درد مشترک کارگران و بازنشستگان / حال نیمی از جمعیت کشور خوش نیست
درد مشترک کارگران و بازنشستگان / حال نیمی از جمعیت کشور خوش نیست

نصراله دریابیگی: ما به عنوان نمایندگان قانونی بازنشستگان هرچه فریاد می‌زنیم و به مسئولان راجع به تبعات بی‌توجهی به مشکلات جامعه ازجمله کارگران و بازنشستگان هشدار می‌دهیم؛ کسی توجه نمی‌کند و صرفاً وعده می‌دهند.

نصراله دریابیگی با اشاره به ایثار و از خودگذشتگی کارگران در طول سال‌های پس از انقلاب، تاکید کرد که کارگران و بازنشستگان در طول فعالیت تولیدی خود برای اثبات وفاداری خود به انقلاب و رهبری با حداقل‌ها کار کرده‌اند و امروز نباید که مورد بی‌توجهی و کم لطفی دولت و مجلس قرار بگیرند.

این فعال کارگری تصریح کرد: در سالهای اخیر قدرت خرید کارگران و بازنشستگان تامین اجتماعی همانند سایر اقشار کشور ۵۰ تا ۶۰ درصد کاهش یافته و این درحالی است که ۷۰ درصد آنان جزو حداقل بگیران هستند و با حقوق‌های ۷ تا ۹ میلیون تومانی روزگار می‌گذرانند.

دبیر اجرایی خانه کارگر مازندران در ادامه با بیان اینکه تشکل‌های کارگری و بازنشستگی استان به مصوبه شورای عالی کار در خصوص دستمزد ۱۴۰۳ معترض هستند، گفت: اساس کار شورای عالی کار تصمیم گیری در قالب احترام به نظرات نمایندگان کارگری و کارفرمایی است و دولت بیشتر نقش یک ناظر را ایفاء می‌کند اما امروز به نظر می‌رسد اصل سه جانبه گرایی توسط دولت به سخره گرفته شده و شاهد هستیم بی‌آن که رای نمایندگان کارگری درباره دستمزد ۱۴۰۳ اخذ شود؛ دولت و گروه کارفرمایی مصوبه مزد را امضاء و به جامعه بزرگ کارگری توهین می‌شود!

رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی استان مازندران گفت: ماده ۴۱ قانون کار خط قرمز جامعه کارگری و مواد ۹۶ و۱۱۱ تامین اجتماعی همچون ماده ۴۱ قانون کار؛ تکلیف را درباره نحوه تعیین دستمزد تعیین کرده‌اند و ما نمی‌دانیم که در دولت به ادعاهای عزیزان گوش دهیم یا به اعمال و رفتارشان توجه کنیم.

این فعال کارگری گفت: البته کارگران و بازنشستگان و تشکل‌های مربوطه در این سال‌ها بارها و بارها شاهد به مسلخ بردن قوانین و الزامات قانونی توسط دولت‌ها بوده‌اند؛ امروز کدامیک از موازین مصرح در قانون اساسی مورد توجه واقع شده است؟ آموزش و درمان رایگان؛ قانون الزام درمان رایگان در تامین اجتماعی، دستمزد و…

نایب رئیس کانون عالی بازنشستگان تامین اجتماعی کشور افزود: ما به عنوان نمایندگان قانونی بازنشستگان هرچه فریاد می‌زنیم و به مسئولان راجع به تبعات بی‌توجهی به مشکلات جامعه ازجمله کارگران و بازنشستگان هشدار می‌دهیم؛ کسی توجه نمی‌کند و صرفاً وعده می‌دهند.

دریابیگی گفت: به عنوان فرزند این انقلاب و یک خادم خطاب به تمامی مسئولان از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گرفته تا وزرای دولت و نمایندگان مجلس اعلام می‌کنم که حال نیمی از جمعیت کشور خوش نیست و قرار نبود که با فرزندان انقلاب چنین رفتارهایی صورت بگیرد.

او ادامه داد: درباره وضعیت دستمزد خواهش من از دولت و مجلس این است که به این موضوع مهم ورود کنند و اجازه ندهند شورای عالی کار به عنوان نهادی قانونی و بین المللی توسط برخی افراد تضعیف گردد؛ ما اصل سه جانبه گرایی را که جزو اصول مسلم سازمان جهانی کار است، پذیرفته‌ایم و باید درخصوص نحوه تعیین مزد هم اصول قانونی رعایت گردد.

دریابیگی گفت: مایه شرمساری است که بازنشسته‌ای بعد از سال‌ها کار و تلاش به دنبال وام برای درمان بیماری‌هایش باشد؛ برای هزینه‌های زندگی وام بگیرد! بعد هم بگوییم بازنشستگان الگو و آیینه کارگران باشند!

او ضمن انتقاد شدید از دستمزد سال جاری کارگران گفت: سالهاست که می‌گوییم دستمزد باید به گونه‌ای باشد که آثار تورم را جبران نماید؛ امروز با صدای بلند فریاد می‌زنیم که دستمزد ۹ میلیونی بازنشستگان جوابگوی کدام مخارج آنان دراین اقتصاد متورم است؟ کدام وکیل و دولت مردی می‌تواند با ماهیانه ۹ میلیون تومان شکم زن و بچه‌اش را سیر کند؟ برخی از مسئولان مرتبا شعار می‌دهند و می‌گویند کارگران و بازنشستگان باید به خدا توکل کنند.

دریابیگی ادامه داد: یک کارگر با دریافت حداقل حقوق هیچگاه نمی‌تواند صاحب خانه شود. بیش از۹۰ درصد تعاونی‌های مسکن و مصرف کارگری در رکود هستند! چرا کمک نمی‌کنند تا تعاونی‌های مصرف کارگری احیاء شوند؟ همین اتحادیه عریض و طویل امکان می‌تواند بزرگ‌ترین کمک حال معاش کارگران باشد و نیاز به همراهی دارد.

این فعال کارگری ادامه داد: تشکل‌ها و نهادهای کارگری تضعیف شده‌اند. امروز باید اتحاد و همبستگی در دستور کار تمامی نهادهای کارگری و بازنشستگی قرار گیرد تا صدایی واحد و بلند داشته باشیم.

منبع:

ایلنا

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]