جزئیات مهم درباره حراج طلا / واکنش بازار چه بود؟
جزئیات مهم درباره حراج طلا / واکنش بازار چه بود؟

آگهی برگزاری هفتمین جلسه حراج حضوری شمش طلای استاندارد در مرکز مبادله ارز و طلای ایران منتشر شده است.

طبق شیوه‌ نامه نحوه برگزاری حراج حضوری شمش طلای استاندارد در مرکز مبادله ارز و طلای ایران مورخ ۹ بهمن ماه ۱۴۰۲، در هفتمین جلسه حراج شمش طلای استاندارد به تاریخ سه شنبه ۲۴ بهمن ماه ۱۴۰۲، انجام خواهد شد.

زمان جلسه حراج از ساعت ۱۲ تا ۱۶ است و وجه الضمان مبلغ ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال ( ۳،۵۰۰،۰۰۰،۰۰۰ ریال) به ازای هر قطعه شمش طلای استاندارد است.

متقاضی خرید می تواند تا ساعت ۲۴ روز دوشنبه ۲۳ بهمن ماه ۱۴۰۲ مبلغ وجه الضمان را پرداخت کند.

مبلغ وجه الضمان باید نزد بانک ملی ایران، شعبه بانک کارگشایی مرکز و به شماره حساب مرکز مبادله ارز و طلای ایران پرداخت شود.

واکنش بازار به حراج شمش طلا

ششمین حراج حضوری شمش طلا در مرکز مبادله ارز و طلای ایران روز سه شنبه ۱۷ بهمن ماه در تالار معاملات طلای مرکز مبادله ایران برگزار شد. به گونه‌ای که در پایان این حراج، از مجموع ۴۶ قطعه شمش طلای استاندارد یک کیلوگرمی عرضه شده، ۳۴ شمش طلای استاندارد، با میانگین قیمت ۳ میلیارد و ۴۹۱ میلیون تومان، مورد معامله طرفین قرار گرفت.

این در حالی است که پیش از این در مراحل اول تا پنجم، روند حراج شمش طلا در مرکز مبادله به شرح زیر بود؛

اولین حراج مرکز مبادله در تاریخ ۲۷ دی ماه برگزار و در نهایت ۱۰ کیلو شمش به نرخ نزدیک به بازار آزاد فروخته شد. سپس برای مرحله دوم حراج طلا، متقاضیان در چهارمین روز بهمن به خیابان وزرا رفتند تا قیمت‌های پیشنهادی برای خرید ۳۷ کیلوگرم شمش یک کیلویی عرضه شده را اعلام کنند و در نهایت ۵ کیلوگرم آن معامله شد.

در ادامه سومین حراج نیز برگزار شد، به گونه‌ای که در هشتم بهمن ماه، از مجموع ۱۱۲ شمش طلای عرضه شده استاندارد یک کیلوگرمی با عیار ۹۹۵ در هزار، ۷۹ شمش طلای استاندارد مورد معامله قرار گرفت و اعلام شد: میانگین قیمت معامله شده، ۳ میلیارد و ۶۳۵ میلیون تومان بوده است.

اما چهارمین مرحله که با تغییراتی نیز همراه بود، دو روز قبل، یعنی چهارشنبه ۱۱ بهمن ماه برگزار شد؛ بنابراین، در این مرحله، جمعا ۱۱۶ قطعه شمش طلای استاندارد صادرکنندگان بخش خصوصی عرضه شد که از این میزان ۱۱ قطعه شمش با میانگین قیمت ۳ میلیارد و ۷۶۰ میلیون تومان مورد معامله قرار گرفت.

در پنجمین حراج طلا نیز، یکشنبه ۱۵ بهمن ماه از مجموع ۱۱۲ شمش طلای عرضه شده استاندارد یک کیلوگرمی با عیار ۹۹۵ در هزار، ۹۴ شمش طلای استاندارد با میانگین قیمت ۳ میلیارد و ۵۳۵ میلیون تومان مورد معامله طرفین قرار گرفت؛ بنابراین در مجموع شش مرحله حراج شمش‌های طلای صادرکنندگان در مرکز مبادله ارز و طلای ایران، ۴۳۳ کیلو شمش طلا به حراج گذاشته شد که از این میزان، ۲۳۳ کیلو معامله شد و به دست متقاضیان رسید. متقاضیانی که بر اساس اعلام مرکز مبادله شامل «فروشندگان عمده شمش طلا»، «تولیدکنندگان و سازندگان فعال مصنوعات طلا» و «خرده فروشان طلای آبشده» و «بانک عامل با تایید بانک مرکزی» هستند.

سخنگوی مرکز مبادله ایران درباره تاثیر حراج شمش بر بازار ارز و طلا گفته است: طبیعتا بازار طلا همان‌طور که از بازار ارز تاثیر می‌گیرد؛ به همان نسبت بر این بازار اثر دارد. وقتی عرضه طلا در بازار انجام می‌شود و کسانی که نیاز‌های مصرفی دارند، می‌توانند این نیاز را تامین کنند، اثر آن بر بازار طلا و به موازات آن بازار ارز نمایان می‌شود.

عوامل موثر بر قیمت طلا

چندین عامل می‌تواند بر قیمت طلا تأثیر بگذارد. برخی از این عوامل عبارتند از:

عرضه و تقاضا: عرضه و تقاضا برای طلا می‌تواند قیمت آن را تحت تأثیر قرار دهد. اگر تقاضا برای طلا افزایش یابد و عرضه ثابت بماند یا کاهش یابد، قیمت ممکن است افزایش یابد.

نرخ بهره: نرخ بهره تعیین کننده قدرت خرید و سرمایه‌گذاری است. زمانی که نرخ بهره پایین است، سرمایه‌گذاران به دنبال سرمایه‌گذاری در طلا می‌گردند و این می‌تواند قیمت طلا را افزایش دهد.

 نرخ تورم: در صورت وجود تورم، ارزش پول کاهش می‌یابد و سرمایه‌گذاران به دنبال سرمایه‌گذاری در دارایی‌های آلترناتیو مانند طلا هستند. این می‌تواند قیمت طلا را افزایش دهد.

 وضعیت اقتصادی جهانی: در زمان‌های ناپایداری اقتصادی یا بحران‌های سیاسی، سرمایه‌گذاران به دنبال سرمایه‌گذاری در دارایی‌های امن مانند طلا هستند. این می‌تواند قیمت طلا را افزایش دهد.

 تغییرات ارزش ارز: طلا به عنوان یک دارایی جهانی محسوب می‌شود و قیمت آن تحت تأثیر تغییرات ارزش ارزها قرار می‌گیرد. اگر ارز ملکه طلا (مانند دلار آمریکا) کاهش یابد، قیمت طلا ممکن است افزایش یابد.

عوامل جغرافیایی و سیاسی: عواملی مانند بحران‌های سیاسی، جنگ‌ها و تنش‌های جهانی نیز می‌توانند قیمت طلا را تحت تأثیر قرار دهند. در زمان‌های ناپایداری، سرمایه‌گذاران به دنبال دارایی‌های امن مانند طلا می‌گردند.

مهم است بدانید که قیمت طلا تحت تأثیر تعداد زیادی عامل قرار می‌گیرد و تحلیل صحیح قیمت طلا نیازمند بررسی و تحلیل چندین عامل است

منبع:

ایرنا

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]