؟

برای پاسخ به این سؤال می‌توانیم به داده‌های سود و زیان، از جمله شاخص نسبت سود/زیان هولدرهای کوتاه‌مدت (Short-Term Holder Profit/Loss Ratio) و شاخص نسبت سود خروجی مصرف شده (Spent Output Profit Ratio) نگاهی بیندازیم. بر خلاف MVRV که با ارائه دیدگاه سود یا زیان تحقق‌نیافته، روان‌شناسی سرمایه‌گذار و احساسات بازار را اندازه‌گیری می‌کند، این دو شاخص جنبه تحقق‌یافته معامله را به ما نشان می‌دهد.

در شاخص نسبت سود/زیان هولدرهای کوتاه‌مدت، زیان حاصله با رنگ سبز مشخص شده است. می‌توان نتیجه گرفت که در ماه سپتامبر، سرمایه‌گذاران کوتاه‌مدت متوجه ضرر قابل‌توجهی شده‌اند. به طور مشابه، شاخص SOPR نیز به محدودهٔ منفی وارد شد و تأیید کرد که هولدرهای کوتاه‌مدت برای بیش از یک ماه تقریباً به‌صورت روزانه متحمل ضرر می‌شوند. آخرین مرتبه پس از فاجعهٔ صرافی FTX برای مدت‌زمان مشابهی بازار دچار این وضعیت شده بود.

با وجود نشانه‌های واضح از ترس بین معامله‌گران و افزایش تمایل آن‌ها به فروش، قیمت بیت‌کوین تقریباً ثابت ماند و سپس کمی افزایش پیدا کرد. این امر بیانگر این است که در بین هولدرهای کوتاه‌مدت تقاضای خرید قوی‌تر از فشار فروش بوده است. باید این نکتهٔ مهم را یادآوری کنیم که پس از ورشکستگی صرافی FTX بازار دچار وحشت و شک جدی شد به‌طوری‌که این هیجانات منفی در طول یک سال گذشته بی‌سابقه بوده است. بنابراین و با احتساب همه‌ی این موارد شرایط بازار پیچیده و عجیب به نظر نمی‌رسد.

 

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]