ماله پروانه ای چیست + زمان استفاده از ماله موتوری
ماله پروانه ای چیست + زمان استفاده از ماله موتوری
ماله پروانه ای یکی از تجهیزات مهم بتن ریزی است که با نام‌های دیگری مثل ماله موتوری، ماله هلکوپتری یا ماله ملخ دار شناخته می‌شود. در زبان انگلیسی به این دستگاه power trowel گفته می‌شود و کار اصلی آن صاف و یکدست کردن سطح بتن است.

در ادامه با اینکه ماله پروانه ای چیست و چه کاربردهایی دارد آشنا خواهیم شد، همچنین خواهیم گفت که زمان استفاده از این دستگاه چه زمانی است.

ماله پروانه ای چیست؟

دستگاهی دایره‌ای شکل که با داشتن چهار تیغه و یک سینی به همراه یک موتور مکانیکی (بنزینی) یا برقی می‌تواند روی سطح بتن را صاف کرده و آنرا صیقل دهد ماله پروانه ای می‌گویند.

از این دستگاه در مراحل میانی بتن ریزی استفاده می‌شود. به معنی دیگر زمانی که بتن را داخل مقطع بتن ریزی ریختند، با استفاده از ماله پروانه ای آنرا یکدست کرده و سطح آن را صاف می‌کنند.

انواع ماله پروانه ای کدام است؟

ماله موتوری انواع مختلفی دارد که در زیر لیست آن‌ها مشاهده می‌کنید:

انواع ماله پروانه از نظر نوع کاربری

  • ماله پروانه ای دستی یا بدون سرنشین
  • ماله موتوری سرنشین دار

معرفی ماله پروانه ای دستی یا بدون سرنشین

یکی از رایج‌ترین انواع ماله های پروانه ای در دنیا همین مدل است، طریقه استفاده از آن به این شکل است که اپراتور پشت آن ایستاده و با استفاده از دسته گاز و کلاچ و غیره آنرا حرکت می‌دهد.

در واقع در این مدل اپراتور باید ایستاده و به همراه دستگاه حرکت کند.

معرفی ماله پروانه ای دستی یا بدون سرنشین

ماله موتوری سرنشین دار

نوع دیگری از ماله هلکوپتری مدل سرنشین دار است که دستگاهی بسیار بزرگتر از نوع دستی است و امکانات بسیار بیشتری دارد.

در این مدل اپراتور سوار دستگاه شده و روی آن می‌نشیند و مانند یک خودرو آنرا هدایت می‌کند. تفاوت این دستگاه با مدل دستی علاوه بر بزرگتر و سرنشین دار بودن این است که دوطرفه است یعنی در سمت چپ و راست آن تیغه و سینی قرار دارد. در واقع انگار دو عدد ماله پروانه ای در حال کار کردن است.

از این دستگاه برای پروژه‌های بزرگتر بتن ریزی استفاده شده و مزیت آن این است که اپراتور خسته نشده و سرعت و کیفیت انجام کار بالاتر است.

انواع ماله پروانه ای از نظر سایز یا اندازه

دسته بندی دیگری هم برای انواع ماله پروانه می‌توان در نظر گرفت و آن هم تقسیم‌بندی از نظر سایز تیغه‌ها و سینی است. در زیر می‌توانید انواع این سایزها را مشاهده کنید:

  1. ماله پروانه ای کوچک در اندازه ۶۰ سانت
  2. ماله پروانه ای متوسط در اندازه ۹۰ سانت
  3. ماله موتوری بزرگ در اندازه ۱۲۰ سانت

معرفی ماله ۶۰ سانت یا گوشه زن

اولین و کوچکترین سایز ماله پروانه ای نوع ۶۰ سانت است که به آن گوشه زن هم گفته می‌شود. در واقع از این ماله برای مقاطع کوچک بتن ریزی استفاده می‌شود و همانگونه که از نام آن پیداست وقتی می‌خواهیم گوشه‌های مقطع بتن ریزی را ماله کشی کنیم باید از این نوع استفاده کرد.

این مدل به دلیل مماس بودن تیغه‌ها با خارجی‌ترین لبه ماله، می‌تواند گوشه‌ها را نیز صاف کند و به دلیل اینکه یک محافظ گردان دارد اگر با دیوار یا موانع برخورد کند آسیبی به آن وارد نمی‌شود.

ماله موتوری ۹۰ سانتی

نوع دیگر این تجهیز بتن ریزی، سایز ۹۰ سانتی است که تقریبا می‌توان گفت بیشترین فروش و محبوبیت را داشته و برای انواع پروژه‌ها نیز استفاده می‌شود. در واقع سایز متوسط بوده و به نوعی آچار فرانسه است.

این دستگاه دارای ۴ تیغه و یک سینی بوده و مجهز به موتوری بنزینی است که البته مدل‌های برقی آن نیز در بازار وجود دارد ولی معمولا به کسی توصیه نمی‌کنیم از آن‌ها استفاده کند.

ماله پروانه ۱۲۰ سانت

بزرگترین سایز ماله پروانه ای است که کاربردهای خودش را دارد. به دلیل اینکه عرض بیشتری دارد برای پروژه‌های بزرگ بسیار مناسب است.

این مدل هم طرفداران خودش را دارد و پیمانکارانی که کارهای عمرانی زیادی را انجام می‌دهند معمولا ماله ۱۲۰ سانتی می‌خرند.

تیغه‌ها و سینی بزرگتری دارد و به دلیل اینکه وزن تیغه و سینی بالاتر می‌رود موتورهای بنزینی چهارزمانه و تک سیلندر قوی‌تری روی آن‌ها نصب می‌شود.

