قیمت مواد پتروشیمی داخلی گرانتر از جهانی| تولیدکننده ۵۰ درصد مواد اولیه را از بازار خریداری می کند!
قیمت مواد پتروشیمی داخلی گرانتر از جهانی| تولیدکننده ۵۰ درصد مواد اولیه را از بازار خریداری می کند!

جنتی، مدیر عامل گیتی پسند با بیان اینکه قیمت مواد پتروشیمی داخلی در بورس بالاتر از قیمت جهانی آن است گفت: تولیدکننده داخلی مجبور است ۵۰ درصد مواد اولیه را از بازار آزاد تهیه می کند.

اکبر محمودی؛ بازار: این روزها تولیدکننده های داخلی برای تامین مواد اولیه دچار مشکلات عدیده ای هستند و برای تامین آن مجبور هستند با قیمت های بالا که موجب افزایش قیمت تمام شده می شود از بورس خریداری کنند.

تولیدکننده های بزرگ بارها و بارها به این موضوع اعتراض کرده و حتی این اعتراض خود را به دادگستری هم کشانده اند تا شاید راهکاری اندیشیده شود. اما به نظر می رسد این مشکلات قرار نیست مرتفع شود و تمام بار تولید نیز باید بر دوش تولیدکننده و در نهایت مصرف کننده نهایی باشد.

قیمت مواد پتروشیمی داخلی گرانتر از جهانی| تولیدکننده ۵۰ درصد مواد اولیه را از بازار خریداری می کند!

علیرضا جنتی مدیر عامل گروه گیتی پسند با انتقاد از عملکرد پتروشیمی های داخلی معتقد است که با این روش قطعا قیمت نهایی تولید کاهش نخواهد داشت و اگر دولت راهکاری نیاندیشد قطعا مواد اولیه گران به دست تولید کننده خواهد رسید و در نهایت این مصرف کننده نهایی است که باید با قیمت بالا محصول را تهیه کند.

او با بیان اینکه باید از خام فروشی جلوگیری شود تا بتوانیم جنس تولید شده را به بازار عرضه کنیم معتقد است که حرف اول و آخر تولیدکنندگان این است که محصول تولید شده به بازارهای جهانی صادر شود نه مواد اولیه.

جنتی می گوید: تولیدکنندگان تاسیسات ساختمانی و عمدتا تمام صادرکنندگان از بازگشت مبالغ صادراتی وحشت دارند و همین موضوع میزان صادرات را کاهش می دهد بنابراین توصیه ما تولیدکنندگان مصالح ساختمانی و تاسیسات به انبوه سازان این است که برای بالا بردن کیفیت ساخت و ساز و عمر مفید ساختمان از محصولات با کیفیت و شناسنامه دار استفاده کنند.

مدیر عامل گیتی پسند معتقد است که یکی از موارد و مشکلاتی که وجود دارد قیمت پتروشیمی هایی که در بورس عرضه می شود نسبت به قیمت جهانی فوق العاده بالاتر است.

او می گوید: قطعا با این اقدام قیمت نهایی تولیدات افزایش قابل ملاحظه ای پیدا می کند. وقتی ۱۰۰ درصد محصول را با فاکتور رسمی می فروشم مجبور هستم که به جای آن ۵۰ درصدی را که از بازار آزاد تهیه می کنم، فاکتور خریداری می کنم.

متن کامل گفتگوی خبرنگار خبرگزاری «بازار» با «علیرضا جنتی» مدیر عامل گروه گیتی پسند را با هم می خوانیم:

یکی از موارد و مشکلاتی که وجود دارد قیمت پتروشیمی هایی است که در بورس عرضه می شود اما نسبت به قیمت جهانی فوق العاده بالاتر است

* مشکلات تولیدکنندگان صنعت ساختمان برای خرید مواد اولیه از بورس چیست؟

با توجه به ذخایر و منابعی که در حال حاضر وجود دارد و اکثر پتروشیمی های داخلی بالغ بر ۹۷ درصد از مواد اولیه ما امروزه از تولیدات داخلی تامین و اغلب هم از بورس خریداری و تامین می شود. یکی از موارد و مشکلاتی که وجود دارد قیمت پتروشیمی هایی است که در بورس عرضه می شود اما نسبت به قیمت جهانی فوق العاده بالاتر است. هر تن ۹۷۰ تا ۹۸۰ هزار تومان می توانم از خارج از کشور تهیه و خریداری کنم. با همه موارد حمل و نقل و گمرگ تا وارد ایران شود. بالطبع برای تولیدکنندگانی مثل ما ۳۶ تا ۳۷ هزار تومان هر کیلو از مواد اولیه هزینه خواهد داشت.

* وقتی سراغ پتروشمی های داخلی می روید چطور؟

وقتی سراغ تولید کننده داخلی و یا پتروشیمی داخلی می رویم متاسفانه یک رقم بالایی درخواست می شود. یعنی در حدود ۱۲۰۰ دلار می شود و اگر به کیلو تبدیل کنیم به ۵۵ هزار تومان می رسد. این موضوع واقعا تلاش مسئولان را می طلبد که چرا باید تولیدکننده داخلی مواد اولیه ای که در داخل تولید می شود را گران تر از مواد اولیه ای که از خارج و قیمت جهانی بتواند بخرد و وارد کند.

