بورس امروز صعودی می شود؟ / پیش بینی جدید از وضعیت بازار
بورس امروز صعودی می شود؟ / پیش بینی جدید از وضعیت بازار

ازدیاد شتاب در نزول نماگرهای بورسی در طی معاملات روز چهارم هفته، دغدغه‌های جدیدی را برای سرمایه‌گذاران به همراه آورد. پرسش این است که چه عامل‌هایی می‌توانند بورس تهران را از ریسک فروپاشی مصون نگه دارند. آیا روند کاهشی حاکم بر بورس تهران به زودی متوقف خواهد شد؟

در پایان مبادلات روز چهارم هفته، شاخص کل بورس که به عنوان پرچم‌دار تالار شیشه‌ای شناخته می‌شود، با کاهشی معادل ۰.۷۲ درصد مواجه شد که این میزان کاهش به عدد ۱۵ هزار و ۷۴۷ واحدی برابر است و شاخص را به سطح دو میلیون و ۱۷۸ هزار و ۷۵۲ واحد رساند.

کاهش ارتفاع نماگر اصلی تالار شیشه‌ای در حالی اتفاق افتاد که شاخص هم‌وزن به‌عنوان نشان‌دهنده روند عمومی قیمت شرکت‌های کوچک و متوسط، عملکردی موازی  را به ثبت رساند. شاخص هم‌وزن با افت ۰.۷۱ درصدی (معادل پنج هزار و ۳۷۰ واحد)، تا پله ۷۵۵ هزار واحدی تنزل یافت. شاخص‌ کل فرابورس نیز با افت ۰.۵۹ درصدی معادل ۱۵۵ واحد از ارتفاع این شاخص، در سطح ۲۶ هزار و ۳۰۹ واحدی قرار گرفت.

معاملات بورس تهران در آیینه آمار و ارقام

تابلو بورس اوراق بهادار تهران، ارزش معاملات خرد (سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی) را در روز سه‌شنبه، پنج هزار و ۳۹۲ میلیارد تومان نشان می‌داد. گفتنی است تابلو بورس اوراق بهادار تهران، حجم معاملات چهارمین روز هفته را نیز ۹ میلیارد برگه سهم نشان می‌دهد.

همچنین بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی در این روز حکایت از خروج سرمایه آنها از  بازار سهام دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه در پایان معاملات روز سه‌شنبه بورس، خبر از خروج ۶۳۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومانی پول حقیقی از سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی می‌دهد.  

پیش بینی بورس چهارشنبه

بورس تهران در چهارمین روز از هفته اول زمستان ۱۴۰۲، شرایط جالبی نداشت. نمادهای شاخص‌ساز نیز در کنار سهام متوسط و کوچک بازار تحت فشار عرضه‌کنندگان قرار گرفتند. کوچ ادامه‌دار حقیقی‌ها از سهام و حق‌تقدم‌ها در کنار این نکته که روز چهارشنبه، آخرین روز معاملاتی هفته است، شانس توقف یا کاهش شتاب افت ارتفاع نماگرهای سهامی را کم‌ می‌کند.

قرارگیری تمامی کلاس دارایی‌ها در سایه رکود در کنار فاز تثبیتی اسکناس آمریکایی باعث شده است رشد بازار سهام پس از مدت کوتاهی با افزایش عرضه‌ها متوقف شود و حتی قسمتی از مسیر رفته را بازگردد. از سوی دیگر اما کارشناسان معتقدند نسبت P/E در سهام شاخص‌سازی چون فولاد، شپنا، وبملت و سهم‌های مشابه به زیر ۵ واحد نفوذ کرده و در چنین شرایطی انتظار نمی‌روند شاخص کل دچار روند ریزشی شود.

اما با توجه به مومنتوم افزایشی عقبگرد نماگرهای سهامی و همچنین افزایش میزان خروج پول حقیقی‌ها در کنار ثابت ماندن ارزش معاملات در کانال پنج هزار میلیارد تومانی، بازگشت بازار در جریان معاملات آخرین روز معاملاتی هفته دور از انتظار است.

از سوی دیگر با توجه به اینکه نگاه بازار به گزارش‌های عملکردی ۹ ماهه خواهد بود، باید تا هفته آتی برای توقف روند کاهشی شاخص‌های بورسی صبر کرد. از این رو در راستای پیش بینی بورس چهارشنبه می‌توان گفت بازار مسیر نزولی خود را ادامه دهد و کاهش چشمگیری در انتظار شاخص خروج پول حقیقی‌ها نباشد.

مزیت های خرید سهام

خرید سهام ممکن است چندین مزیت برای سرمایه‌گذاران به همراه داشته باشد، که در زیر به چند مورد از این مزایا اشاره شده است:

استقرار درآمد: سهامداران می‌توانند از طریق توزیع سود نقدی در صورت تصمیم شرکت برای پرداخت آن، درآمد کسب کنند.

رشد سرمایه: با افزایش ارزش سهام شرکت در بازار، سرمایه‌گذاران می‌توانند از رشد سرمایه بهره‌مند شوند که این امر نتیجهٔ افزایش قیمت سهام نسبت به قیمت خریداری‌شده است.

نقدشوندگی: سهام در بورس‌های سهام به راحتی قابل خرید و فروش هستند، این بدان معنی است که سهام معمولاً دارای نقدشوندگی بالایی هستند که به سرمایه‌گذاران امکان می‌دهد به سرعت وسیله نقد کنند.

تنوع‌بخشی: سرمایه‌گذاری در سهام امکان تنوع‌بخشی به پورتفوی فرد را فراهم می‌کند و می‌تواند به کاهش ریسک کلی سرمایه‌گذاری کمک کند.

مالکیت در شرکت: با خرید سهام، سرمایه‌گذاران به اندازه سهم خود در شرکت، مالکیت کسب می‌کنند که این مسئله می‌تواند حق رأی در جلسات سهامداران و تصمیم‌گیری‌های شرکتی را به همراه داشته باشد.

معافیت مالیاتی و مزایای مالی: در برخی کشورها، سرمایه‌گذاری در سهام می‌تواند مزایای مالیاتی داشته باشد. به عنوان مثال، سود سهام یا سود سرمایه ممکن است با نرخ‌های مالیاتی پایین‌تری مواجه شود.

محافظت در برابر تورم: در بلندمدت، سرمایه‌گذاری در سهام می‌تواند به حفاظت از ارزش پول در برابر تورم کمک کند، زیرا افزایش قیمت‌ها ممکن است در افزایش ارزش شرکت‌ها و در نتیجه ارزش سهام منعکس شود.

حضور در بازارهای جهانی: خرید سهام شرکت‌های بزرگ و بین‌المللی به سرمایه‌گذار امکان می‌دهد تا از رشد اقتصادی جهانی بهره‌مند شود.

با این حال، خرید سهام نیز ممکن است ریسک‌هایی داشته باشد و سود حاصل از آن همیشه تضمین‌شده نیست. ارزش سهام می‌تواند نوسان داشته باشد و به دلایل مختلف، از جمله تغییرات اقتصادی و شرکتی، کاهش یابد. بنابراین، سرمایه‌گذاران باید قبل از خرید سهام به دقت تحقیق کرده و ریسک‌ها را در نظر بگیرند.

 

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]