نبود تقاضا و افت ۶۰ درصدی فروش محصولات صنف سراجان | در بازارهای صادراتی حرف برای گفتن داریم
نبود تقاضا و افت ۶۰ درصدی فروش محصولات صنف سراجان | در بازارهای صادراتی حرف برای گفتن داریم

رئیس اتحادیه سراجان با بیان اینکه به دلیل نبودن تقاضا با افت ۶۰ درصدی فروش محصولات مواجه هستیم، گفت: در صورتی که شرایط ورود به بازارهای بین المللی فراهم شود در حوزه صادرات حرف برای گفتن داریم.

یاسمن بلوردی؛ بازار: در حالی که صنعت چرم و کفش کشور همواره با چالش های زیادی در تامین برخی مواد اولیه به خصوص وارداتی ها، عرضه محصولات در بازار به دلیل نبود تقاضا، عدم بهره گیری از بازارهای مستعد صادرات آن هم عمدتا به دلیل موانع موجود در مسیر صادرات، مواجه است، فعالان صنف سراجان نیز طی سال های اخیر با چنین مشکلاتی روبرو بوده اند. به طوری که این صنف سال ها است در مورد اینکه بازار سراجان از دست تولید کنندگان داخلی خارج شده است و اتباع خارجی بازار را قبضه کرده اند به مسئولان هشدار می دهند. با این وجود با توجه به تورم موجود و پایین آمدن قدرت خرید مردم تقاضا برای کالاهای تولیدی این بخش به شدت پایین آمده و محصولات تولیدی به عبارتی روی دست تولید کنندگان مانده است. این در شرایطی است که وضعیت بازارهای صادراتی نیز چندان مطلوب نیست.
سید محمود موسوی رئیس اتحادیه سراجان در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: تا زمانی که هر روز دلار گران می شود شرایط ما قطعا خوب نیست چون اولویت مردم خوراک است و محصولات ما در اولویت های بعدی خانوارها هستند.

رئیس اتحادیه سراجان: تقاضایی در بازار وجود ندارد و به این ترتیب میزان فروش نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶۰درصد افت داشته است

موسوی در خصوص شرایط فروش نیز گفت: با اینکه قیمت دلار قبل عید ۵۳ تا ۵۵ هزار تومان بود و بعد عید به ۶۵هزار تومان رسیده الان جنس های سراجی را به قیمت قبل عید هم می دهند با چک های مدت دار، بنکداران خریداری نمی کنند چون تقاضایی وجود ندارد.
وی افزود: به عبارت ساده تر میزان فروش نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶۰درصد افت داشته است.

عمان، ازبکستان، عراق؛ بازارهای مستعد برای صادرات محصولات سراجی ایران
این مقام صنفی همچنین در خصوص وضعیت تامین مواد اولیه گفت: در حوزه تامین مواد اولیه مشکلی نداریم چرا که کارخانجات چرم از زمان همه گیری کرونا هم اجناس تولیدی خود را به روز کرده اند و هم کیفیت ها را بالا برده اند. اما مساله اینجا است که وقتی دلار گران می شود مواد اولیه ای که کارخانجات از پتروشیمی ها خریداری می کنند نیز گران می شود و طبیعتا قیمت تولیدات آنها را بالا تر می رود. با این وجود کارخانجات نیز بازار ندارد. در واقع الان در تامین چرم طبیعی و مصنوعی، مشکلی نداریم و حتی قیمت ها به دلیل نبود تقاضا نسبت به قبل تغییری نکرده است.
موسوی در خصوص وضعیت صادرات محصولات سراجی نیز گفت: مستعدترین بازارها برای محصولات ما عمان، ازبکستان، عراق، قطر، کویت، قرقیزستان و غیره است به نحوی که برخی همکاران ما محصول به برخی از این کشورها ارسال می کنند و آنها با نام و برند خود عرضه می کنند.

ارزهای صادراتی اتباع خارجی به کشور بر نمی گردد
وی افزود: البته میزان صادرات قابل پیگیری نیست چون بازار ما را اتباع گرفته اند و لذا خریداران عراقی که مصرف کننده خوبی برای محصولات ما هستند مستقیم از اتباع خرید می کنند و دلارها را مستقیم از همانجا به کشورهای اروپایی می فرستند در نتیجه آمار دقیقی از میزان صادرات نداریم.
موسوی در خصوص پیش بینی بازار صنعت در طی ماه های پیش رو نیز گفت: اگر دولت کمک کند حرف برای گفتن در حوزه صادرات زیاد داریم چرا که کیفیت تولیدات داخلی مخصوصا در حوزه چرم با چرم ایتالیا از نظر کیفیت و مدل برابری می کند. بنابراین اگر دولت کمک کند می توانیم از این ظرفیت استفاده کنیم.
وی ادامه داد: در واقع کمک دولت به ما این است که برای صادرات تولید کننده ها بروند بازاریابی و بازار سنجی کنند. در ادامه ورود به این بازارها را تسهیل کند. به عنوان مثال الان برای کشور روسیه می توانیم جنس صادرات کنیم اما ورود به آنجا سخت است به طوری که گمرک هزینه های هنگفتی به ما تحمیل می کند.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]