بی ثباتی در بازار ارز / قیمت تتر به دلار می رسد؟
بی ثباتی در بازار ارز / قیمت تتر به دلار می رسد؟

بر اساس بررسی‌ها، نشانه‌ها نشان می‌دهد که اقدامات بازارسازان منجر به افزایش حباب درهم و نوسانات قیمت تتر شده است. این موضوع احتمالاً نشان از کاهش تحکم بازارسازان دارد و ممکن است منجر به ادامه روند نزولی در بازار ارز شود.

هنگامی که هیجانات در بازار ارز و سکه افزایش می‌یابد، بازارساز ممکن است دامنه نوسان قیمت گواهی سکه را کاهش دهد تا از افزایش هیجانات در بازار ارز جلوگیری کند. با اعمال محدودیت‌هایی برای دامنه نوسان قیمت گواهی سکه بورسی، دیگر امکان پیشتازی سکه در بورس وجود ندارد و با عدم همراهی قیمت گواهی سکه بورسی با قیمت سکه امامی در بازار آزاد، قیمت سکه در بازار آزاد نیز پایدار می‌شود.

در نوسان قیمتی که اخیرا در بازار ارز و سکه به وجود آمد بازارساز دامنه نوسان گواهی سکه را به مثبت و منفی یک درصد کاهش داد، این رویکرد در ابتدا باعث تشکیل صف خرید برای سکه شد و در نهایت با سقوط قیمت سکه در بازار آزاد صف فروش و کاهش حجم معاملات را برای سکه بورسی رقم زد.

در نیمه پایانی هفته قبل، دامنه نوسان سکه رفاه به حالت عادی مثبت و‌منفی پنج درصد بازگشت و بازارساز دست خود را از روی نوسانات قیمتی سکه بورسی برداشت. از آنجایی که محدودیت دامنه نوسان برای کنترل نوسانات قیمتی در کوتاه‌مدت انجام می‌شود بازگشت دامنه نوسان به حالت قبل، نشان می‌دهد که بازارساز دیگر مانند گذشته نگران نوسانات قیمتی در بازار نیست البته بررسی سطح حباب درهم نیز تایید کننده این مسئله است. چرا که حباب درهم کاهش یافته و دیگر درگیر نوسانات بالا نیست. با توجه به شروع تعطیلات سال نوی چینی و کاهش حباب درهم آنچه مشخص است آنست که دست بازارساز در بازار ارز و سکه باز شده‌است.

در هیجانات افزایشی بازار ارز قیمت تتر از دلار تهران پیش می‌افتد، در حال حاضر قیمت تتر کمتر از دلار تهران است که نشان می‌دهد انتظارات افزایشی و هیجان معاملاتی در میان معامله‌گران فروکش کرده است.

برداشتن همزمان محدودیت دامنه نوسان سکه بورسی، کاهش سطح حباب درهم امارات و عقب افتادن تتر از قیمت دلار عواملی است که هشدار میدهد احتمالا  اصلاح بازار ارز ادامه‌دار است مگر آنکه ریسک تازه‌ای به وجود آید.

بازار سرمایه ساید شد

بازار سرمایه چندوقتی است نه بالا می‌رود و نه دل پایین آمدن دارد. قیمت ‌ها در این بازار روند ساید به خود گرفته‌اند، دامنه نوسانات محدود شده است محدوده حمایتی دو‌میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی که در ابتدای هفته قبل از دست رفته بود دوباره پس گرفته شد.

چرا ارزش معاملات خرد کاهش یافت؟

ارزش معاملات خرد تحت تأثیر افزایش سود سپرده بدون ریسک در گواهی سپرده خاص و فراخوان ثبت نام خودروهای وارداتی کاهش پیدا کرده‌است و در کانال سه هزار میلیارد تومانی است. افزایش سطح ریسک‌ها در منطقه طلا و ارز را صعودی کرده بود ولی در حال حاضر سطح ریسک‌ها برای ایران کمتر شده است. برخی تحلیلگران معتقدند که غالبا در ابتدا دلار حرکت کرده، رشد می کند و پس از آن بازار سرمایه با فاصله حرکت می‌کند. بنابر تایید تحلیلگران و‌مقایسه‌های انجام شده بازار سرمایه از سایر بازارها عقب است و با وجود رشد بیش از صد درصدی سایر بازارها از سال ۹۹، بورس درسقف سال ۹۹ گیر کرده است.

آنچه که باعث عقب ماندگی بورس از سایر بازارها شده است، قیمت‌گذاری دستوری، کاهش کارایی اطلاعاتی، افزایش ریسک‌های سیستماتیک، سیاست‌های انقباضی پولی، مشکلات نقدینگی شرکت‌ها و … است که بر سقوط بازارها دامن زده است، ولی با تمام این مسائل بازار سرمایه در حال حاضر ارزنده است و بزرگترین رقیب آن سطح سود بدون ریسک می‌باشد که باید بتواند با آن رقابت کرده و پیش بیفتد.

به هرحال بازار سرمایه با تمام ریسک‌های مطرح شده دست و پنجه نرم کرده و با احتساب این مشکلات در سطح کنونی قرار گرفته است.در شرایطی که سیاست پولی کشور انقباضی‌تر است در صورتی که حواس نقدینگی از سود سپرده و خودروهای وارداتی پرت شود و به سمت بازار سرمایه متمایل شود با ورود نقدینگی به بازار سرمایه می‌توان روزهای بهتری را برای بازار سرمایه متصور بود و به مقاومت‌های قیمتی فکر کرد.

منبع:

اکوایران

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]