چهارشنبه, ۲۸ شهریور , ۱۴۰۳
پ
  • شناسه خبر: 131031
  • 14 سپتامبر 2024 - 17:34
  • 23 بازدید
  • ۰ دیدگاه

وضعیت این نقطه از تهران بنفش شد؛ درخانه بمانید

وضعیت این نقطه از تهران بنفش شد؛ درخانه بمانید
وضعیت این نقطه از تهران بنفش شد؛ درخانه بمانید

اکوایران : بر اساس اطلاعات شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، کیفیت هوای ۱۴ ایستگاه سنجش کیفیت هوای پایتخت در شرایط ناسالم و ۱۳ ایستگاه در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس است.

  بر اساس داده‌های شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، کیفیت هوای امروز – شنبه ۲۴ شهریور ۱۴۰۳ – در شرایط ناسالم (قرمز) قرار دارد. به طوری که وضعیت آلاینده شاخص (PM۱۰) هم‌اکنون عدد ۱۵۹ را نشان می‌دهد.

این در حالی است که ۵ ایستگاه (پونک.منطقه ۵، شهرداری مناطق ۲ و ۱۹، سوهانک.منطقه یک و شهرک چشمه.منطقه ۲۲) در وضعیت ناسالم برای گروه های حساس (نارنجی) و ۹ ایستگاه در وضعیت ناسالم برای همه (قرمز) قرار دارد.

همچنین در ۲ ایستگاه تربیت مدرس در منطقه ۶ و مسعودیه در منطقه ۱۵ وضعیت بسیار ناسالم (بنفش) ثبت شده است و ایستگاه سرخه حصار در منطقه ۱۳ تنها ایستگاهی است که در وضعیت پاک (سبز) قرار دارد.

 شاخص کیفیت هوای تهران در ۲۴ ساعت گذشته روی عدد ۸۷ و وضعیت قابل قبول قرار داشت.

بر اساس گزارش سایت کنترل کیفیت هوای تهران، ایستگاه سرخه حصار در منطقه ۱۳ با شاخص ۴۳ و قرار گرفتن در وضعیت پاک (سبز)، بهترین شرایط را در شهر تهران دارد و ایستگاه مسعودیه در منطقه ۱۵ با شاخص ۲۶۲ و قرار گرفتن در وضعیت بسیار ناسالم (بنفش) آلوده ترین نقطه پایتخت است.

همچنین  مرکز پایش آلودگی هوای محیط زیست استان تهران با انتشار اطلاعیه‌ای با اشاره به آلودگی هوای تهران توصیه کرده است که کلیه شهروندان به‌ویژه گروه های حساس جامعه شامل کودکان، سالمندان، بیماران قلبی و تنفسی و زنان باردار از تردد غیرضروری در فضای باز خودداری کنند.

تهران از ابتدای امسال تاکنون ۵ روز هوای پاک، ۱۱۶ روز قابل قبول، ۵۵ روز ناسالم برای گروه‌های حساس و ۲ روز ناسالم را تجربه کرده است؛ این در حالی است که پایتخت‌نشینان در مقایسه با سال گذشته ۸ روز هوای پاک، ۱۲۶ روز هوای قابل قبول، ۳۹ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس و ۵ روز ناسالم را تجربه کرده بودند.

بر اساس جدول رنگ‌بندی شرکت کنترل کیفیت هوا، ایستگاه‌های سبزرنگ شرایط “پاک”، زردرنگ شرایط “قابل قبول”، نارنجی‌رنگ شرایط “ناسالم برای گروه‌های حساس”، قرمزرنگ شرایط “ناسالم”، بنفش‌رنگ شرایط “بسیار ناسالم”  و قهوه ای رنگ شرایط “خطرناک” را نشان می‌دهد. 

سولماز احدی؛مدیر واحد پایش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران درباره دلیل آلودگی امروز پایتخت توضیح داده که  از حدود ساعات ۲۱ روز جمعه (۲۳ شهریورماه) به دنبال افزایش نسبی سرعت باد، روند افزایش غلظت آلاینده «ذرات معلق کمتر از ۱۰ میکرون»  و به دنبال آن آلاینده «ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون» با میزان کمتر در ایستگاه‌های واقع در شهر تهران آغاز و شکل‌گیری شرایط ناپایدار جوی در این ساعات با نفوذ محدود و مقطعی سامانه بارشی همراه شد.