واردات مواد اولیه توسط تولیدکننده های داخلی ممنوع نیست و می توانیم انجام دهیم اما با شعار سال که توسط مقام معظم رهبری گفته شده است رونق تولید و حمایت از تولید داخل منافات خواهد داشت

* آیا واردات مواد اولیه توسط تولیدکننده داخلی ممنوع است یا اینکه نمی توانید؟

واردات مواد اولیه توسط تولیدکننده های داخلی ممنوع نیست و می توانیم انجام دهیم اما با شعار سال که توسط مقام معظم رهبری گفته شده است رونق تولید و حمایت از تولید داخل منافات خواهد داشت. برای انتقال ارز و زمان بر بودن ارز هم و حمل کالا هم هست و همه موارد دست به دست هم داده تا تولیدکننده تلاش کند مواد اولیه را از بورس تهیه کند. اما وقتی می رویم به سمت بورس برای تهیه مواد اولیه می بینیم که ۵۰ درصد را بورس تقبل می کند و البته ۵۰ درصد را باید از بازار آزاد تهیه کنم. این ۵ تا ۷ هزار تومان برای تولیدکننده مجددا مواد اولیه گران تر تمام می شود.

قطعا با این اقدام پتروشیمی ها قیمت نهایی تولیدات افزایش قابل ملاحظه ای پیدا می کند. وقتی ۱۰۰ درصد محصول را با فاکتور رسمی می فروشم مجبور هستم که به جای آن ۵۰ درصدی را که از بازار آزاد تهیه می کنم، فاکتور خریداری می کنم

* پس این موارد باعث می شود که در قیمت نهایی تولیدکننده ها و محصول نهایی تاثیر بگذارد و قیمت ها افزایش یابد؟

قطعا با این اقدام پتروشیمی ها قیمت نهایی تولیدات افزایش قابل ملاحظه ای پیدا می کند. وقتی ۱۰۰ درصد محصول را با فاکتور رسمی می فروشم مجبور هستم که به جای آن ۵۰ درصدی را که از بازار آزاد تهیه می کنم، فاکتور خریداری می کنم. این فاکتور خریداری شده که مجانی و رایگان در اختیار تولیدکننده قرار نمی گیرد و بین ۳ تا ۵ درصد مجددا از آن فاکتور رسمی باید پرداخت کند. این محاسبه نشان خواهد داد که قیمت اصل مواد اولیه با بازار جهانی که قیمت فوق العاده بالا است. از آن سوی نیز بحث خرید از بورس است که ۵۰ درصد از سهمیه را برای تولیدکننده باقی نمی گذارد. چرا باید برخی از افراد با کد ملی مشخص از بورس خرید کنند و همان محصول را در همان روز درب کارخانه تولیدکننده با ۵ تا ۷ هزار تومان گرانتر حمل کنند؟ همه این موارد جمع شده و باعث می شود تا تولیدکننده با ضرر تولید کند.

چرا باید برخی از افراد با کد ملی مشخص از بورس خرید کنند و همان محصول را در همان روز درب کارخانه تولیدکننده با ۵ تا ۷ هزار تومان گرانتر حمل کنند؟

* به نظر می رسد این موارد تنها بخشی از مشکلات تولیدکننده ها باشد؟

به هر حال تولیدکننده ها هزینه های جانبی زیادی دارند که باعث می شود قیمت تمام شده افزایش یابد و قیمت برای مصرف کننده افزایش می یابد. اگر از همانجا جلوگیری شود و مواد اولیه با قیمت مناسب در اختیار تولیدکننده قرار بگیرد می بینیم که سیستم های نظارتی خیلی راحت، منِ تولیدکننده را خواسته و می پرسند که چرا با قیمت بالا محصول را فروخته اید. تولیدکننده هم مجبور است موارد ریز را اعلام کند که با چه قیمتی مواد اولیه را از بورس خریداری کرده است. به صورت ریز اعلام می کند که مثلا این عدد بازار آزاد و این اعداد هزینه تولید است. وقتی همین سیستم های نظارتی تحقیق می کنند متوجه می شوند که قیمت نهایی محصول دقیق و درست است.

برگشت سرمایه تولیدکننده بسیار مهم است. حداقل باید یک واسطه ای میان مصرف کننده خارجی و تولیدکننده داخلی وجود داشته باشد تا سرمایه تولیدکننده مجددا وارد چرخه شود

* به نظر می رسد تلاش زیادی کرده اید اما مشکل مرتفع نشده است؟

این موضوع همت و تلاش مسئولان را می طلبد که به مشکلات تولیدکننده ها برای تامین مواد اولیه رسیدگی کنند. این موارد را از مسئولان ارشد پیگیر شده ایم و حتی در سفر استانی رئیس جمهور و دادگستری پیگیر شده ایم که هنوز متاسفانه هنوز به جایی نرسیده است. برگشت سرمایه تولیدکننده بسیار مهم است. حداقل باید یک واسطه ای میان مصرف کننده خارجی و تولیدکننده داخلی وجود داشته باشد تا سرمایه تولیدکننده مجددا وارد چرخه شود. بالغ بر ۸۰ درصد تولید محصولات مواد اولیه است و باید در چرخه تولید بازگردد. حمایت بسیار ضروری است که اگر محصولی به یکی از کشورها صادر شد دولت حمایت کند که مبلغ صادرات به تولید کننده برگردد.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]