وضعیت ریزشی بورس ادامه دار شد / اخابر در صدر کاهشی ها + نقشه
وضعیت ریزشی بورس ادامه دار شد / اخابر در صدر کاهشی ها + نقشه

در تاریخ ۱۳ دی ماه ۱۴۰۲، شاخص کل بورس تهران با افت ۳۵۳۳ واحدی روبه‌رو شد و به سطح ۲,۱۵۵,۲۳۲ واحد رسید. تا پایان روز و بسته شدن بازار، معاملات با کاهش قابل توجهی به اتمام رسیدند.

در روز سیزدهم دی‌ماه، بورس ایران با کاهش شاخص کل روبرو شد و قیمت سهام‌ها نیز در این روز کاهش یافت. این روند منجر به تغییر رنگ نمایشگر بسیاری از نمادهای معاملاتی به رنگ قرمز شد که نشان از کاهش ارزش سرمایه‌گذاری در بازار است.

معاملات در این روز با شروعی نزولی آغاز شد و در ادامه این نزول، تدریجاً افزایش پیدا کرد. در نیمه روز، ریزش قابل توجهی رخ داد و شاخص کل بالای ۱ هزار واحد رسید. نمادهای بورسی مانند اخابر، فملی، شپنا، کچاد، شبندر، کگل و فارس تأثیرات مثبت و منفی را بر روی رشد شاخص کل داشتند. بر اساس نظر کارشناسان، بازار هنوز پتانسیل رشد را دارد و تک سهم‌های هر گروه قابلیت صعود بیشتری دارند.

نمای پایانی نقشه بازار بورس ۱۳ دی ۱۴۰۲

نقشه-بازار

شاخص هم وزن بورس امروز در نخستین ساعت معاملات با ریزش نسبی روبه‌رو شد در ادامه نیز  روند  ریزش افزایش یافت تا با رشد ۷۹۸ واحدی به ۷۵۶ هزار و ۷۴۴ واحدی رضایت دهد.

شاخص-کل

در پایان معاملات بازار امروز شاخص کل در نهایت با ریزش بالای ۳ هزار واحد به کار خود پایان داد. ارزش بازار در پایان معاملات امروز ۷۵,۱۲۸,۹۷۶.۲۷۹ میلیارد ریال، ارزش معاملات ۵۵,۵۰۶.۱۱۳ میلیارد ریال و حجم معاملات ۷.۹۴۶ میلیارد سهم است.

نمادهای تاثیرگذار بر شاخص کل فرابورس در معاملات امروز بپاس، کوثر، آریا، زاگرس، وسپهر، ثپردیس، آریا و ودی هستند.

نمادهای -بورسی

خبرهای مهم بورسی در ۱۳ دی ۱۴۰۲

وزیر اقتصاد: اصلاح روندهایی که منجر به بروز تخلف و فساد می‌شود از ابتدا در دستور کار دولت سیزدهم بوده است.

وزیر نیرو: در بخش نیروگاه‌های تجدیدپذیر بالغ بر ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه شروع شده است.

مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس و اوراق بهادار: از ابتدای سال تاکنون‌ سازمان بورس و اوراق بهادار  برای ۱۰۰ شرکت به مبلغ ۷۵ هزار میلیارد تومان مجوز افزایش سرمایه صادر کرده است.

مدیر بازارهای مالی بورس کالا: حدود ۵ درصد ارزش معاملات اوراق مالی در کشورهای توسعه یافته به اوراق بهادار مبتنی بر طلا اختصاص دارد.

کارشناس مطالعات اقتصادی و برنامه‌ریزی صندوق تثبیت بازار سرمایه: طرح «سهام‌یار» به طور مستقیم سبب افزایش اعتماد به بازار سهام از سوی سهامداران خُرد شد.

تحلیلگر بازار سرمایه: حفظ ارزش دارایی در برابر نوسانات بازار را از جمله مزیت‌های مهم توسعه صندوق‌های املاک و مستغلات برشمرد.

کارشناس صنعت: ایفای تعهدات دولت، پرداخت مطالبات نیروگاه‌ها و اصلاح تعرفه خرید برق از نیروگاه‌ها را برای جذب سرمایه‌گذار  از جمله موارد ضروری در صنعت نیروگاهی محسوب می‌شوند.

انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران: از ابتدای سال جاری تا پایان آبان ماه بالغ بر ١١٧ میلیون تن از انواع اقلام فولادی در کشور تولید شده که از این میزان بالغ بر ١٠٢ میلیون تن صرف مصارف داخلی شده است.

سامانه جامع تجارت در اطلاعیه‌ای از فراهم ساختن امکان ثبت سفارش از محل تبصره‌های ۱ و ۲ ذیل بند ۲ ماده ۳۸ آیین‌نامه مقررات صادرات و واردات خبر داد.

تاثیر حاکمیت شرکتی بر گزارشگری مالی

 یک اقتصاددان گفت: با زمینه‌سازی برای عملیاتی شدن دستورالعمل‌هایی چون حاکمیت شرکتی، به طور قطع شاهد اجرای نامحدود آن دربخش‌های مختلف گزارشگری مالی وهمچنین کسب و کارها خواهیم بود.

رفع مشکلات مسکن با توسعه صندوق‌های املاک و مستغلات

 عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: با بهبود شرایط اقتصاد کلان و تقویت صندوق‌های املاک و مستغلات مشکلات مربوط به سرمایه‌گذاری در بخش مسکن رفع می‌شود.

اسامی متخلفان بورسی برای نخستین بار منتشر شد

سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد: با صدور رای قطعی تخلف شرکت «های‌وب»، اسامی مدیران متخلف برای نخستین بار به صورت رسمی منتشر شد.

هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار پس از بررسی کامل مدارک و مستندات پرونده شرکت «های وب»، اقدام به صدور رأی قطعی با مجازات جریمه نقدی مدیران شرکت اعم از مدیرعامل و اعضای هیأت مدیره هرکدام به میزان چهار میلیارد ریال کرد.

مطابق با مفاد «دستورالعمل اجرایی بند (چ) ماده ۳۶ قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور در خصوص انتشار عملکرد مدیران اشخاص تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار» آراء صادره در خصوص مدیران این شرکت در گروه مجازات‌های درجه یک بوده و باید در رده‌بندی رنگ مشکی در سامانه انتشار سوابق مدیران برای عموم منتشر شود.

با توجه به نوع تخلف واقع شده و تضییع حقوق سهامداران خرد «شرکت داده گستر عصر نوین» در دریافت سود و با توجه به وظیفه ذاتی سازمان بورس که در راستای حمایت از سرمایه گذاران خرد به وجود آمده، مجازات صادره سقف جریمه نقدی مقرر در بند ب ماده ۴ آیین نامه ماده ۱۴ قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید بوده است.رأی قطعی صادره توسط هیأت مدیره سازمان با توجه به تاریخ وقوع تخلف که پس از ابلاغ دستورالعمل مذکور است، اولین رأی انضباطی مدیران بازار سرمایه است که مشمول موضوع انتشار سوابق مدیران شده است.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]