قطع کمک آمریکا به آنروا
قطع کمک آمریکا به آنروا

در پی اتهام زنی اسرائیل به ۱۲ کارمند سازمان ملل مبنی بر نقش داشتن در حملات ۷ اکتبر (عملیات طوفان الاقصی)، آمریکا که همواره ادعای حمایت از مردم فلسطین و کمک به آنها را دارد، اعلام کرد کمک‌های مالی خود را به آژانس امدادرسانی سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی (آنروا) قطع کرده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از  ایرنا، متیو (مت) میلر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز جمعه به وقت محلی اعلام کرد: « ایالات متحده آمریکا از اتهامات‌ در مورد دست داشتن ۱۲ کارمند آژانس امداد و کار سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی (آنروا) در حمله حماس به اسرائیل در ۷ اکتبر بسیار نگران است. »
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تصریح کرد: «وزارت امور خارجه به طور موقت کمک های مالی اضافی برای آنروا را متوقف کرده است و ما در حال بررسی این اتهامات و اقدامات سازمان ملل برای رسیدگی به آنها را بررسی می کنیم.»
میلر ادامه داد: آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، در ۲۵ ژانویه با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد گفت‌وگو کرد تا بر ضرورت تحقیق کامل و سریع درباره این موضوع تاکید کند. ما از تصمیم برای انجام چنین تحقیقاتی و تعهد گوترش برای انجام اقدامات قاطع، در صورت صحت ادعاها استقبال می کنیم.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اضافه کرد: «ما همچنین از اعلامیه سازمان ملل در مورد بررسی “جامع و مستقل” سازمان آنروا استقبال می کنیم. باید پاسخگویی کامل برای هر کسی که در حملات فجیع ۷ اکتبر شرکت کرد، وجود داشته باشد.»
این مقام آمریکایی در حالی از قطع شدن کمک مالی آمریکا به این آژانس امدادرسانی سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی خبر داد که خود اذعان کرد: « آنروا نقش مهمی در ارائه کمک های حیاتی به فلسطینیان از جمله غذای ضروری، دارو، سرپناه و سایر حمایت های بشردوستانه حیاتی ایفا می کند. فعالیت آنها نجات بخش است بنابراین مهم است که آنروا به این اتهامات رسیدگی کند.»
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین گفت: آمریکا برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این اتهامات با دولت اسرائیل تماس گرفته است و ما در این خصوص به اعضای کنگره اطلاع داده ایم. ما ارتباط نزدیک خود را با سازمان ملل و اسرائیل در رابطه با این موضوع حفظ خواهیم کرد.
یک مقام ارشد سازمان ملل روز جمعه اعلام کرد که مقامات اسرائیل، اطلاعاتی را در مورد ادعای دخالت چند کارمند آژانس امداد و کار سازمان ملل (آنروا) در حملات ۷ اکتبر مشهور به عملیات طوفان الاقصی در اختیار این نهاد قرار داده اند که تحقیقات درباره این افراد آغاز شده است.
به گزارش خبرنگار ایرنا از سازمان ملل، فیلیپ لازارینی رئیس آژانس امداد و کار سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی (آنروا) روز جمعه به وقت محلی در بیانیه ای گفت که “فورا” قراردادهای کارکنانی را که گفته می شود در حملات ۷ اکتبر ۲۰۲۳ به اسرائیل دست داشته اند، فسخ می کند.
رئیس آژانس امداد و کار سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی (آنروا) گفت: «مقامات اسرائیل اطلاعاتی را در مورد ادعای دخالت چند کارمند آنروا در حملات هولناک ۷ اکتبر در اختیار ما قرار داده اند. »
لازارینی ادامه داد که تحقیقات در مورد دخالت ادعایی کارمندان آغاز شده است و کسانی که در این حملات نقش داشته اند” از طریق پیگرد کیفری” پاسخگو خواهند شد.
وی گفت: “این ادعاهای تکان دهنده در حالی مطرح می شود که بیش از ۲ میلیون نفر در غزه به کمک های حیاتی که آژانس از زمان شروع جنگ در غزه ارائه کرده است، وابسته هستند.”
گروه‌های مقاومت فلسطین ۱۵ مهرماه ۱۴۰۲برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳، عملیات غافلگیرکننده‌ای با نام «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم اسرائیل آغاز کردند که سرانجام پس از ۴۵ روز نبرد و درگیری، سوم آذرماه ۱۴۰۲ برابر با ۲۴ نوامبر ۲۰۲۳، میان اسرائیل و حماس آتش بس موقت چهار روزه یا همان وقفه برای تبادل اسرا میان حماس و اسرائیل برقرار شد.
این وقفه در جنگ، ۷ روز ادامه یافت و سرانجام صبح جمعه ۱۰ آذر برابر با اول دسامبر ۲۰۲۳، آتش‌بس موقت به پایان رسید و رژیم اسرائیل حملات علیه غزه را از سرگرفت. این رژیم برای تلافی حملات غافلگیرکننده‌ «طوفان الاقصی» و جبران شکست خود و توقف عملیات مقاومت، تمام گذرگاه‌های نوار غزه را بسته و در حال بمباران این منطقه است.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]