تشکیل شورای مشترک تجاری، سطح همکاری‌ های ایران و آفریقای جنوبی را ارتقا می دهد
تشکیل شورای مشترک تجاری، سطح همکاری‌ های ایران و آفریقای جنوبی را ارتقا می دهد

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع آفریقای جنوبی با اشاره به امضای یادداشت تفاهم همکاری با اتاق ایران، تأکید کرد: تشکیل شورای مشترک تجاری ایران و آفریقای جنوبی برای ارتقا سطح همکاری‌ها ضروری است.

به گزارش بازار، شهرام خاصی پور مدیر آفریقا و عربی معاونت بین‌الملل اتاق ایران با تأکید بر این که توسعه روابط تجاری با آفریقا از اولویت‌های اتاق ایران است، گفت: آفریقا اقتصاد بزرگی دارد و از آنجا که عضو سازمان‌های اقتصادی ارزشمند از جمله بریکس است، نقش مهمی در تبادلات تجاری دارد.
خاصی پور در نشست تجاری ایران و آفریقای جنوبی، با اشاره به موقعیت جغرافیایی و استراتژیک این کشور، ادامه داد: آفریقای جنوبی دروازه ورود به کشورهای زیر خط صحرا، قلمداد می‌شود و با توجه به زیرساخت‌های لجستیکی خوبی که در آفریقای جنوبی وجود دارد، می‌توان برنامه‌ریزی‌های بلندمدت برای همکاری‌های مشترک داشت.
خاصی پور افزود: ایران هم با پیشرفت‌های صنعتی خود از قدرت‌های اقتصادی بزرگ خاورمیانه است و می‌تواند با توجه به امکانات ترانزیتی و دسترسی خوب خود دروازه‌ای برای ورود به آسیای میانه، قفقاز و دیگر کشورهای پیرامونی خود باشد.
به گفته او حوزه‌های انرژی، پتروشیمی، صدور خدمات فنی و مهندسی، صنایع غذایی، مصالح ساختمانی، تبادل محصولات کشاورزی و آی‌تی از زمینه‌های همکاری دو کشور است.
خاصی پور با اشاره به امضای یادداشت تفاهم میان اتاق‌های ایران و آفریقای جنوبی، ابراز امیدواری کرد: تبادل هیات‌های تجاری و اطلاعات تجاری میان دو اتاق به ارتقای هرچه بیشتر روابط تجاری دو کشور منجر شود.
متیو زولو، رئیس اتاق بازرگانی و صنعت آفریقای جنوبی نیز در این نشست با اشاره به امضای یادداشت تفاهم دو اتاق و ضرورت تشکیل شورای مشترک تجاری برای ارتقای همکاری‌ها، گفت: تبادل اطلاعات و به‌روزرسانی این اطلاعات، فرصت‌های تجاری بیشتر را به همراه خواهد آورد. که این امر از طریق شورای مشترک تجاری به شکل منسجم‌تری انجام می‌شود.
او ادامه داد: این شورا نماینده ایران و افریقای جنوبی نزد تجار دو طرف خواهد بود و از این طریق مقدمه‌ای برای سرمایه‌گذاری‌های مشترک فراهم خواهد کرد.
زولو با بیان اینکه مناطق آزاد تجاری در آفریقای جنوبی فرصت‌های بسیار خوبی برای سرمایه‌گذاری ایجاد کرده‌اند، اظهار کرد: زمینه‌های همکاری موردنظر افریقای جنوبی در حوزه‌های معادن و استخراج آن‌ها، آب، انرژی، کشاورزی، توسعه زیرساخت‌ها و خدمات مالی است.
او با بیان اینکه آفریقای جنوبی به دنبال صادرات تولیدات خود به ایران است گفت: ما می‌خواهیم با بهترین قیمت‌های رقابتی و با بهترین کیفیت در تولیدات خود با هم کار کنیم.
فرانسیس مولوی، سفیر آفریقای جنوبی در ایران نیز با بیان اینکه این نشست یک نمایش اقتصادی است و نه سیاسی، گفت: دو کشور روابط دوستانه‌ای دارند و اگر بخواهند سطح این روابط را بالاتر ببرند، راه آن از طریق تجارت و همکاری‌های بیشتر میان تجار و نهادهای تجاری دو کشور خواهد بود.
او تأکید کرد: سفارت افریقا در ایران از اتاق‌های بازرگانی دو کشور و از تجار ایرانی و آفریقای جنوبی برای ارتقای هرچه بیشتر روابط حمایت می‌کند.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]