سویی رکورد زد / رکورد نیم میلیارد دلار TVL
سویی رکورد زد / رکورد نیم میلیارد دلار TVL

بر اساس داده‌های جدید منتشرشده، رشد چشمگیر سویی در بخش دیفای همچنان ادامه دارد، به طوری که ارزش TVL این شبکه به تازگی از ۵۰۰ میلیون دلار فراتر رفته و جایگاه این شبکه در بین ۱۰ اکوسیستم برتر دیفای مستحکم‌تر شده است.

پس از افزایش بیش از ۱،۵۰۰ درصدی ارزش کل دارایی‌های قفل‌شده (TVL) در شبکه سویی در پنج ماه آخر سال ۲۰۲۳، ارزش TVL آن از ابتدای سال ۲۰۲۴ بیش از دو برابر شده است.

بر اساس داده‌های جدید منتشرشده، رشد چشمگیر سویی در بخش دیفای همچنان ادامه دارد، به طوری که ارزش TVL این شبکه به تازگی از ۵۰۰ میلیون دلار فراتر رفته و جایگاه این شبکه در بین ۱۰ اکوسیستم برتر دیفای مستحکم‌تر شده است.

در کنار صعود چشمگیر ارزش TVL، فعالیت‌های آنچین سویی نیز شاهد یک رشد انفجاری بوده است. حجم معاملات هفتگی سویی در بخش دیفای، نسبت به دوره قبل ۶۳ درصد افزایش یافته و به ۷۴۵ میلیون دلار رسیده است. از این لحاظ، سویی در حال حاضر در بین ۵ اکوسیستم برتر فعال قرار دارد.

رشد مداوم شبکه سویی نشان می‌دهد که چگونه فناوری زیربنایی آن در توانمندسازی توسعه‌دهندگان برای ایجاد محصولاتی که چالش‌های دنیای واقعی را حل می‌کنند، حیاتی است.

طی دو هفته گذشته، سویی همچنین از آغاز چندین همکاری استراتژیک با پروژه‌های پیشرو در صنعت کریپتو خبر داده است. این تیم اخیراً اعلام کرد که به منظور ایجاد اولین استیبل کوین بومی خود، با اوندو فایننس (Ondo Finance)، سومین سازمان بزرگ در بخش دیفای دارایی‌های دنیای واقعی، وارد همکاری شده است. سویی همچنین اخیراً خبر داده که بانکسا (Banxa)، ارائه‌دهنده زیرساخت پرداخت‌های رمزارزی، توکن SUI را به پلتفرم خود اضافه خواهد کرد.

در زمان نگارش این خبر، ارز دیجیتال سویی با قیمت ۱٫۵۷ دلار معامله می‌شود که در مقایسه با ۲۴ ساعت گذشته، بیش از ۲٫۵ درصد رشد دارد.

شبکه Sui چیست؟

شبکه Sui یک بلاکچین لایه ۱ بدون نیاز به مجوز و پلتفرمی برای ایجاد قرارداد هوشمند است که مقیاس‌پذیری افقی (Horizontally) دارد و می‌تواند تراکنش‌ها را به صورت موازی پردازش کند. مقیاس‌پذیری افقی بدین معناست که هر تراکنش به چند بخش تقسیم می‌شود و هر بخش توسط یک نود پردازش می‌شود و نودها دیتاهای کامل تراکنش را در اختیار ندارند.

این شبکه از اجماع برای تراکنش‌های ساده (ارسال دارایی‌ها) چشم‌پوشی می‌کند و از اصول ساده‌تر و با تاخیر کمتر برای تراکنش‌های پرداختی و انتقال دارایی‌ها استفاده می‌کند. این موضوع می‌تواند تعدادی از برنامه‌های کاربردی جدید حساس به تاخیر، از بازی گرفته تا پرداخت خرده‌فروشی در نقاط فیزیکی فروش را امکان‌پذیر کند؛ زیرا رسیدن به اجماع در نودها مقداری زمان‌بر است و عدم استفاده از این سیستم، می‌تواند سرعت فرآیندها را افزایش دهد.

سویی با زبان برنامه‌نویسی Rust (زبان سولانا) نوشته شده و اسمارت کانترکت‌های آن نیز با زبان Move نوشته می‌شوند. برنامه‌های نوشته شده با Move، عملیات مختلف مربوط به دارایی‌ها را تعریف می‌کنند؛ عملیاتی مانند قوانین شخصی‌سازی شده برای ساخت دارایی‌ها، انتقال دارایی‌ها بین مالکان جدید و عملیاتی که دارایی‌ها را تغییر می‌دهد.

بلاکچین Sui چگونه کار می‌کند؟

همانطور که اشاره کردیم، این شبکه برای تراکنش‌های ساده سیستم اجماع ندارد و تاییدیه‌ها را بسیار ساده‌تر انجام می‌دهد. سویی از یک سیستم برد-برد بین فرستنده و ولیدیتورها استفاده می‌کند که در ادامه بیشتر توضیح می‌دهیم.  شبکه Sui‌ سه مولفه کلیدی دارد:‌

*    اشیا یا آبجکت‌ها: سویی Objectهایی دارد که توسط پکیج‌های زبان Move ساخته و مدیریت می‌شوند. البته همین پکیج‌ها نیز خود شامل آبجکت‌ها هستند. این اشیا می‌توانند به دو دسته تقسیم شوند: داده‌های قابل تغییر و بسته‌های تغییرناپذیر. واحد یا یونیت اصلی در سویی، آبجکت است. برخلاف دیگر بلاک‌چین‌ها که فضای ذخیره‌سازی آنها متمرکز بر حساب‌ها یا اکانت‌هاست، سویی روی آبجکت‌ها متمرکز است. هر اسمارت کانترکت، یک Object است (که با نام پکیج آبجکت شناخته می‌شود) و این قراردادهای هوشمند اشیای Move‌ را مدیریت می‌کنند.

*    تراکنش‌ها: تمام تغییرات روی دفتر کل سویی، از طریق تراکنش‌ها انجام می‌شود. هر تراکنشی که در شبکه انجام می‌شود، حالت دفتر کل را تغییر می‌دهد. تراکنش‌ها می‌توانند آبجکت‌ها را بسازند، از بین ببرند، بنویسند و آنها را به آدرس‌های دیگر ارسال کنند.

*    ولیدیتورها: این شبکه توسط مجموعه‌ای از اعتبارسنج‌های مستقل مدیریت می‌شود که هر کدام از آنها نرم‌افزار شخصی خود را روی یک ماشین جداگانه دارد (و یا گروهی از ماشین‌هایی که توسط یک ولیدیتور مدیریت می‌شود).

شبکه Sui یک دفتر کل توزیع شده است، که مجموعه‌ای از آبجکت‌های قابل برنامه‌ریزی را ذخیره می‌کند. هر Object با یک آی‌دی منحصربه‌فرد شناسایی می‌شود. هر شی متعلق به یک آدرس واحد است و هر آدرس می‌تواند متعلق به تعدادی از آبجکت‌ها باشد.

 

منبع:

رمزارز نیوز

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]