شنبه, ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
پ
  • شناسه خبر: 33430
  • 14 اکتبر 2023 - 16:11
  • 151 بازدید
  • ۰ دیدگاه

سامانه یکپارچه فروش خودرو و اعتراف تلخ معاون وزیر صمت

سامانه یکپارچه فروش خودرو و اعتراف تلخ معاون وزیر صمت
سامانه یکپارچه فروش خودرو و اعتراف تلخ معاون وزیر صمت

اکو ایران : سیاست گذار خودرویی از ابتدای امسال شیوه فروش محصولات تولیدی شرکت های خودروساز را در سامانه یکپارچه فروش تغییر داد. متقاضیان دیگر با اهرم قرعه کشی شناسایی نمی شدند و ساز وکار نوبت دهی جایگزین آن شد. اما این تغییر چرا اتفاق افتاد؟

به گزارش اکو ایران، معاون صنایع حمل و نقل وزیر صمت گفت با توجه به نارضایتی‌های بسیاری که از شرایط قرعه‌کشی برای تخصیص خودروها وجود داشت، فرآیند “نوبت‌دهی” جایگزین شد.

منوچهر منطقی ادامه داد نقش سامانه یکپارچه فروش خودروها به‌ عنوان ابزار نظارتی بر بازار، تاکید کرد که هر چه فضای بازار بازتر شود و عرضه بیشتر از تقاضا باشد مردم می‌توانند حضور پررنگ‌تری داشته و خودشان ورود کنند.

آن طور که معاون وزیر صمت گفت سامانه یکپارچه تخصیص خودروها، سامانه‌ای نظارتی برای کنترل بازار، کنترل مصرف سوخت و رضایت مشتریان است و با این هدف که عرضه و تقاضا تحت نظارت وزارت صمت، سازمان حمایت و شورای رقابت باشد، راه‌اندازی شد.

اما اظهارات منطقی درباره تغییر شیوه فروش خودرو در سامانه یکپارچه را می تواند اعتراف تلخی درباره روش فروش با اهرم قرعه کشی دانست. بسیاری از کارشناسان فروش محصولات تولیدی شرکت های خودروساز را به کمک گردونه قرعه کشی نقد کرده و معتقد بودند از این مسیر خودرو به دست مصرف کنندگان واقعی نمی رسد. اما سیاست گذار خودرویی بر ایده خود مبنی بر فروش با ساز و کار قرعه کشی تاکید داشت.

اصرار مدیران صمت به فروش محصولات خودروسازان به کمک لاتاری کار را به جایی رساند که صدای نارضایتی متقاضیان هر روز بلندتر می شد و صف های چند میلیونی برای در اختیار گرفتن خودرو پشت هر طرح فروش تشکیل می شد.

البته تغییر شیوه فروش از قرعه کشی به نوبت دهی نیز چندان نظر کارشناسان را به خود جلب نکرد. کارشناسان معتقد بودند در شرایط حاضر که بازار خودرو از یک ناترازی میان عرضه و تقاضا رنج می برد، دو سیاست باید به صورت همزمان مورد توجه سیاست گذار قرار گیرد گام اول حذف قیمت گذاری دستوری است و گام بعدی واگذاری دوباره اختیار فروش محصولات تولیدی به شرکت های خودروساز است.

به نظر می رسد بازار خودرو بیش از پیش در چند سال اخیر اسیر سیاست آزمون و خطا بوده و همین مساله روی نمودار قیمتی بازار خودرو تاثیر منفی گذاشته است.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]
سیگما، پلتفرم اختصاصی و آنلاین خرید و فروش محصولات کرمان موتور 04 مه 2024
سیگما | شرکت توسعه زیرساخت های فناوری اطلاعات

سیگما، پلتفرم اختصاصی و آنلاین خرید و فروش محصولات کرمان موتور

خرید و فروش خودرو با کم‌ترین هزینه و امن‌ترین شیوه ممکن، همواره یکی از دغدغه‌های اصلی خریداران و فروشندگان ماشین بوده است. در سال‌های اخیر با توجه به گرانی تمام کالاهای مصرفی از جمله خودرو و لوازم یدکی آن، افراد بسیاری به سمت تعویض ماشین‌های کارکرده روی آورده‌اند تا بلکه به این شیوه، وسیله نقلیه خود را به‌روز و کم‌خرج نگه دارند.

بازار خودرو با این خبر بهم می‌ریزد / سیگنال منفی وزیر صمت به خودروسازان 01 مه 2024

بازار خودرو با این خبر بهم می‌ریزد / سیگنال منفی وزیر صمت به خودروسازان

اکو ایران : تیم کارشناسی برای بررسی وضعیت ارز تخصیص یافته به خودروسازان خصوصی تشکیل شد.

گزارش آژانس بین‌المللی انرژی از طوفان خودروهای الکتریکی 27 آوریل 2024

گزارش آژانس بین‌المللی انرژی از طوفان خودروهای الکتریکی

اکوایران: آژانس بین‌المللی انرژی در گزارشی به بررسی چشم‌انداز خودروهای الکتریکی پرداخته است. طبق این گزارش، تقریبا از هر ۳ اتومبیل در جاده‌های چین تا سال ۲۰۳۰ یک اتومبیل الکتریکی خواهد بود و این میزان در ایالات متحده و اتحادیه اروپا تقریبا یک خودرو از هر ۵ اتومبیل خواهد بود.

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

  • 📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
    • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم اقتصادژورنال منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
    • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.