استرس به جان بازار طلا  افتاد / قیمت سکه بعد از خبر اعتصاب
استرس به جان بازار طلا  افتاد / قیمت سکه بعد از خبر اعتصاب

روز گذشته با توجه به خبرهایی که در مورد طلا و سکه مطرح بود رونق چندانی را در معاملات شاهد نبودیم. اخذ مالیات بسیاری از فروشندگان با به تعطیلی کشاند. در این گزارش به بررسی همه جانبه مالیات طلا می پردازیم.

بازار طلا و سکه مثل دیگر بازارهای مهم و تاثیر پذیر در کشور، با تغییرات جدید، واکنش نشان می دهد. ثبت معاملات در سامانه جامع تجارت از اول دی ماه و زمزمه هایی در مورد اخذ مالیات از طلافروشان کشور، چالش جدیدی برای بازار طلا و سکه درست کرد.

پس از اعلام این خبر درباره وضع مالیات جدید بر طلا، گمانه‌ زنی‌ هایی متفاوتی درخصوص اعتصاب طلافروشان در فضای مجازی منتشر شده است. بررسی‌‌ های انجام شده در بازار طلا نیز حاکی از آن هستند که شماری از مغازه‌ های خرید و فروش طلا به حالت نیمه‌ تعطیل درآمده‌ اند.

آخرین قیمت طلا و سکه بعد از خبر اعتصاب طلا فروشان

روز گذشته ششم دی ماه در بازار تهران، قیمت طلای ۱۸ عیار به ۲,۴۸۱,۷۰۰ تومان رسید که این رقم در مقایسه با ۵ دی ماه ۱,۳۸۵.۹۶ تومان افزایش یافته است. از سوی دیگر، قیمت هر گرم طلای ۲۴ عیار نیز ۳,۳۰۸,۰۰۰ تومان اعلام شده است. در عرصه جهانی هر اونس طلا با قیمت ۲,۰۶۷ دلار معامله شده و قیمت مثقال طلا نیز به ۱۰,۷۵۰,۰۰۰ تومان رسیده است.

قیمت هر گرم طلا

 

قیمت طلا نرخ طلا میزان تغییر
قیمت انس طلا در بازار امروز ۲۰۶۷ دلار ۹٫۱۳+
قیمت مثقال طلا در بازار امروز ۱۰٫۷۵۰٫۰۰۰ ۶۰۷۸٫۴۱ +
قیمت طلای ۱۸ عیار در بازار امروز ۲٫۴۸۱٫۷۰۰   ۱۳۸۵٫۹۶ +
قیمت طلای ۲۴ عیار در بازار امروز ۳٫۳۰۸٫۰۰۰  ۱۶۵۸٫۲۸ +

قیمت انواع سکه در بازار

 

سکه طرح جدید ۲۹٫۴۰۰٫۰۰۰
سکه طرح قدیم ۲۵٫۹۵۰٫۰۰۰
نیم سکه ۱۵٫۳۵۰٫۰۰۰
ربع سکه ۱۰٫۳۵۰٫۰۰۰
سکه گرمی ۵٫۸۰۰٫۰۰۰

 

توضیحات رئیس سازمان برنامه و بودجه در مورد مالیات طلا

داود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد که قانون مالیات بر ارزش افزوده مربوط به معاملات طلا در سال ۱۴۰۰ به تصویب رسیده و پس از آن، هیچ تغییر جدیدی در این زمینه صورت نگرفته است.

 

 

توضیحات رئیس اتحادیه طلا و سکه درباره اخذ مالیات

نادر بذرافشان، رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر تهران تأکید کرد: برداشت مالیات از سود ناشی از خرید و فروش طلا فقط یک شایعه بوده است. اتصال فعالیت‌های این حوزه به سامانه مالیاتی با هدف افزایش شفافیت اقتصادی صورت گرفته و در حال حاضر هیچ برنامه‌ای برای اخذ مالیات از سود حاصل از معاملات طلا در دستور کار نیست.

شفاف سازی وزیر اقتصاد درباره مالیات طلا

سید احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی، بیان داشت: شایعات منتشر شده در خصوص سیاست‌های مالیاتی جدید برای طلافروشان بی‌اساس است و دولت هیچ سیاست تازه‌ای در این باره ندارد.

وی پیشنهاد کرده است که برای اطلاعات دقیق‌تر در مورد لغو الزام بارگذاری اطلاعات طلافروشان در سامانه جامع تجارت، سوالات خود را مستقیماً از وزیر صنعت، معدن و تجارت پیگیری کنند.

نظر طلافروشان بازار از وضعیت معاملات

گفتگوهای اخیر با فعالان بازار طلا نشان‌ دهنده نگرانی از احتمال افزایش معاملات زیرزمینی است. این افراد که به طور عمده با قانون مالیاتی تازه مخالفت می‌ کنند، معتقدند سود ناشی از تورم در بازار طلا نباید به عنوان سود واقعی در نظر گرفته و مشمول مالیات قرار گیرد.

یک فروشنده در بازار با تشریح وضعیت اخیر می‌ گوید: «با وجود حضور بسیاری از همکاران در بازار، اما خودداری از آن‌ها در انجام معاملات ملموس است. با این حال، معاملات میان فروشندگان به طور داخلی همچنان ادامه دارد. در صورتی که قوانین مالیاتی تازه تغییر نکنند، سود تجاری بازار طلا کاملاً از بین خواهد رفت و در این حالت فعالان بازار منتظر تغییر در فرآیند فعلی هستند.»

طبق نظر برخی کارشناسان، در صورت عدم بازنگری در قانون جدید، گرایش به انجام معاملات غیررسمی بین معامله‌ گران افزایش خواهد یافت و حتی ممکن است شکل پرداخت پول برای طلا دچار تغییر شود.از طرف دیگر، اجبار برای ارائه فاکتورهای الکترونیکی یک قانون است که هرچند مقاصد مالیاتی آن رد شده، برخی بازیگران بازار هنوز از آن به عنوان روشی برای وصول مالیات از خریداران طلا یاد می‌کنند. این در حالی است که به نظر می‌ رسد این قانون هنوز به طور کامل اجرایی نشده و سیستم‌های زیربنایی آن نیازمند تقویت است.

آخرین جزئیات درباره واردات طلا به کشور

رئیس گمرک ایران اعلام کرد: طی ۹ ماه ابتدایی سال جاری، ۱۹ تن و ۲۴۶ کیلوگرم شمش طلا به ارزش تقریبی ۱.۲۲۸ میلیارد دلار از طریق گمرک به کشور وارد شده است.

همچنین وی افزود: واردات شمش طلا با تصاحب ۲.۵۴ درصد از کل ارزش واردات کشور، در رده چهارم فهرست بزرگ‌ترین کالاهای وارداتی ایران قرار گرفته است. این میزان واردات نشان دهنده اهمیت زیاد طلا در بازار و اقتصاد ایران است.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]