سود ناچیز رفاه در ۱۴۰۲| درآمدهای نوسانی در رفاه مشکوک است
سود ناچیز رفاه در ۱۴۰۲| درآمدهای نوسانی در رفاه مشکوک است

فروشگاه زنجیره ای رفاه در سال ۱۴۰۲ عملکرد بسیار بدی در سودسازی داشت و حتی برخی از شعبه ها را به دلیل فشار مالی و قطع همکاری با تامین کنندگان بزرگ جمع کردند!

هادی بهرامی؛ بازار: با پذیرش شرکت خرده فروشی رفاه در بورس، صنعت خرده فروشی در بازار بورس شکل گرفت که یکی از کوچک ترین گروه های بازار سرمایه محسوب میشود و سه شرکت با نام های افق، رفاه و قاسم دارد. این صنعت به دلیل ارزش بازار کم و قدرت اقتصادی کم، ریسک ها و در مقابل، پتانسیل رشد زیادی را دارد؛ به همین خاطر برای سرمایه گذاری باید وضعیت بنیادی و تکنیکال سهام هر کدام از فعالین این صنعت را بررسی کرد و فقط در صورت مثبت بودن شرایط اقدام به خرید آنها کرد. در ادامه به تحلیل مختصری از بنیاد فروشگاه های زنجیره ای رفاه میپردازیم و برخی متریک های مهم را با هم بررسی میکنیم به خصوص که این شرکت بنا بر شنیده ها دچار برخی حواشی شده که می توان رد پای آن را در نوسانات سود و زیان این شرکت یافت، هر چند که پیشتر نیز این شرکت بارها با حواشی زیادی رو برو بوده است. در حالی که می توانست با مدیریت مناسب و حجم گستره ای که در سراسر ایران داشت نقشی مانند وال مارت و یا کاستکو رو نقش آفرینی کند و نه فقط از فروشکه محیط های تجاری اطرافش سود های کلانی را ببرد.
به نظر می رسد مدیران فعلی نه تنها نتوانستند با افزایش قیمت ها سودخودرا بالا ببرند بلکه نوسانات درامدی نسبت قیمت به درآمد می تواند شائبه دستکاری سهام و یا پروژه ای کردن سهام رفاه برای فروش و یا واگذاری و…را نیز تقویت کند که احتمالا باید منتظر حواشی جدیدی در ماه های پیش روباشیم. البته بخشی از این افت را میتوان در ناتوانی این شرکت برای به روز کردن خود و ورود درست و مناسب به فروش های اینتنرنتی دانست که این موضوع نیز مسئولیت مدیران و سرمایه گذاران اصلی صاحب کرسی را کم نمی کند. معرفی شرکت فروشگاه زنجیره‌ای رفاه با هدف تهیه و تامین کالاهای اساسی خانواده‌ های ایرانی و توزیع آن در تمام مناطق کشور تاسیس و ثبت شده است که با ۱۲ هزار تنوع کالایی، ۲.۵ هزار تامین کننده، ۱۵ هزار پرسنل در سراسر کشور و ۱.۴ هزار شعبه فروشگاه فعالیت میکند و یکی از بزرگ ترین فروشگاه های زنجیره ای است که نمایندگی های بسیاری از جهت گستردگی کار دارد. تامین و توزیع سبد کالایی متنوع در کنار کیفیت بالا و قیمت مناسب رقابتی، صدور کارت خرید الکترونیکی با نام کارت خرید رفاه در دو حالت نقدی و اعتباری ویژه سازمان ‌ها و ارگان‌ها و همچنین فروش عمده و کلان اقلام مصرفی از اهداف شرکت است که در همین راستا فعالیت میکند. ارزش بازار شرکت خرده فروشی رفاه در بورس، مبلغ ۶ هزار و ۳۳۰ میلیارد تومان است که در حال حاضر ۲۹ میلیارد تومان ارزش معاملات دارد. ترکیب سهامداران شرکت بازتاب سهام توس با مالکیت ۱۹۲ میلیون سهم و با ۴۲.۶ درصد از کل ۴۵۰ میلیون سهم، بزرگ ترین سهامدار فروشگاه های زنجیره ای رفاه است. پس از آن، شرکت سپهر نوید آفرین با مالکیت ۸۸ میلیون سهم و با ۱۹.۶ درصد در جایگاه دوم، شهرداری تهران با مالکیت ۲۸ میلیون سهم و با ۶.۲ درصد در جایگاه سوم و شهرداری اصفهان با مالکیت ۱۱.۹ میلیون سهم و با ۲.۶ درصد در جایگاه چهارم سهامداران عمده شرکت خرده فروشی رفاه قرار دارد. تحلیل سود و زیان جمع درآمد های شرکت سال ۱۴۰۲ به مبلغ ۱۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان میباشد که نسبت به سال گذشته اش ۱۱ درصد کاهش و نسبت به سال ۱۴۰۰ به میزان ۲۸ درصد افزایش یافته است. بهای تمام شده تولیدات شرکت در سال ۱۴۰۲ به مبلغ ۱۰ هزار و ۱۱۶ میلیارد تومان میباشد که نسبت به سال گذشته اش ۱۴ درصد کاهش و نسبت به سال ۱۴۰۰ به میزان ۲۲ درصد افزایش یافته است که نشان میدهد شرکت در سال ۱۴۰۲ رشد درآمد و بهای تمام شده نداشته و حتی کاهش بوده و ما روند خنثی سودسازی را برداشت میکنیم. هزینه ‌های عمومی و اداری شرکت نیز در سال ۱۴۰۲ به مبلغ ۲ هزار و ۵۱۶ میلیارد تومان میباشد که نسبت به سال گذشته اش ۲ درصد کاهش و نسبت به سال ۱۴۰۰ به میزان ۵۴ درصد افزایش یافته است که نشانگر مدیریت قابل قبول هزینه های دستمزد و امورات اداری و در مقابل، افزایش عادی هزینه های اداری در طی ۳ سال میباشد. در نهایت، سود خالص شرکت در سال ۱۴۰۲ به مبلغ ۶۴ میلیارد تومان به ثبت رسید که نسبت به سال ۱۴۰۱ سقوط ۹۶ درصدی را تجربه کرده است و این رقم اصلا نشانه خوبی برای شرکت و سهامداران نیست!

