هاوینگ بیت کوین به شمارش معکوس افتاد / واکنش بازار چه خواهد بود؟
هاوینگ بیت کوین به شمارش معکوس افتاد / واکنش بازار چه خواهد بود؟

رویداد هاوینگ بیت کوین که هر ۴ سال یک بار اتفاق می‌افتد، در آستانه آغاز شمارش معکوس ۱۰۰ روزه است.

هاوینگ بیت کوین (Bitcoin mining) فرآیندی است که در آن ارز دیجیتال بیت کوین تولید می‌شود. در واقع، هاوینگ بیت کوین به معنی استخراج بیت کوین است.

در این فرآیند، رایانه‌ها و تجهیزات ویژه به نام ماینرها (miners) برای حل مسائل ریاضی پیچیده و تأیید تراکنش‌های بیت کوین استفاده می‌شوند. وقتی یک معامله بیت کوین انجام می‌شود، اطلاعات آن به صورت رمزنگاری شده به شبکه بیت کوین ارسال می‌شود. سپس ماینرها با استفاده از قدرت محاسباتی خود، برای حل یک مسئله ریاضی به نام “اثبات کار” (Proof of Work) تلاش می‌کنند. این مسئله به طور اتفاقی انتخاب می‌شود و حل آن نیازمند قدرت محاسباتی زیادی است.

هر ماینری که به عنوان اولین نفر مسئله را حل کند، بلاک جدیدی ایجاد می‌کند و تراکنش‌های انجام شده در آن بلاک را تأیید می‌کند. به عنوان پاداش برای این کار، ماینر بیت کوینی دریافت می‌کند. پاداش در حال حاضر شامل بیت کوین‌های جدید تولید شده و هزینه تراکنش‌ها است.

هاوینگ بیت کوین نیازمند تجهیزات قدرتمند و هزینه‌بر است، زیرا برای حل مسائل ریاضی پیچیده باید قدرت محاسباتی زیادی را صرف کنید. همچنین، هزینه برق نیز نقش مهمی در هاوینگ دارد، زیرا تجهیزات هاوینگ بیت کوین نیاز به مصرف برق بالا دارند.

با گسترش شبکه بیت کوین و افزایش تعداد ماینرها، هاوینگ بیت کوین نیز پیچیده‌تر و سخت‌تر شده است. برای بهره‌برداری موفق از هاوینگ بیت کوین، معمولاً نیاز به تجهیزات قدرتمند، هزینه‌های اولیه بالا و مدیریت مناسب دارید.

تصور کنید هاوینگ بیت کوین اتفاق نمی‌افتاد و پاداش ۵۰ بیت کوینی برای استخراج هر بلاک تا ابد ادامه پیدا می‌کرد. در این صورت تعداد بیت کوین‌های در چرخه به‌صورت نامحدود افزایش پیدا می‌کرد و همانند سیستم فیات، تورم گریبان بیت کوین را هم می‌گرفت. اما وقتی هر چهار سال یک بار پاداش استخراج نصف می‌شود، رفته‌رفته سرعت عرضهٔ بیت کوین کمتر می‌شود، تا جایی که مقدار عرضهٔ جدید به‌کلی به صفر برسد. به این ترتیب، عرضه نهایی بیت کوین به ۲۱ میلیون واحد رسیده و هرگز بیشتر از این عدد نخواهد شد. این دقیقا برعکس مکانیزم عرضهٔ نامحدود در ارزهای فیات است.

رویداد هاوینگ بیت کوین که هر ۴ سال یک بار اتفاق می‌افتد، در آستانه آغاز شمارش معکوس ۱۰۰ روزه است.

در حالی که هیاهو در مورد تایید احتمالی صندوق قابل‌معامله در بورس (ETF) اسپات بیت کوین در ایالات متحده توجه معامله‌گران و سرمایه‌گذاران را به خود جلب کرده، رویداد مهم دیگری در سال ۲۰۲۴ در حال نزدیک‌تر شدن است: هاوینگ بیت کوین. رویداد هاوینگ که به معنای نصف شدن پاداش بلاک است، این بار قرار است در سه ماهه دوم امسال، در ماه آوریل، اتفاق بیفتد. از لحاظ تاریخی، در ماه‌های پس از هاوینگ بیت کوین، قیمت این ارز دیجیتال صعود قابل‌توجهی را تجربه می‌کند که منجر به ثبت اوج‌های تاریخی جدیدی می‌‌شود.

این سناریو پس از هاوینگ اول در ۲۸ نوامبر ۲۰۱۲، هاوینگ دوم در ۹ ژوئیه ۲۰۱۶ و هاوینگ سوم در ۱۱ می ۲۰۲۰ تکرار شد. حدود ۱۸ ماه پس از آخرین رویداد هاوینگ، قیمت بیت کوین به بالاترین سطح تاریخی خود در محدوده ۶۹ هزار دلار رسید.

با توجه به الگوهای تاریخی قیمت بیت کوین قبل و بعد از هاوینگ، انتظار می‌رود که این ارز دیجیتال در سال ۲۰۲۵ روندی صعودی داشته باشد. جالب اینکه پیش‌بینی می‌شود ورود سرمایه سازمانی به بازار بیت کوین، از طریق ETFهای اسپات آن هم تا سال ۲۰۲۵ افزایش یابد.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]