توسعه روابط تجاری با آفریقا نیازمند توسعه حمل و نقل و رفع مشکل تبادل مالی است
توسعه روابط تجاری با آفریقا نیازمند توسعه حمل و نقل و رفع مشکل تبادل مالی است

در نشست تجاری مشترک ایران و چهار کشور آفریقایی بر ضرورت توسعه حمل‌ونقل هوایی و دریایی میان ایران و قاره آفریقا و همچنین رفع مشکل تبادل مالی برای توسعه روابط تجاری با این کشورها، تأکید شد.

به گزارش بازار، شهرام خاصی پور، مدیر آفریقا و عربی معاونت بین‌الملل اتاق ایران، گفت: باید با افزایش تبادل هیات‌های تجاری و برگزاری همایش‌ها و نمایشگاه‌های تجاری، اطلاعات تجار و بازرگانان ایرانی و آفریقایی را بالا ببریم.
خاصی پور، در نشست تجاری مشترک ایران، غنا، کامرون، بورکینافاسو و موریتانی، با تأکید بر اینکه توسعه روابط تجاری با کشورهای آفریقایی در اولویت اتاق ایران است، ادامه داد: حجم مبادلات ایران با کشورهای آفریقایی تناسبی با روابط خوب سیاسی با این کشورها و ظرفیت‌های تجاری دو طرف ندارد.
او افزود: بخش خصوصی ایران مایل به همکاری با کشورهای آفریقایی در زمینه خدمات فنی و مهندسی، احداث نیروگاه، خطوط انتقال برق، کشاورزی، صنایع غذایی، دارویی و تجهیزات پزشکی، فناوری اطلاعات و ارتباطات، شیلات، فراورده‌های لبنی، پتروشیمی، کودهای شیمایی، صنایع ساختمانی، معدنی و نساجی است.
او تأکید کرد: برخی مشکلات در زمینه مبادلات بانکی و حمل‌ونقل، مانع از توسعه روابط ایران و آفریقا شده است. توسعه حمل‌ونقل هوایی و دریایی و حل مشکلات نقل و انتقالات مالی به توسعه این روابط منجر خواهد شد.
مسعود برهمن، رئیس اتاق مشترک ایران و شرق آفریقا نیز در این نشست با تأکید بر ضرورت رفع موانع توسعه تجاری ایران و آفریقا، گفت: در شرایط رکود اقتصادی که گرفتار آن هستیم باید صادرات را بیش از قبل توسعه دهیم تا تولید متوقف نشده و چرخ اقتصاد به حیات خود ادامه دهد.
صندوق مالی مشترک ایران و غنا تشکیل می‌شود بهروز هدایت نژاد، رئیس مرکز تجاری ایران در غنا با اشاره به اینکه ایران با ۳۹ کشور در قاره آفریقا تجارت می‌کند، افزود: بر اساس آمار منتشر شده از این میان، بیشترین حجم تجارت ایران مربوط به سال ۱۴۰۰ و با کشور غنا بوده است.
او تأکید کرد: مشکل حمل‌ونقل میان ایران و آفریقا هم به صورت هوایی و هم دریایی و همچنین مشکل نقل و انتقالات مالی، دو مشکل اصلی تجارت ما با قاره آفریقا است.
هدایت نژاد با اشاره به تلاش‌ها برای حل مشکلات تبادل مالی ایران و غنا، افزود: در حال برنامه‌ریزی برای ایجاد صندوق مالی مشترک بین ایران و غنا هستیم که اگر عملیاتی شود، در ارتقا همکاری‌های تجاری تأثیر زیادی دارد.
سازوکار ویژه مالی میان ایران و غنا ایجاد شود ژوزف کوآکو اوبنگ، رئیس اتحادیه‌های تجاری کشور غنا نیز در این نشست با تأکید بر اهمیت شناخت طرف‌های تجاری از یکدیگر، گفت: آفریقا روز به روز برای تجارت بیشتر اهمیت پیدا می‌کند. ما می‌توانیم فرصت‌های زیادی در کشور خود در اختیار شما قرار دهیم.
او با بیان اینکه اتحادیه‌های تجاری غنا، حدود چهار میلیون واحد صنفی را تحت پوشش خود دارد، افزود: این واحدها در حوزه‌های مختلف از جمله قطعات یدکی، صنایع غذایی، پارچه و منسوجات، الکترونیک، ساخت‌وساز و… فعالیت می‌کنند.
اوبنگ با تأکید بر اینکه موانع هیچ‌گاه نمی‌تواند تجارت را محدود کند، بیان کرد: ایران نمی‌تواند از تجارت جهانی کنار گذاشته شود؛ اما برای ورود به بازار آفریقا و کشور غنا با رقبای سختی مانند چین و ترکیه مواجه خواهد بود. با این حال هنوز فرصت‌های زیادی وجود دارد و ما مایل به همکاری هستیم.
او ادامه داد: ما علاقه‌مند به راه‌اندازی کارخانه‌های مونتاژ در حوزه‌های مختلف هستیم. به علاوه مناطق آزاد تجاری داریم که علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری مشترک در آن‌ها هستیم. ما خطوط هواپیمایی و زیرساخت‌های خوبی داریم و این مزیت ماست. ایران هم تکنولوژی و منابع خود را دارد و لذا دو طرف می‌توانند به شکل برد-برد با هم کار کنند.
اوبنگ گفت: ما معتقدیم تجارت جاده دوطرفه است و باید توازن بر آن حاکم باشد تا به صورت پایدار ادامه پیدا کند. انتظار ما این است که محصولات باکیفیت بالا و با قیمت معقول به غنا و آفریقا صادر کنید و در مقابل فضا را برای ورود محصولات ما به بازار خود باز کنید.
او در پایان بر ایجاد سازوکار و کار مالی ویژه برای تجارت ایران و غنا از جمله صدور تضامین بانکی تأکید کرد.
شرایط برای حضور شرکت‌های ایرانی در پروژه‌های فنی و مهندسی کامرون فراهم است هلیدو بلو، دبیرکل اتاق بازرگانی کامرون هم در این نشست با اشاره به نمایش توانمندی‌های شرکت‌های ایرانی در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴ ایران، گفت: ما بسیار علاقه‌مند به همکاری و توسعه سرمایه‌گذاری‌های مشترک با شرکت‌های ایرانی هستیم.
او با تأکید بر اهمیت توسعه همکاری‌ها میان بخش‌های خصوصی ایران و کامرون، گفت: از شرکت‌های ایرانی دعوت می‌کنیم در پروژه‌های فنی و مهندسی کامرون حاضر شوند. چرا که دولت کامرون شرایط مناسبی برای جذب سرمایه خارجی و توسعه تجارت بخش خصوصی ایجاد کرده است.
رضایی، رئیس مرکز تجاری ایران در کامرون، نیز با بیان اینکه این مرکز سابقه حضور ۲۵ ساله در کامرون دارد، گفت: این مرکز خدمات مختلفی از جمله در رابطه با صدور و تمدید ویزا، خدمات مالی، انتقال بار و خدمات حقوقی به تجار ارائه کرده و آماده هرگونه همکاری برای ارتقا روابط دو طرف است.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]