جزئیات جدید از توقف واردات خودروهای کارکرده/ شرایط ترخیص مشخص شد؟
جزئیات جدید از توقف واردات خودروهای کارکرده/ شرایط ترخیص مشخص شد؟

اکو ایران: وضعیت واردات خودروی کارکرده به کشور برای متقاضیان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. در‌حالی‌که بانک مرکزی هنوز منشا ارز واردات را تایید نکرده معاون صمت از اجرایی شدن واردات خودروهای کارکرده و رفع نگرانی متقاضیان خبر داده است.

به گزارش اکوایران، اخبار مربوط به واردات خودروهای کارکرده این هفته در بازار حسابی سروصدا کرد. پس از انتشار شایعاتی درباره ممنوعیت ثبت‌ سفارش واردات خودرو دست‌دوم، بانک مرکزی اعلام کرد با تشکیل کارگروهی به دنبال تدوین دستورالعمل برای تنظیم فرآیند احراز و تایید منشاء ارز مورد نیاز برای واردات خودروهای دست دوم است.

این نهاد طی بخشنامه‌ای به اشخاص حقوقی و حقیقی توصیه کرد تا قبل از تنظیم آیین‌نامه، دستورالعمل و ضوابط اجرایی واردات خودروهای کارکرده از هر اقدامی برای واردات خودروی کارکرده اجتناب کنند.

بخشنامه بانک مرکزی در شرایطی ابلاغ شد که احمد آقایی معاون صنایع حمل‌و‌نقل وزارت صمت در پاسخ به برخی جوسازی‌ها در خصوص توقف واردات خودروهای کارکرده به‌خاطر ابلاغ شیوه‌نامه تامین ارز بانک مرکزی، اعلام کرد: واقعیت این است که به صورت کلی، ابتدای سال توافقات لازم را با بانک مرکزی داشتیم و سهمیه ارزی وزارت صمت در دفاتر تخصصی و دستگاه‌ها در حوزه‌های مختلف وزات صمت مشخص شده و طبق دستورالعمل آن، به بازرگانان و شرکت‌های تولیدی، سهیمه ارز تخصیص می‌دهیم. همچنین مقرر شده است منشا ارز خارجی مورد استفاده قرار گیرد و افراد خود تامین کننده ارز واردات باشند، اساسا بانک مرکزی نمی‌تواند مانع از واردات خودروها باشد یا بخواهد از آن جلوگیری کند. شیوه‌نامه ارز بانک مرکزی نیز به‌نوعی در قالب هشدار به مردم است که برای انجام امور واردات دقت بیشتری داشته باشند و دچار زیان‌ها یا برخی سواستفاده دلالان قرار نگیرند.

شرایط ترخیص خودروهای کارکرده 

مهران سالاریه رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده در خصوص آئین‌نامه اجرایی واردات خودروهای دست‌دوم اعلام کرد که برای ترخیص خودروهای کارکرده، ۲ تا ۷ گواهی اسقاط نیاز است و این تعداد به نوع خودرو و رتبه انرژی بستگی دارد.

هر چند او ادامه داد که برای واردات خودرو به داشتن خودرو فرسوده نیازی نیست.

او و همچنین اضافه کرد متقاضیان باید به سامانه ستاد نوسازی مراجعه و در آنجا گواهی اسقاط را با مبلغ ۳۵ میلیون تومان خریداری کند (این مبلغ توسط سازمان حمایت از مصرف‌کننده تعیین شده است)، بعد از آن می‌تواند مجوز شماره‌گذاری را دریافت و خودرو را ترخیص کند.

نکته دیگر در خصوص واردات خودروهای برقی و خودروهای هیبریدی کامل است که این دسته از خودروها مشمول تخفیف در ارائه گواهی اسقاط خواهند شد. متقاضیان می‌توانند از این فرصت استفاده و خودرو با آلایندگی کمتر وارد و عوارض کمتری برای شماره‌گذاری پرداخت کنند.

به گزارش اکوایران ترخیص خودروها در شرایطی امکان پذیر است که علاوه بر موارد یاد شده هرگونه اقدام عملی برای خرید، انتقال و ورود خودرو دست‌دوم به کشور، قبل از انجام تشریفات مربوط به «ثبت سفارش» انجام نشده باشد چرا که اگر کسی برخلاف این رویه اقدام کرده باشد، نباید انتظار ترخیص خودرو کارکرده وارداتی را داشته باشد. 

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]