واکنش نماینده مجلس به تورم تیرماه / آنقدر مشغله داریم که وقت خرید نداریم!
واکنش نماینده مجلس به تورم تیرماه / آنقدر مشغله داریم که وقت خرید نداریم!

دهقانی گفت: به اندازه‌ای مشغله داریم که وقت نمی‌کنیم به خرید برویم اما در حالت کلی با مردم در ارتباط هستیم، از طرفی به ما گزارش می‌دهند و یا بعضاً بازدید می‌رویم، ولی در مجموع بیشتر از همه خریداران جزء و کل متوجه این حجم از تغییر در میزان تورم می‌شوند.

شامگاه دوشنبه مرکز آمار ضمن انتشار گزارشی از جزئیات تورم در تیر ماه در سال ۱۴۰۲ را ارائه کرد. این مرکز در ابتدای گزارش مذکور به مقایسه تورم در مدت مشابه پرداخت و اعلام کرد تورم نقطه به نقطه در تیرماه ۱۴۰۲ نسبت به تورم نقطه به نقطه در مدت مشابه ٣٩,٤ درصد بوده و از طرفی میزان تورم چهارمین سال جاری نسبت به خرداد ماه روند نزولی داشته تا جایی که این رقم به ٣,٢ واحد درصد کاهش یافته است.

نرخ تورم نزولی شد

اما تنهای ادعای کاهشی مرکز آمار مربوط به تورم ماهانه نبود، چنانچه گزارش مرکز مذکور از کاهش یک درصدی تورم سالانه نسبت به ماه قبل خبر داد و اطلاع داد که در تیر ماه ١٤٠٢، نرخ تورم سالانه برای خانوارهای کشور به ٤٧,٥ درصد رسیده است.

از طرفی مرکز آمار کشور در گزارش رسمی خود علاوه بر پرداختن به تورم‌های کاهشی به نکات دیگر اشاره کرد. کما اینکه در گزارش ماهانه تورم مرکز آمار مربوط به افزایش قیمت کالاها به تفکیک بود. به این ترتیب که طبق آمار مرکز مذکور تورم ماهانه برای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات»، ١.٢ درصد و برای گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات»، ٢.٤ درصد بوده است.

تورم

الهویردی دهقانی، دبیر اول کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار گسترش‌نیوز در واکنش به آمار تورم تیر ماه و همخوانی آن با واقعیت گفت: نرخ تورم اعلام شده توسط مرکز آمار در مقایسه با ماه قبل منتشر شده، قطعاً این آمار نسبت به ماه مشابه سال گذشته مورد مقایسه قرار نمی‌گیرد.

خریداران متوجه تورم می‌شوند

او در پاسخ به این سوال که شما هم عضوی از این جامعه هستید و برای خرید مواد غذایی و پوشاک به فروشگاه‌ها می‌روید، آیا متوجه کاهش تورم شدید؟ افزود: ما به اندازه‌ای مشغله داریم که وقت نمی‌کنیم به خرید برویم اما در حالت کلی با مردم در ارتباط هستیم، از طرفی به ما گزارش می‌دهند و یا بعضاً بازدید می‌رویم، ولی در مجموع بیشتر از همه خریداران جزء و کل متوجه این حجم از تغییر در میزان تورم می‌شوند.

مشکلات اقتصادی منجر به نوسان قیمت مسکن و دلار می‌شود

دهقانی در ادامه تصریح کرد: در حقیقت قیمت مواردی نظیر دلار و مسکن در نوسان است و آمار ارائه شده درباره تورم هم مربوط به کوتاه مدت است، واقعیت امر این است که به دلیل مشکلات اقتصادی این نوسانات وجود دارند از این‌رو باید میانگین تورم را در نظر بگیریم.

الله وردی دهقانی

همه مسئولین و مردم در جریان تصمیمات اقتصادی قرار ندارند

این نماینده مجلس شورای اسلامی در واکنش به برخی گمانه‌زنی‌ها مبنی بر اینکه دولت همه تلاش خود را برای ثابت نگه داشتن قیمت‌ها در تابستان انجام داده و در ۶ ماهه دوم شاهد انفجار قیمت‌ها خواهیم بود، اظهار کرد: بحث افزایش قیمت‌ها به امکانات اقتصادی کشور و تصمیماتی که می‌گیرند، بستگی دارد و این تصمیمات هم به نحوی نیستند که همه مسئولین و عامه مردم بدانند، لذا مواردی که درباره افزایش قیمت‌ها در ۶ ماهه دوم سال مطرح شده در حد گمانه‌زنی است چرا که برخی می‌خواهند در بازار التهاب ایجاد کنند.