او ادامه داد: تداوم شرایط ناپایدار جوی و افزایش فزاینده و ناگهانی سرعت باد در حدود ساعت ۲۴ با بزرگی ۱۳ متر بر ثانیه منجر به خیزش گرد و خاک و گسیل ذرات معلق به شهر تهران شد که با توجه به جهت باد از سوی نواحی جنوب غرب و غرب (دکل هواشناسی مهرآباد) طی این ساعات، بیشترین میزان غلظت «ذرات معلق کوچک‌تر از ۱۰ میکرون» در ایستگاه‌های واقع در نواحی غربی و جنوب غرب شهر شامل ایستگاه‌های شهرداری منطقه ۲۱، فتح (منطقه ۹)، وردآورد (منطقه ۲۲)، شهرداری منطقه ۱۹ و دانشگاه شریف (جنوب منطقه ۲) ثبت شد.

احدی افزود: در برخی ساعات غلظت آلاینده «ذرات معلق کمتر از ۱۰ میکرون» در ایستگاه‌های مذکور به فراتر از ۱۰۰۰ میکروگرم بر متر مکعب نیز رسید و میانگین غلظت این آلاینده در ساعت ۳ بامداد روز شنبه (۲۴ شهریور) به بیشینه مقدار خود برابر با ۶۵۸ میکروگرم بر متر مکعب رسید. این شرایط موجب کاهش محسوس عمق میدان دید به ۲ کیلومتر شد.

مدیر واحد پایش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران ادامه داد: در نتیجه شرایط حاکم بر هوا، میانگین شاخص برخط کیفیت هوا در ساعت ۲۲ روز جمعه به شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس، در ساعت ۱ بامداد روز ۲۴ شهریور به شرایط ناسالم برای عموم افراد (عدد ۱۸۴) و پس از آن در ساعت ۲ به شرایط بسیار ناسالم با عدد (۲۴۵) رسید. در این وضعیت، شاخص بر خط ایستگاه‌های شهر تهران طی ساعات ۳ تا ۵ بامداد روز شنبه با شاخص فراتر از ۳۰۰ در شرایط خطرناک قرار گرفت که پس از این زمان، با کاهش تدریجی غلظت ذرات معلق در ساعات ابتدایی صبح کیفیت هوا به محدوده شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس بازگشت.

به گفته احدی کاهش غلظت در مورد ذرات معلق درشت‌تر «ذرات معلق کمتر از ۱۰ میکرون»  با سرعت بیشتر و در مورد ذرات ریز «ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون» با سرعت کمتری رخ داد بنابراین میانگین شاخص ۲۴ ساعته ایستگاه‌های شهر تهران در ساعت ۸ صبح برای آلاینده «ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون» و «ذرات معلق کمتر از ۱۰ میکرون» به ترتیب برابر با ۱۳۱ و ۱۱۹ ثبت شد.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]
18 سپتامبر 2024

دخل شهرداری با زمین فروشی پُر شد

به گفته او حدود ۵ هزار میلیارد از درآمدهای شهرداری در ۴ ماه نخست از محل فروش املاک بوده است . امانی درخصوص قراردادهایی که به صورت ترک تشریفات امضا می‌شوند هم توضیح داد: گزارش غیررسمی نشان می‌دهد بخش زیادی از قراردادهای شهرداری به صورت ترک تشریفات است که باید با گزارش رسمی شهرداری صحت‌سنجی […]

تشکیل سامانه شناسایی و پایش منابع آلاینده شهر تهران 17 سپتامبر 2024

تشکیل سامانه شناسایی و پایش منابع آلاینده شهر تهران

طرح «الزام شهرداری تهران به ایجاد سامانه شناسایی و پایش منابع آلاینده در مناطق ۲۲ گانه شهر تهران» در دستور کار صحن علنی شورای شهر تهران، قرار گرفت و با اکثریت آرا به تأیید رسید.

اخطار فرمانداری تهران به زیباسازی؛ پیش بینی افزایش ۳۲ درصدی ترافیک 17 سپتامبر 2024

اخطار فرمانداری تهران به زیباسازی؛ پیش بینی افزایش ۳۲ درصدی ترافیک

فرماندار تهران در جلسه شورای ترافیک شهرستان تهران ضمن انتقاد از سازمان زیباسازی شهر تهران به دلیل اختصاص سازه‌های اندک ویژه بازگشایی مدارس، گفت: باید وظایف خود را به شکلی در تهران انجام دهید که دیده شود؛ لذا نیاز است تعداد سازه‌های تبلیغاتی اختصاص پیدا کرده به موضوع بازگشایی مدارس افزایش پیدا کند.

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

  • 📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
    • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم اقتصادژورنال منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
    • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.