زمان درست استفاده از ماله پروانه ای

یکی از سوالات پرتکرار همه کسانی که در کار بتن ریزی هستند این است که چه زمانی باید از ماله پروانه ای استفاده کنیم؟ آیا وقتی بتن ریخته شد بلافاصله می‌توان ماله کشی را شروع کرد؟

در واقع این موضوع خیلی به شرایط جوی مثل سرد یا گرم بودن هوا و همچنین خود بتن و اسلامپ آن بستگی دارد. اما برای اینکه بدانید از کجا باید بفهمید که چه زمانی می‌توان از ماله پروانه ای استفاده کرد ما یک راهکار درست به شما می‌دهیم که در هر شرایطی هم قابل اجرا است.

وقتی که بتن ریزی تمام شد، با چکمه‌های مخصوص خود وارد بتن شوید، اگر به اندازه ۲ تا ۳ سانت در بتن فرو رفتید و چکمه شما در بتن جا انداخت بهترین زمان استفاده از ماله پروانه است.

اگر بتن سفت تر از این یا شل تر از این مقدار باشد، نمی‌توان با ماله موتوری کار کرد چرا؟

به این دلیل که اگر بتن شل باشد و ماله پروانه ای را روی آن بیندازید، بتن دائما روی تیغه‌ها آمده و اجازه نمی‌دهد دستگاه کار کند. این کار می‌تواند به موتور فشار وارد کرده و آنرا خراب کند. اگر هم بتن سفت باشد به خوبی صاف نخواهد شد و فرسایش تیغه‌ها را نیز افزایش خواهد داد.

زمان درست استفاده از ماله پروانه ای

بررسی تیغه و صینی ماله پروانه ای و نحوه بستن آن‌ها

قبل از هر چیز باید به یک نکته مهم اشاره کنیم و آن هم اینکه وقتی ماله پروانه ای می‌خرید حواستان باشد که باید دستگاه ماله پروانه ای را به همراه تیغه و سینی به شما تحویل دهند.

بارها این موضوع پیش آمده است که افرادی ماله پروانه ای را با قیمت کمتری از میانگین بازار خریداری کرده‌اند این افراد در واقع ماله های بدون سینی خریداری می‌کنند و فروشندگان مقداری از مبلغ کم کرده و می‌گویند سینی را باید جدا بخرند. بعد وقتی حساب می‌کنید می‌بینید از میانگین بازار گرانتر خرید کرده‌اید./

پس وقتی برای خریداری ماله پروانه ای به بازار رفته یا از فروشگاه‌های اینترنتی خرید می‌کنید به این نکته توجه کنید که از فروشنده ست کامل ماله پروانه ای را بخواهید و بگویید قیمت ست کامل را بدهند.

بررسی تیغه و صینی ماله پروانه ای و نحوه بستن آن‌ها

نکات مهم درباره تیغه ماله پروانه ای

درباره اینکه تیغه ماله پروانه ای چیست نیز چند نکته باید به شما بگوییم:

  • تیغه‌های ماله پروانه ای از جنس فولاد ضد زنگ است
  • ضخامت آن باید بین ۱٫۵ تا ۲ میل باشد
  • برای کار با تیغه باید کمی به آن زوایه دهید تا بتن روی آن نیاید
  • بعد از اینکه تیغه‌ها ساییده شد باید آنرا تعویض کنید

نکات مهم درباره سینی ماله پروانه

  • ابتدا باید از سینی ماله پروانه ای استفاده کرد بعد تیغه
  • بعد از اتمام کار با سینی باید آنرا باز کنید
  • سینی باید محدب شکل باشد تا بتن روی آن نیاید
  • از خرید سینی‌های قور خودداری کنید
  • ضخامت سینی در هنگام خرید بسیار مهم است، نه زیادی ضخیم خوب است نه زیادی نازک، ضخیم به موتور فشار می‌آورد و نازک زود مستهلک می‌شود.
  • در هنگام بارگیری سینی آن‌ها را به صورت عمودی بارگیری کنید تا حالت محدبی خود را از دست ندهند

مهم‌ترین نکات در سرویس و نگهداری از ماله پروانه ای

برای اینکه ماله موتوری شما سالم بماند باید برخی نکات را همواره در گوشه ذهن خود داشته باشید، این نکات عبارتند از:

  • از ماله موتوری های برقی استفاده نکنید، چون خطرناک است، این دستگاهها به دلیل اینکه سیم دارند دست و پا گیر بوده و به دلیل خیس بودن بتن، احتمال برق گرفتگی در آن‌ها زیاد است.
  • بعد از هر بار استفاده، حتما با یک کاردک، تیغه و سینی را تمیز کنید
  • از اینکه نم یا رطوبت به موتور دستگاه برسد جلوگیری کنید
  • همانگونه که گفتیم ضخامت سینی باید استاندارد باشد، سینی ضخیم به موتور فشار آورده و سینی نازک سوراخ می‌شود

بهترین فروشگاه برای خرید ماله پروانه ای

اگر قصد خرید ماله پروانه دارید حتما از جایی که به شما اطلاعات درست می‌دهند مراجعه کنید. برای این کار سایت‌های اینترنتی هم گزینه‌های قابل اعتمادی هستند. پیشنهادات فنی و اطلاعات فنی دقیقی داشته و ارسال سراسری به کشور هم دارند.

قدیمی‌ترین سایت فروشگاهی در این زمینه ابزارینو است که سال‌ها در حوزه تجهیزات ساختمانی فعالیت کرده و انواع ماله پروانه ای در اندازه‌های مختلف را به فروش می‌رسانند. برای تماس با این فروشگاه با این شماره تماس بگیرید: ۰۲۱۳۳۹۰۳۳۸۰

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 2 میانگین: 5]