در نهایت، سود خالص شرکت در سال ۱۴۰۲ به مبلغ ۶۴ میلیارد تومان به ثبت رسید که نسبت به سال ۱۴۰۱ سقوط ۹۶ درصدی را تجربه کرده است و این رقم اصلا نشانه خوبی برای شرکت و سهامداران نیست! در حالت کلی نوسانات نرخ سودسازی شرکت بسیار زیاد است و این لغزنده بودن سودسازی و وضعیت سود و زیان شرکت را نشان میدهد.

نسبت قیمت به درآمد رفاه در پایان سال مالی ۱۴۰۲ به ازای هر سهم ۱۴۲ تومان سود خالص را برای سهام داران به همراه داشته است که پی بر ای سالانه آن را نیز در سال جاری ۱۲۷ کرده است. سود خالص شرکت به ازای هر سهم در سال ۱۳۹۸ مبلغ ۸۰ تومان، در سال ۱۳۹۹ مبلغ ۱۳۳۷ تومان، در درسال ۱۴۰۰ مبلغ ۲۰۵۷ تومان، در سال ۱۴۰۱ مبلغ ۳۵۹۵ تومان، در سال ۱۴۰۲ مبلغ ۱۴۲ تومان است که در ۳ ماهه آخر سال ۱۴۰۲ نیز مبلغ ۵۳ تومان سود را به ثبت رساند. در حالت کلی نوسانات نرخ سودسازی شرکت بسیار زیاد است و همانطور که مشاهده میکنید فرضا از ۳۵۹۵ تومان در سال ۱۴۰۱ به ۱۴۲ تومان در سال ۱۴۰۲ سقوط کرده است و یا حتی از ۸۰ تومان سود در سال ۱۳۹۸ به ۱۳۳۷ تومان سود در سال ۱۳۹۹ رسیده است و این لغزنده بودن سودسازی و وضعیت سود و زیان شرکت را نشان میدهد.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]