مصرف بنزین به این شرط کاهش پیدا می کند
مصرف بنزین به این شرط کاهش پیدا می کند

یک کارشناس انرژی معتقد است که اگر کارایی موتور خودروها تا ۱۰ درصد بهبود یابد و میزان مصرف روزانه بنزین از ۱۲۰ میلیون لیتر در روز به ۱۰۸ میلیون لیتر کاهش یابد، مشکل ناترازی بنزین در کشور حل می‌شود و نیاز به صرف هزینه هنگفت برای واردات بنزین نخواهیم داشت.

فرشاد جامع در رابطه با مصرف ۲ برابر متوسط جهانی خودروهای ایرانی در زمینه بنزین اظهار کرد: کیفیت خودروهای داخلی یک مسئله‌ای است که از گذشته تا کنون بارها مورد انتقاد قرار گرفته است. مصرف‌کنندگان سال‌هاست که از کیفیت خودروهای داخلی ناراضی هستند.

وی افزود: البته ضعف در کیفیت خودروهای تولید داخل تنها صدای اعتراض مصرف کنندگان را در نیاورده و بسیاری از نمایندگان مجلس، کارشناسان و پلیس راهور نیز از منتقدان جدی تولیدات بی‌کیفیت خودروسازان هستند. از سوی دیگر خودرو سازان نیز طی این سال ها نتوانسته اند اقدامات لازم را برای افزایش سطح کیفیت خودروها انجام دهند.

این کرشناس ادامه داد: در بحث خودرو سازی با چند مشکل همواره رو به رو هستیم در وهله اول بحث کیفیت و نوسان کیفیت را در خودرو سازی داریم، یعنی وقتی در داخل کشور خودرو تولید می شود سرانه مصرف بنزین خودروهای داخلی در مجموع بیش از ۲ برابر متوسط مصرف جهانی خودروها است و بسیار با استاندارد دنیا فاصله داریم و بزرگترین مشکل مصرف داخلی کشور نیز همین نوسان کیفیت است.

وی ادامه داد: در وهله بعدی وابستگی بیش از حد موتورهای خودروهای تولید خودروسازان داخلی به بنزین سوزی است و این وابستگی خودروهای داخلی به مصرف بنزین باعث افزایش مصرف بنزین شده و همچنین به دلیل کیفیت پایین موتورهای تولیدی و فاصله آن با استانداردهای جهانی، شاهد هستیم که این وضعیت باعث ناترازی و واردات بنزین در کشور شده است. خودروهای ساخت داخل به لحاظ کیفیت به سطحی نرسیده‌اند که بهینه سازی مصرف بنزین داشته باشند، در حالی که در کشورهای دیگر میانگین مصرف در هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش به حدود چهار تا پنج لیتر کاهش یافته، میزان مصرف بنزین در خودروهای داخلی بسیار بالاست.

این کارشناس انرژی با اشاره به حذف واردات بنزین کشور در سال آتی تنها با بهبود ۱۰ درصدی مصرف بنزین در خودروهای داخلی اظهار کرد: خودروهای فرسوده و از رده خارج نشده را هم باید به لیست عواملی که در بروز ناترازی بنزین در کشور اثر گذار بوده‌اند در ضمن آلایندگی بالای این خودروها همیشه مزید بر علت هستند. اگر کارآیی موتور خودروها تا ۱۰ درصد بهبود یابد و میزان مصرف روزانه بنزین از ۱۲۰ میلیون لیتر در روز به ۱۰۸ میلیون لیتر برسد مشکل ناترازی بنزین در کشور حل می‌شود و نیاز سرمایه گذاری‌های هنگفت و روز افزون در زمینه واردات نخواهیم داشت.

وی در پایان با اشاره به تنوع بخشیدن به سبد سوخت و لزوم اقدام عاجل در این زمینه گفت: در این میان تنوع بخشی به سبد سوختی کشور و استفاده از ظرفیت سی ان جی در کنار بنزین هم می‌تواند به حل مشکل ناترازی بنزین موثر باشد. متاسفانه واردات بنزین از لحاظ اقتصادی زیان بسیاری برای کشور دارد اگر شرایط فعلی از لحاظ مصرف را پیش بگیریم و در اصلاح تولیدات خودرو گامی بر نداریم پیش بینی می شود که در سال ۱۴۱۲ روزانه ۱۱۰ میلیون لیتر بنزین وارد کنیم و از کشور صادر کننده بنزین به وارد کننده آن تبدیل شدیم و باید به صورت جدی به سمت کاهش وابستگی و مصرف بنزین در داخل کشور حرکت کنیم.

منبع:

ایرنا

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]