دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
گروه : طلا و ارز
پ
  • شناسه خبر: 15375
  • 10 آگوست 2023 - 9:12
  • 150 بازدید
  • ۰ دیدگاه

ارز هفت نرخی شد!

ارز هفت نرخی شد!
ارز هفت نرخی شد!

اکوایران: ارز تک‌نرخی همواره رؤیای دولتی‌ها بوده، تا جایی که برای رسیدن به این رؤیا در کنار پایین نگه داشتن نرخ ارز، هزینه‌های بسیاری را به اقتصاد کشور تحمیل کرده‌اند؛ اما اکنون این رؤیا به ارزی با هفت یا هشت نرخ تبدیل شده است.

به گزارش اکوایران، جدال بر سر تک‌نرخی و دونرخی بودن ارز و عملکردهای اشتباه در این زمینه به جایی رسیده که امروز می‌توان گفت دست‌کم هفت نرخ برای ارز در کشور وجود دارد؛ نکته‌ای که دبیر کانون صرافان به آن اشاره و جزئیاتی از آن را بیان می‌کند.

دبیر کانون صرافان درباره نرخ‌هایی که این روزها برای ارز وجود دارد، به اکوایران می‌گوید: در حال حاضر یک نرخ تالار اول سامانه نیما با قیمت ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان وجود دارد که بانک مرکزی مستقیما ارز شرکت‌های صادرکننده‌ عمده‌ پتروشیمی می‌خرد و به خریداران عرضه می‌کند. یک نرخ تالار دوم سامانه نیما وجود دارد که قیمت آن ۳۹ هزار و ۴۰۰ تومان تا ۳۹ هزار و ۸۰۰ تومان است. البته در نحوه عرضه‌ آن بحث‌های زیادی وجود دارد به دلیل اینکه ارز با نرخ ۳۹ هزار و ۴۰۰ تومان گاه تا ۴۵ هزار تومان هم تبادل شده و خریداران برای تأمین ارز از صادرکنندگان تا این نرخ هم تفاهم کرده‌اند. 

کامران سلطانی‌زاده ادامه می‌دهد: یک نرخ ETS هم وجود دارد که بانک مرکزی براساس تصمیمات گمرکی‌اش اعلام می‌کند. یک نرخ هم تحت عنوان خرید ارز بانک ملی وجود دارد. بانک ملی یک درصد بالاتر از نرخ خرید‌ش می‌فروشد. یک نرخی هم وجود دارد که صرافی‌ها باید دلار را به قیمت آن در بازار متشکل ارزی بخرند و با نرخ بانک ملی ارزششان را بفروشند و گاهی صراف‌ها ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومان پایین‌تر از نرخ بانک ملی، ارز را می‌خرند و به نرخ فروش بانک ملی ارز را می‌فروشند.

او یادآوری می‌کند: در کنار این‌ها، یک نرخ بازار فردایی و یک نرخ حاشیه بازار که بازارساز ارز عرضه می‌کند هم وجود دارد. بنابراین در حال حاضر ارز در بازار تقریبا هفت یا هشت نرخ مختلف دارد و قبول نکردن قیمت ارز بازار آزاد، تبعات زیادی را برای همه بر جای گذاشته است.

تزریق زیرزمینی ارز به بازار، ۲۵۰۰ تومن ارزان‌تر از نرخ آزاد!

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]
29 آوریل 2024

سفر همزمان فرزین و بلینکن سوژه دلار تهران

معامله‌گران می‌گویند بعد از سقف جنگی به کف تزریقی رسیدیم. بازار ارز و سکه در روز یکشنبه هم بر مدار کاهش بود و همچنان شاهد ریزش کانالی در قیمت دلار و سکه هستیم.  همزمانی سفر وزیر اقتصاد و ریس بانک مرکزی جمهوری اسلامی به عربستان با سفر بلینکن در روز دوشنبه و سه‌شنبه به این […]

29 آوریل 2024

اولویت‌‌بندی وزارت صمت برای تخصیص دلار و ریال

وزیر صمت به این نکته نیز اشاره کرد که تسهیلات به شرکت‌‌هایی تعلق می‌گیرد که به دنبال افزایش تولید و صادرات هستند و تولیدات آنها بیشتر دانش‌بنیان است و محصولات خود را با ریال تولید می‌کنند و وابستگی کمتری به واردات و صرف ارز دارند. برگزاری ششمین نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ در کنار دومین اجلاس […]

صندوق‌های قابل معامله عامل افت قیمت بیت‌کوین؟ 29 آوریل 2024

صندوق‌های قابل معامله عامل افت قیمت بیت‌کوین؟

اکوایران: صندوق‌های قابل معامله بیت‌کوین در هفته منتهی به ۷ اردیبهشت، سرمایه خروجی قابل توجهی را ثبت کردند؛ عاملی که بر قیمت بیت‌کوین نیز تأثیرگذار بوده است.

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

  • 📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
    • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم اقتصادژورنال منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
    • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.