مدیرکل زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کرمان از کشف رد پای پرندگان در رسوبات ۳۳ تا ۲۷ میلیون سال پیش در ناحیه قم خبر داد.

به گزارش اقتصادآنلاین، رشیدی، مدیرکل زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کرمان گفت: در حین اجرای پروژه طرح تحول زمین­‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی در پهنه قم- مرکزی و طی برداشت صحرایی برگه زمین­‌شناسی یک‌پنجاه‌هزارم حسین‌آباد میش‌مست، ردپای پرندگان با سن احتمالی الیگوسن زیرین (سازند قرمز زیرین) مربوط به ۳۳ تا ۲۷ میلیون سال پیش، توسط دکتر محمد صالحی تینونی و مهدی قربانی ده­نوی از اداره‌کل زمین‌شناسی کرمان و دکتر رضا کهنسال از سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در حوالی آبادی ده­نار کشف شد.
به گفته رشیدی، ردپاها در قاعده سازند قرمز زیرین و بر روی سطح زیرین لایه ماسه‌­سنگ قرمز رنگ ریزدانه که در تناوب با لایه­‌های سیلتستون نهشته شده به جای مانده‌­اند.
وی خاطرنشان کرد: طول بزرگ رد پاها حدود ۳ سانتی­متر  است و جدای از اثرات ردپای پرندگان، آثار فراوانی از موجودات حفار، فلوت­کست، ریپل مارک و ترک‌­های گلی از دیگر شواهد رسوب­‌شناسی این افق است.
مدیرکل زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کرمان خاطرنشان کرد: مطالعات تکمیلی این رخداد بسیار زیبای دیرینه‌­شناسی برای تشخیص نوع و گونه این پرندگان به کمک متخصصان دیرینه­­‌شناسی در دست انجام است.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]