نمایشگاه تخصصی میعادگاه تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان است

دهقانی در قسمت دیگری از این گفتگو در مورد ضرورت راه‌اندازی نمایشگاه‌های تخصصی نظیر نمایشگاه کان مین متذکر شد: برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی معدن بر پویایی این حوزه بسیار موثر است. نمایشگاه‌ها محلی هستند که توانمندی یک صنعت یا خدمات ارائه می‌شود. علاوه بر این نمایشگاه‌های تخصصی میعادگاهی برای ارائه‌کنندگان کالا و خدمات، تولیدکنندگان، مصرف‌کنندگان و کسانی که با این کالاها و خدمات در ارتباط هستند، محسوب می‌شود که همگی به آنجا می‌آیند و از توانایی‌ها و اطلاعات یکدیگر بهره‌مند می‌شوند و این امر به توسعه کسب و کار و تولیدات و محصولات معدنی کمک می‌کند.

مسائل سیاسی نظیر تحریم برای بخش خصوصی اهمیت ندارد

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ضمن تاکید بر نقش نمایشگاه‌ها بر دور زدن تحریم‌ها خاطرنشان کرد: قطعاً برگزاری نمایشگاه‌ها بر دور زدن تحریم‌ها موثر است، مخصوصاً اگر نمایشگاه جنبه بین‌المللی داشته باشد تاثیر آن بر دور زدن تحریم‌ها بیشتر خواهد بود چراکه مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان به دنبال منافع شخصی خود هستند، لذا مسائل سیاسی برای بخش خصوصی اهمیت ندارد بر همین اساس تلاش می‌کنند از راه‌های مختلف تعامل برقرار کنند و نسبت به تهیه کالاها، مواد اولیه، ماشین‌آلات، ابزار مورد نیاز و نحوه برقراری ارتباط‌گیری مذاکرات و مراوداتی داشته باشند و از کیفیت کالاها، خدمات و مواد یکدیگر مطلع می‌شوند که در نتیجه بهترین را انتخاب می‌کنند.در مجموع هر اندازه نمایشگاه‌های تخصصی بیشتر و دائمی‌تر برگزار شوند به نفع اقتصاد و صنعت همه جوامع است.

برگزار نشدن نمایشگاه‌ها منجر به رکود و قطع ارتباط تولیدکنندگان، خریداران، پشتیبان‌کنندگان، خدمات‌دهندگان و آنهایی که محصول نهایی و مواد اولیه تولید می‌کنند، می‌شود.

دهقانی با اشاره به برگزار نشدن نمایشگاه‌های بین‌المللی در دوره پاندمی کرونا و تاثیر آن بر اقتصاد کشور یادآور شد: برگزار نشدن نمایشگاه‌ها منجر به رکود و قطع ارتباط تولیدکنندگان، خریداران، پشتیبان‌کنندگان، خدمات‌دهندگان و آنهایی که محصول نهایی و مواد اولیه تولید می‌کنند، می‌شود و فعالین از کیفیت و کمیت کالاهای تولید و خدمات ارائه شده بی‌خبر می‌شوند. لذا برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی ضرورت دارد.

گفتنی است کان‌مین مهمترین رویداد حوزه معدن و صنایع معدنی کشور محسوب می‌شود که آغاز آن با شرکت آلمانی و گروه متخصص آلمانی کلید خورد. دوره‌های رویداد کان‌مین در سال‌های گذشته به صورت کنسرسیومی و با حضور کشورهای خارجی و ایرانی برگزار می‌شد.

کان‌مین در رده نمایشگاه‌هایی قرار دارد که قبل از تحریم‌ها، از طرف شرکت‌های آسیایی، اروپایی و آمریکایی مورد استقبال قرار می‌گرفت اما با شروع تحریم‌ها و آغاز پاندمی کرونا مدتی این نمایشگاه برگزار نشد.

با این وجود امسال در روزهای ۱۳ تا ۱۶ آبان ماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران رویداد کان‌مین برگزار می‌شود.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]