پیش بینی مهم درباره بازار ارز / دلار تک نرخی می شود؟
پیش بینی مهم درباره بازار ارز / دلار تک نرخی می شود؟

با توجه به روند نرخ دلار رسمی و در مرکز مبادله ارز و طلای کشور، می‌توان انتظار داشت که در آینده‌ای نه چندان دور این دو نرخ یعنی بازار غیررسمی و رسمی همدیگر را ملاقات کنند و هدف تک نرخی کردن ارز هم عملیاتی شود.

از اواخر سال قبل و با اجرای سیاست‌های جدید ارزی توسط بانک مرکزی، بازار ارز به طور کامل تغییر کرده است. در گذشته، به ویژه در اواخر فصل پاییز و در آستانه سال نو، فشار تقاضا به دلیل رشد سفرهای خارجی و تسویه حساب‌های ارزی برخی شرکت‌ها، منجر به افزایش قابل توجه قیمت ارز در بازار می‌شد. اما در روزهای اخیر، که تا کمتر از ۱۲ روز تا آغاز سال نو میلادی باقی مانده است، بازار ارز به شکلی آرام و پایدار نشان داده است. دیگر صف‌های طولانی در مقابل صرافی‌ها و همهمه متقاضیان برای خرید ارز وجود ندارد، که این یک تغییر مهم نسبت به گذشته است.

این درحالی است که در همین حال، از روز ۲۷ آذر و همان‌طور که بسیاری از کارشناسان پیش‌بینی می‌کردند، دلار در بازار غیررسمی رو به نزول گذاشته و در آستانه جاگیری و ثبات در کانال ۴۹ هزار تومان است. در روز ۲۷ آذر دلار آزاد توانست کانال ۴۹ هزار تومان را لمس کند و روز گذشته نیز همین اتفاق تکرار شد. هرچند همچنان دلار غیررسمی با نوسانی محدود دربرخی ساعات به کف کانال ۵۰ هزارتومان بازمی گردد، اما میزان ماندگاری آن در کانال ۴۹ هزارتومان بیشتر شده است به طوری که کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند با توجه به دست پر بازارساز و اجرای سیاست تثبیت، بزودی دلار آزاد هم به زیر ۵۰ هزار تومان می‌رسد.

بدین ترتیب با توجه به روند نرخ دلار رسمی و در مرکز مبادله ارز و طلای کشور، می‌توان انتظار داشت که در آینده‌ای نه چندان دور این دو نرخ یعنی بازار غیررسمی و رسمی همدیگر را ملاقات کنند و هدف تک نرخی کردن ارز هم عملیاتی شود. حدود ۹ ماه از اتخاذ سیاست تثبیت اقتصادی از سوی بانک مرکزی می‌گذرد؛ سیاستی که مزایای حائز اهمیتی برای اقتصاد کشور به همراه داشته که یکی از مهم‌ترین آنها تثبیت نرخ ارز از ابتدای سال‌جاری بوده است.

نرخ دلار در بازار غیررسمی کمترین نوسان ممکن را داشته و حتی می‌توان گفت ثبات بازار ارز در ۸ ماهه امسال، در یک دهه اخیر بی‌نظیر بوده است. نرخ ارز از ابتدای سال ثبات خود را به خوبی حفظ کرده و تنها در مدت بسیار کوتاهی به دلیل عملیات طوفان‌الاقصی نوساناتی را تجربه کرد. اقتصاد کشور در شرایطی به سر می‌برد که اثر اخبار منفی خارجی بر بازار ارز به حداقل ممکن رسیده و نرخ‌ها بر اساس واقعیت‌های اقتصادی کشور به تعادل می‌رسد. این مهم از طریق سیاست تثبیت اقتصادی به دست آمده است. بر همین اساس، ارائه آمار و ارقام بهبود وضعیت اقتصادی کشور اثر کاهشی بر بازار ارز داشته و نرخ دلار در بازار غیررسمی روند کاهشی را طی کرده است.

در سال‌های اخیر هر گونه اخبار منفی، بازار غیررسمی را متلاطم می‌کرد، اما همان‌گونه که در ماه‌های اخیر شاهد آن بودیم دیگر خبری از نوسانات بالای نرخ ارز نیست و بازار ارز تحت مدیریت و کنترل سیاستگذار ارزی کشور است.

 دلار ۴۹ هزار و ۷۲۰ تومان

همانند روزهای گذشته، قیمت ارز و طلا در بازار غیررسمی به روند نزولی خود ادامه داد. به گزارش فارس، بررسی میدانی بازار ارز نشان می‌دهد‌، دلار آزاد روز گذشته توسط دلالان مقابل صرافی‌ها ۴۹ هزار و ۷۲۰ تومان معامله شد؛ معاملات دلار در بازار غیررسمی طی یک هفته گذشته نوسان اندکی داشته است، اما در جریان معاملات روز ۲۷ آذر این نرخ به کانال ۴۹ هزار تومان بازگشت.

همچنین دلار دیروز در مرکز مبادله ارز و طلا در بخش اسکناس، ۴۲ هزار و ۹۶۳ تومان و در بخش حواله‌ ۳۹ هزار و ۵۷ تومان کشف قیمت شد‌.دلار در ‌‌صرافی‌ها نیز به نرخ ۴۲ هزار و ۵۲۷ تومان خریداری و با نرخ ۴۳ هزار و ۱۶۳ تومان فروخته شد.همچنین ‌یورو در صرافی‌ها با نرخ توافقی به قیمت ۴۶ هزار و ۹۱۰ تومان معامله شد، اسکناس درهم امارات ۱۱ هزار و ۶۹۸ تومان ارزشگذاری شد.

آخرین قیمت انواع سکه و طلا

بر اساس این گزارش در بازار سکه و طلا نیز قیمت‌ها در مجموع کاهشی بود. سکه طرح قدیم‌ در بازار روزگذشته به نرخ ۲۵ میلیون و ۷۰۵ هزار تومان داد و ستد شد، همچنین سکه تمام بهار آزادی طرح جدید نیز به قیمت ۲۹ میلیون و ۴۸ هزار تومان معامله شد.نیم سکه در بازار به نرخ ۱۵ میلیون و ۴۱۵ هزار تومان داد و ستد شد، ربع سکه به قیمت ۱۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان عرضه شد؛ همچنین هر سکه یک گرمی به نرخ ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان معامله شد.

از سوی دیگر در بازار طلا، هر گرم طلای ۱۸ عیار در بازار به قیمت ۲ میلیون و ۴۴۹ هزار تومان در هر گرم داد و ستد شد‌، همچنین هر مثقال طلای ۱۸ عیار در بازار، ۱۰ میلیون و ۶۱۴ هزار تومان نرخ‌گذاری شد. نرخ طلای آب شده نیز هر مثقال ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بود.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]