پنج شنبه, ۳ آبان , ۱۴۰۳
پ
  • شناسه خبر: 142199
  • 24 اکتبر 2024 - 17:45
  • 11 بازدید
  • ۰ دیدگاه

سایه تحریم‌ بر صنعت خودروی روسیه/ رشد ۲ برابری صادرات قطعات خودرو ایران به این کشور

سایه تحریم‌ بر صنعت خودروی روسیه/ رشد ۲ برابری صادرات قطعات خودرو ایران به این کشور
سایه تحریم‌ بر صنعت خودروی روسیه/ رشد ۲ برابری صادرات قطعات خودرو ایران به این کشور

اکوایران: رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودرو از تلاش‌های انجام شده جهت سفارش‌گذاری برای خرید قطعات خودرویی از سوی روس‌ها خبر داد.

به گزارش اکو ایران به نقل از ایسنا؛ محمدرضا نجفی‌منش، رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودرو، اعلام کرد که سفارش‌گذاری برای خرید قطعات خودرویی از ایران توسط روس‌ها نسبت به سال گذشته دو برابر شده است.  این افزایش سفارش نشان‌دهنده تلاش‌های موفقیت‌آمیز برای حضور در بازار روسیه است، هرچند که هنوز این ارقام کافی نیستند.

علاوه بر قطعات خودرو، روس‌ها تقاضای واردات ۲۰۰۰ دستگاه خودروی کامل از دو خودروساز بزرگ ایران، یعنی ایران‌خودرو و سایپا، را نیز مطرح کرده‌اند. این صادرات به صورت خودروهای کامل (CBU) انجام خواهد شد.

 علی‌رغم مشکلات اقتصادی و صنعت خودروسازی، تمرکز روی صادرات محصولات ایرانی به خصوص به روسیه ادامه دارد.و شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی مانند اتومبیلیتی مسکو، کمک زیادی به جذب مشتریان روسی کرده است.

در سال ۱۳۹۰ تولید خودرو در ایران به ۱.۶۵ میلیون دستگاه رسید، اما پس از آن به دلیل دخالت‌های مکرر و قیمت‌گذاری دستوری، این صنعت با ضرر مواجه شد و تولید کاهش یافت. قیمت‌گذاری دستوری باعث تحمیل اختلاف قیمت به بازار شده و با وجود قول‌های دولت‌های گذشته، این مشکل همچنان پابرجاست. 

آمار گمرک ایران از صادرات قطعات خودرو 

به گزارش فرارو به نقل از گمرک ایران، در نیمه نخست سال‌جاری تنها ۵.۶میلیون دلار قطعه به روسیه صادر شده و این درحالی است که از حدود دوسال پیش، ۱۲تفاهم‌نامه صادرات قطعه از ایران به روسیه به ارزش ۷۰۰میلیون یورو منعقد شده است. همچنین در تفاهم‌نامه‌ای دیگر، صادرات خودرو به ارزش ۳۰۰میلیون دلار در همین بازه زمانی به این کشور منعقد شده است. طبق آمار و ارقامی که توسط گمرک ایران منتشر شد، در نیمه نخست سال‌جاری کل صادرات قطعه و اجزای خودرو ۲۶.۸میلیون دلار بوده است.

ورود ایران به بازار قطعات خودرو روسیه 

تحریم‌های غرب علیه روسیه پس از جنگ اوکراین به شدت صنعت خودروسازی این کشور را تحت تأثیر قرار داد، به ویژه شرکت «اوتو واز» که تولید خودروی لادا را به دلیل وابستگی به قطعات رنو فرانسه متوقف کرد. پیش از تحریم‌ها، روسیه هشتمین بازار بزرگ واردات خودرو در جهان بود و یک‌پنجم فروش جهانی رنو را به خود اختصاص می‌داد.

با خروج شرکت‌های اروپایی، فضا برای دیگر کشورها باز شد و این فرصت برای ایران نیز مطرح شد. نزدیکی سیاسی بین ایران و روسیه و تجربه ایران در صنعت خودرو تحت تحریم، امید به نقش‌آفرینی بیشتر ایران در بازار خودرو و قطعات روسیه را افزایش داد. اما در عمل، چین بود که توانست بازار روسیه را در دست بگیرد.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]
رشد چشمگیر واردات خودرو در ایران 23 اکتبر 2024

رشد چشمگیر واردات خودرو در ایران

اکوایران :محمد رضوانی فر،‌ رئیس کل گمرک ایران جزئیات واردات ۲۵۰۰۰ خودرو را در هفت ماهه امسال تشریح کرد.

بودجه ۱۴۰۴ بازار خودرو را سوپرایز کرد / دست خریداران از این خودروها کوتاه می شود؟ 22 اکتبر 2024

بودجه ۱۴۰۴ بازار خودرو را سوپرایز کرد / دست خریداران از این خودروها کوتاه می شود؟

اکو ایران : حقوق ورودی برای خودروهای وارداتی در سال آینده مشخص شد.

بازار خودرو نوسانیِ رو به‌ بالا +  جدول 22 اکتبر 2024

بازار خودرو نوسانیِ رو به‌ بالا + جدول

اکوایران: بازار خودرو امروز شاهد نوسانات قیمتی بود. بطوریکه خودروهای مونتاژی عمدتا روند افزایشی داشتند، در حالی که خودروهای داخلی بیشتر با ثبات یا کاهش قیمت مواجه شدند.

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

  • 📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
    • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم اقتصادژورنال منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
    • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.