طلا مرز ۳ میلیون تومان را رد کرد / پیش بینی جدید درباره وضعیت بازار
طلا مرز ۳ میلیون تومان را رد کرد / پیش بینی جدید درباره وضعیت بازار

محمدولی گفت: قیمت طلا و سکه با خبر حراج باید تغییرات زیادی را به خود می دید اما روند بازار چون روزهای گذشته در حال تداوم است و اتفاق جدید را در بازار طلا و سکه شاهد نبودیم. امیدواریم در روزهای پایانی سال داد و ستد بهتری را در بازار شاهد باشیم.

روزهای آخر سال در تمام بازارهای فعال کشور، جنب و جوش بیشتری مشاهده می شود. اغلب فعالان در صنعت های مختلف به دنبال بیشترین سود و بیشترین بازدهی و جمع کردن صورت مالی یکساله خود هستند. صنعت طلا نیز از این قاعده مستثنی نیست و طی سالیان متوالی این پیش بینی بین فعالان صنعت طلا رایج بوده است که همیشه اسفند ماه، ماه پر فروشی در صنعت طلا است. با این حال قیمت طلا همواره تحت تاثیر عوامل مختلفی با نوسان روبرو بوده است و همیشه یک طیف ثابت را دنبال نمی کند.

از طرفی برخی از مردم در انتهای سال به دنبال سرمایه گذاری در بازارهای مختلف هستند و خرید طلا و سکه همیشه جذابیت خاصی در این زمینه داشته است. حراج ربع سکه در یکشنبه هفته جاری، اتفاقی جدید در بازار طلا و سکه بود و با چالش هایی نیز همراه بود. بر همین اساس خبرنگار گسترش نیوز در گفتگو با آیت محمدولی، کارشناس بازار طلا و سکه و رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر به بررسی عوامل موثر بر بازار طلا و تاثیر حراج سکه بر روند بازار پرداخت که مشروح این گفتگو را در ادامه می خوانیم.

نقش حراج سکه بر بازار طلا و سکه

آیت محمدولی، کارشناس بازار طلا و سکه به خبرنگار گسترش نیوز گفت: تجربه ثابت کرده است که در زمینه بازار طلا چنین طرح هایی مثل حراج سکه یا عرضه سکه توسط بانک مرکزی، خیلی نتوانسته است تغییر زیادی ایجاد کند. در گذشته هر وقت اعلام می کردند در فلان تاریخ عرضه سکه یا طلا در دست است، تاثیر اساسی آن بر بازار قابل مشاهده بود اما همان طور که می بینید در وضعیت بازار طلا و سکه تاثیر آنچنانی را شاهد نیستیم. دلیل آن هم این است که زیرساخت های لازم برای اجرایی شدن برخی از طرح ها هنوز وجود ندارد و به همین خاطر وضعیت بازار را خیلی تغییری نمی دهد.

وی افزود: قیمت طلا و سکه با خبر حراج باید تغییرات زیادی را به خود می دید اما روند بازار چون روزهای گذشته در حال تداوم است و اتفاق جدید را در بازار طلا و سکه شاهد نبودیم. البته شاید در برخی موارد خیلی جزئی قیمت طلا و سکه دچار نوسان شده است که این تغییرات جزء طبیعت بازار است و نمی توان این اتفاق را تحت تاثیر حراج سکه دانست.

کارشناس بازار طلا و سکه خاطرنشان کرد: انتظار داشتیم یک آرامش خوبی در بازار طلا و سکه اسفند ماه حاکم شود و در این ماه نسبت به ماه های گذشته داد و ستد بهتر شود و هم اینکه مردم نیازهایشان را در بحث خرید، برطرف کنند اما این انتظار آن طور که باید اتفاق نیفتاد. امیدواریم در این چند روز باقیمانده تا سال نوی شمسی آرامش واقعی به بازار برگردد و آن داد و ستد حداقلی در بازار صنعت طلا رخ دهد.  

قیمت هر گرم طلا مرز ۳ میلیون تومان رد کرد

محمدولی اظهار داشت: قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار در هفته های گذشته و مخصوصا در روزهای اخیر در برخی مواقع مرز ۳ میلیون تومان را هم رد کرد و باز به زیر ۳ میلیون بازگشت. پیش بینی قیمت طلا همیشه چالش های مخصوص به خود را داشته است و اتفاقات اخیر مثل حراج سکه نیز ممکن است بر روند آن تاثیر گذار باشد. همچنین ارتباطات بین کشورها، سفرهای ریاست جمهوری در این کره خاکی و همچنین ارتباطات و نحوه رایزنی ها بین کشورها مختلف همه می تواند بر بازارهای مالی و مخصوصا بازار طلا و سکه اثر گذار باشد.

وی افزود: از همه مهم تر وضعیت بازار ارز و نحوه کنترل نرخ ارز است که امیدواریم، قیمت دلار به آرامش نسبی برسد تا وضعیت بازار و تقاضای طلا و سکه نیز در راستای آن به آرامش برسد. در حال حاضر اسم این روندی که در یک ماه اخیر می بینیم، کاسبی نمی توان گذاشت، به خصوص در بحث صنعت طلا که در خصوص طلای خام می بینیم که حدود ۳ میلیون تومان قیمت دارد، طبیعتا صنعت طلا آن داد و ستد یا کاسبی مد نظر را نتوانسته است انجام دهد.

قوانین خود ساخته توسط برخی طلا فروش ها

کارشناس بازار طلا و سکه در پایان به خبرنگار گسترش نیوز گفت: نداشتن فاکتور خرید در زمان تعویض یا فروش طلا همیشه جزء دردسرهای مشتریان طلا است و این قانون که طلا باید حتما با فاکتور فروش فروخته یا تعویض شود همواره وجود دارد. برخی از طلافروش ها قانون ها من درآوردی در داد و ستد این مدل مشتری ها دارند. به عنوان مثال یکی از واحدهای صنفی فروش طلا این طور عنوان کرد که طلای بدون فاکتور در صورتی تعویض می شود که طلای درخواستی شما حتما ۲ برابر طلای خودتان وزن داشته باشد! این قانون کاملا ساختگی و خلاف مقررات است. در مجموع طلا فروشان این اجازه را ندارند مصنوعات مشتری را بدون ارائه فاکتور فروش بخرند، مگر اینکه فرد توسط طلافروش کاملا شناخته شده باشد و در این صورت شاید بتوان این مبادلات را انجام داد. در برخی موارد دیده شده است که برخی همکاران طلافروش در زمینه خرید طلای بدون فاکتور به مشکل خوردند و بنابراین توصیه می شود که این معاملات را انجام ندهند.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]