نقش دلار بر سفره خانوار / قیمت گوشت سرسام آور شد!
نقش دلار بر سفره خانوار / قیمت گوشت سرسام آور شد!

رضایی گفت: تاثیر نرخ ارز را باید با تغییراتی که در بازار رخ می دهد، بررسی کرد. باید دید بازار نسبت به تغییرات نرخ ارز چه واکنشی نشان می دهد.

تاثیر دلار بر قیمت مواد خوراکی می‌ تواند به دلایل مختلفی رخ دهد. اگر یک کشور به طور گسترده وابسته به واردات مواد خوراکی باشد، تغییرات نرخ ارز می‌ تواند قیمت این محصولات را تحت تأثیر قرار دهد. افزایش قیمت دلار نسبت به واحد پول ملی می‌تواند منجر به افزایش قیمت مواد خوراکی وارداتی شود.

در برخی صنایع مواد خوراکی، مواد اولیه مورد نیاز برای تولید ممکن است وارداتی باشند یا قیمت آنها به نرخ ارز خارجی وابسته باشد. در این صورت، تغییرات نرخ دلار قیمت مواد خوراکی و تولیدات مرتبط را تحت تأثیر قرار خواهد داد. همچنین تغییرات نرخ ارز می‌ تواند تأثیر مستقیمی بر قیمت مواد خوراکی در بازار جهانی داشته باشد. اگر قیمت دلار نسبت به سایر ارزها افزایش یابد، ممکن است کشورهای صادرکننده مواد خوراکی قیمت‌ ها را برای تعادل ارزی تنظیم کنند و این تغییرات در قیمت را به بازارهای دیگر منتقل کنند.

عوامل داخلی همچون تورم، نرخ بهره، سیاست‌ های دولتی و عوامل اقتصادی داخلی نیز می‌ توانند تأثیرگذار بر قیمت مواد خوراکی باشند. تغییرات نرخ ارز ممکن است تأثیر مستقیمی بر این عوامل داخلی داشته باشد و در نتیجه قیمت مواد خوراکی را تحت تأثیر قرار دهد.در نهایت، تأثیر دلار بر قیمت مواد خوراکی به وضعیت خاص هر کشور و عوامل مختلفی که در آن تعیین‌ کننده قیمت هستند، بستگی دارد.

بر همین اساس خبرنگار گسترش نیوز در گفتگو با علی رضایی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس و نماینده کنگاور به عوامل موثر بر تاثیر نرخ ارز بر قیمت کالاهای اساسی پرداخته است که در ادامه مطلب می خوانیم.

 

تاثیر قابل پیش بینی کردن نرخ ارز بر اصناف

علی رضایی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در پاسخ به این سوال که قابل پیش بینی کردن نرخ ارز چه تاثیری بر اصناف دارد، گفت: تاثیر نرخ ارز را باید با تغییراتی که در بازار رخ می دهد، بررسی کرد. باید دید بازار نسبت به تغییرات نرخ ارز چه واکنشی نشان می دهد.  

وی در خصوص قیمت گذاری دستوری توسط دولت افزود: هیچ زمان قیمت گذاری دستوری، تعیین کننده نرخ نبوده است. معمولا نرخ با عرضه و تقاضا مشخص می شود. در اغلب بازارها مثل بازار سرمایه، بازار مسکن و بازار خودرو هیچ موقع قیمت دستوری تعیین کننده روند بازار نبوده است. معمولا قیمت گذاری دستوری نتیجه عکس دارد و باید اجازه داد، آن مکانیسم بازار یا همان نظام عرضه و تقاضا تعیین کننده باشد. در مجموع اگر دولت چنین برنامه ای برای قیمت گذاری در نظر داشته باشد به احتمال زیاد جواب نخواهد داد.

عملکرد دولت درباره دلارزدایی اقتصاد

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس خاطرنشان کرد: مجلس جلسات زیادی در زمینه کم کردن وابستگی اقتصاد کشور به دلار داشته است اما اینکه تاثیری داشته است یا خیر را مردم باید قضاوت کنند. اگر نتیجه عملکرد و تصمیمات اقتصادی کشور در سفره مردم دیده نمی شود، نباید به خودمان نمره خوبی بدهیم. در این شرایط ارزیابی این است که خوب نبوده است چون اگر خوب بود، رضایتمندی مردم بیشتر می شد. در حال حاضر میزان نارضایتی در مردم بالا است. این نارضایتی به این دلیل است که تاثیرات عملکرد دولت در سفره مردم ملموس نیست. کلا اگر اقتصاد در سطح کلان وضعیت خوبی داشته باشد، می گوییم دولت شاخص های اقتصادی را بر اساس کاهش تورم پیش برده است.

تصمیمات اشتباه دولت در حوزه گوشت

رضایی در پایان به خبرنگار گسترش نیوز گفت: رئیس کل بانک مرکزی در صحبت های اخیر خود به طور خاص به گوشت اشاره کرد گفت در مورد گوشت موفق نبودیم و اشتباه کردیم. سیاست های ارزی دولت، وزیر اقتصاد و بانک مرکزی در خصوص گوشت تصمیمات اشتباهی گرفتند. در روزهای اخیر قیمت گوشت از ۴۰۰ هزار تومان به ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان رسیده است. بنابراین با اتفاقاتی که شاهد هستیم باید تاکید کنم که سیاست های اقتصادی در کشور کارآمد نیست اما در مقاطع کوتاهی در جهت ثبات آن اقدام شده است.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]